Autonieuws: Officieel

Sidder en beef: BMW M's populairste product is... elektrisch

BMW's M-divisie is ook vorig jaar nog een stukje gegroeid. Niet enkel in modellen, maar ook in verkochte auto's. Met 206.582 M's wereldwijd in 2024. De meest populaire van dat gezelschap, noemen puristen waarschijnlijk geen échte M.

Ooit, in een nog niet zo verleden werden er op jaarbasis enkele duizenden M's verkocht bij BMW. In 2010 spraken we zelfs over "maar" 17.000 exemplaren. Ondertussen is de M-divisie binnen BMW uitgegroeid tot een instituut/ geldkoe (lees wat past). Zo sloot BMW M 2024 af met een verkoop van 206.582 auto's. Ha.lu.ci.nant.

Is het de XM?!

De reden achter die gigantische verkoop hoef je natuurlijk niet al te ver te zoeken. Op het moment van schrijven biedt BMW 61 (!!!) M-modellen aan en tegen dat je deze zin hebt gelezen staan er waarschijnlijk al 63 in de configurator. Als kwatong kan je dan natuurlijk gaan beweren dat BMW tegenwoordig op élke semi-sportieve auto een M-badge kleeft, al zie je de wereld dan misschien wel wat te zwart wit.

Image
BMW M verkoop sales 2024

Neem nu de populairste M van 2024. Afhankelijk van hoe je in Amerika gestemd zou hebben erken je 'm als een échte M, of zou je oproepen om BMW's Capitool te bestormen. Want de i40 M50 is dé bestseller van ///M. Gooien we echter alle auto's buiten die de letter M koppelen aan meer dan 1 cijfer, dan is de M2 de onbetwiste winnaar. Tenslotte is er ook nog rechtvaardigheid in de wereld, want M's eerste uniek model sinds de M1 verkoopt voor geen meter. Je weet wel, de potsierlijke XM. Hoe exclusief een M nog is met jaarlijks meer dan 200.000 verkochte modellen? Dat is ander koek.

Reacties

Ziet BMW dit zelf als een echte M? Want bijvoorbeeld een M550i wordt door BMW zelf niet als echte M erkend (vraag het maar aan de verkopers van BMW filialen die M-modellen mogen/moeten verkopen).

door This That
23/01/2025, 15u28


Het is maar wat hun uitkomt zeker? In mijn ogen is het geen echte M. Maar het blijft een fijne wagen om met rond te rijden. Al zal het volgende keer toch een "echte" M worden aangezien elektrische wagens ook niet meer aftrekbaar blijven.

avatar
door Bert Vermeulen
23/01/2025, 19u33


Een M550i / M340i enz zijn idd geen volbloed M’s. M heeft niet alleen met vermogens te maken, zoals velen denken. De M is een circuit auto. Dat alle andere bmw’s, die denken omdat d’r een M badge op zit, mee te kunnen doen, begrijpen het concept van DE M niet. Heeft alles te maken met wegligging, stijfheid carrosserie, demping, vering enz te maken. Als je een M ….. i bv wilt ombouwen naar een echte M, kan je beter een originele aanschaffen, das een stuk goedkoper😉. Daarbij vraag ik mezelf af of de EV M de originele brandstof M gaat evenaren. Kwa gewicht gaan ze het sowieso verliezen. Ze hebben niet voor niets de M CS gemaakt, puur om gewicht te besparen. Heb zelf onlangs m’n F80 competition weggedaan. Ondanks een wereld auto, eigenlijk ook al te zwaar. Doe het tegenwoordig wat rustiger aan met een alpina D5S. Meer comfort😉

avatar
door John Jelders
27/01/2025, 12u27


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.