Rij-impressie: Renault Clio RS 200 EDC

Rij-impressie: Renault Clio RS 200 EDC

De nieuwe Clio RS 200 EDC is een revolutie op verschillende vlakken. Wij trokken naar de Franse hoofdstad voor een eerste kennismaking, al was dat niet helemaal wat je van een eerste test zou verwachten.

Renault vroeg ons namelijk mee naar een circuit in de buurt van de Franse lichtstad en dompelde ons onder in de RS-cultuur. Want Renault RS-rijders zijn geen chauffeurs, het zijn fans van een hele filosofie. Na een technische inleiding, een presentatie met wat ex-rijders (waaronder Jean Ragnotti) en een vaardigheidstest - die eigenlijk de wachttijd moest verkorten - konden we plaatsnemen in de Clio RS 200 EDC.


Rij-impressie: Renault Clio RS 200 EDC

Voor- en nadelen

Er zijn heel wat verschillen met de vorige generatie. De driedeurs Clio maakte plaats voor een praktische vijfdeurs en specifiek voor de Clio RS 200 werd de manuele versnellingsbak eruit geflikkerd om plaats te maken voor een EDC-bak, Renaults benaming voor een bak met dubbele koppeling. Ten slotte is er geen atmosferische 2.0 16v meer terug te vinden maar zien we een kleinere 1.6 met turbo. Maar ook het chassis werd herwerkt, zo rijdt de Clio RS tegenwoordig iets comfortabeler en kan je met de Sport-versie 'comfortabel in stadsomgeving rijden'. Niet dadelijk waar wij aan denken bij een Clio RS.

Rij-impressie: Renault Clio RS 200 EDC

minder extreem

Voor de puriteinen is er nog steeds de cupvariant. Die is strakker gemaakt, waarbij de ophanging harder werd afgesteld, de versnellingsbak sneller reageert en ook het stuur directer is. Een korte test op een bochtig en ruw parcours met beide versies deed ons concluderen dat de cupversie iets speelser is, waar de sportversie toch wat zachter door de putten dreunt. Met de cupversie lijkt er wat meer plezier in gebakken voor wie graag van een strakker chassis geniet. Wie sportiever rijdt, moet bij beide versies de R.S. Drive-knop induwen. Die geeft je een schakelindicator, zorgt voor een alertere reactie van de versnellingsbak en zorgt er ook voor dat de veiligheidssystemen (ABS, ESP) iets later ingrijpen, zodat je wat meer de limieten kan gaan opzoeken. Een nadeel aan de automaat is dat je niet zelf kan roeren, toch wordt dat een beetje gecompenseerd door de schakelflippers aan het stuur. Een voordeel van de bak is dan weer de Launch Control, vertrekken op vol vermogen zorgt voor een extra ervaring. Toch is een launch control in een Clio niet vergelijkbaar met pakweg een Nissan GT-R en heeft de versnellingsbak een veiligheidsmodus die het na vijf launch controls wel welletjes vindt en de wagen op beperkt vermogen duwt. Opletten dat je dus niet te vaak speelt aan de verkeerslichten.

Rij-impressie: Renault Clio RS 200 EDC

conclusie

De nieuwe Clio R.S. 200 EDC is een stuk comfortabeler geworden. Het plezier van hoogtoerige pk-monsters is verdwenen, al krijg je wel het gemak van koppel in lage toeren van een discrete turbo in de plaats. Een die-hard RS-fan zal daar misschien niet dadelijk blij mee zijn, Renault kan er alvast een breder publiek mee aanspreken. Het merk slaagde erin door een aantal vernieuwingen en wat kleinere aanpassingen ons een heel nieuwe ervaring te laten beleven, zonder dat wij er al te veel fun voor moesten inboeten. Wie een diepere beleving voor de hot hatch verwacht, verwijzen we voorlopig echter door naar de grotere Mégane RS, al verwachten we dat RenaultSport dat de komende jaren nog verandert door aanpassingen uit te voeren aan het Clio RS-aanbod (Cup-chassis en andere varianten). Voor een definitef oordeel was deze korte kennismaking echter te beperkt en wachten we op het moment dat we de wagen uitgebreider kunnen testen.

Specificaties

Motor

1.6 TCe

Vermogen

200pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

EDS, automatische zesbak met dubbele koppeling

Topsnelheid

230 km/u

Prijs basismodel

€ 24 950.00

0 tot 100 km/u

6.70 sec

Auteur: Sven
Reacties: 10 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Yvesw 14:46
afbeelding van Yvesw

Toch een deel van zijn karakter kwijt met al die "moderne" meuk. Mijn inziens hadden ze beter nog één generatie evolutie in plaats van revolutie gemaakt. De vijf deuren, dubbele koppeling en - te - gestileerd design passen niet in de filosofie van de Hot Hatch. Of hoe de pestkop van de klas reïncarneert als geeky kid...

Pieter A. 15:14
afbeelding van Pieter A.

Matig positief moet ik zeggen, na het lezen van je verslag. Ondanks het feit dat de Clio RS vroeger altijd verraste in de positieve zin, lijkt hij dat nu niet meer te doen.

Techno Patat 17:15
afbeelding van Techno Patat

Ik vind hem net toenemen in coolheidsfactor! Ok, het rauwe randje is er van af, maar daarvoor zijn er nog andere! Of wachten we gewoon op een update-je. Want er zijn genoeg fans die schreeuwen naar een meer hard-core apparaat! Maar toen ik in het salon er in zat kreeg ik een playstation gevoel. Maar dan het leuke, ik zat nog maar en ik had het gevoel dat ik net een perfecte lap had afgelegd op een retelastig circuit, dat ik net 5 auto's in 1 bocht had ingehaald zonder nog maar 1 tikje uit te delen, ...

Ik heb er nog niet in gereden, maar qua looks ben ik er toch ook voor te vinden. Hij heeft wel iets unieks waardoor hij nog steeds boven de andere hot hatches uitsteekt!

Yvesw 18:12
afbeelding van Yvesw

Ik kreeg ook dat "Playstation-gevoel" maar dan in de slechte zin... Emotieloos, zelfs binnenin. Mij krijg je er echt niet warm voor :-)

Carlos 19:28
afbeelding van Carlos

Idem! Vind het ook maar niets toen ik op het Salon er in zat. Maar voor een weekend car is dit dan weer genoeg :D
De buitenkant vind ik wel positief. Een 5 deurs in een hatch is altijd mooier (in mijn ogen dan). De body is dan in evenwicht door kleinere deuren. Maar spijtig zijn deze kleine sprinters met 5 deurs te klein voor mijzelf :(

Kan haast niet wachten om deze aan te voelen :D

Mesoerrie 19:21
afbeelding van Mesoerrie

hier ook, kon er haast niet rap genoeg uit zijn. Al dat glimmend zwart plastic op die verschrikkelijk lelijke middenconsole. brrr

jay 16:45
afbeelding van jay

Vanaf juni ben ik eigenaar van deze clio RS,
waarom deze en niet de vorige RS III?
-5 deurs (kids), -turbo (dure brandstof)
-EDC (zeurende vrouw) en RS race mode met cupchassis natuurlijk (hoef ik geen afscheid te nemen van leuke sportwagentjes....) thx renault!

Mathieu 10:28
afbeelding van Mathieu

Maar als je het cupchassis hebt genomen dan is de ophanging ook weer harder afgeveerd.
Dat is net weer iets wat mij zou tegenhouden om zo'n wagen te kopen. Ik zou dan als vader eerder weer kiezen voor de iets comfortabelere ophanging. Maar, ik heb dan ook een 2e kindje onderweg, dus harde en stijve afstelling van de wagen zou niet zo comfortabel zijn voor een pasgeborene. ;-) Als ze wat groter zijn, dan kunnen ze al tegen een stootje.

jay 22:42
afbeelding van jay

Dat klopt, maar Clio RS zonder cup chassis kon ik echt niet over mijn hart krijgen...
En als ik dan echt op vakantie ga met de kleine, dan neem ik de dacia wel :p :-)

Sonny 23:51
afbeelding van Sonny

Jarenlang met de vorige versie gereden (197 van 2007). Topwagen en leuk om in toeren te houden. Nu enkele jaren ouder en 2 kinderen is deze clio wel praktisch en ook tegelijkertijd sportief. Ik snap het gemis van de handbak wel, maar in dagelijks gebruik is deze automaat toch wel handiger (dagelijks verkeer naar werk met regelmatig file). Qua algemene kwaliteitsindruk vond ik het vorige model wel beter (zijpanelen in deuren zij echt type "speelgoed made in china" plastiek. ) Ook meer interieurgeluiden bij het nieuwe model. Maar al bij al een top wagen en de EDC bak in combinatie met het turbo blokje weet ik steeds meer en meer te appreciëren.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws