Rijtest

BMW 120 Getest - Meer heb je eigenlijk niet nodig (2025)

De BMW 1 Reeks steekt in het nieuw. Of het nu een facelift, dan wel een nieuwe generatie is, dat laten we in het midden. Wel onderzoeken we of instapper 120 genoeg "Freude am Fahren" aan boord heeft.

Pros

  • Design
  • Solide chassis
  • Lekkere cabine

Cons

  • Geen achterwielaandrijving meer...
  • Geen zescilinder meer...
  • Aan de prijs...

Wat is dit?

Volgens de annalen van BMW is dit 1 Reeks generatie vier, het kleinste kind ziet dat dit een doorgedreven facelift is. Met het vertrek van de Ford Focus is deze 1 Reeks anderzijds misschien wel de laatste échte rijders-hatchback, zonder dat er een hoop vermogen onder de kap hoeft te zitten. Deze 1 Reeks generatie F70 is dus peak BMW.

Wacht, staat er nu "design" bij positieve kenmerken hierboven?

Inderdaad. Want je moet je vooral niet laten leiden door de internetplaatjes van deze 1 Reeks. In het echt beschikt hij over een stuk meer gelaat dan je zou verwachten. Meer nog: nee, deze 1 Reeks lijkt niet op een bijna 10 jaar oude Kia Ceed. Bijna toch.

Image
BMW 1 Reeks 120 rijtest review 2025 autofans

De snuit werd langer, lager en de neusgaten werden sierlijker, waardoor ze minder gelijken op die van een varken. De nieuwe C-stijl draagt met trots het cijfer 1 en achteraan ogen de achterlichten een stuk stoerder dan voordien. Minder warm krijgen we het van het verliezen van zichtbare uitlaten. Enkel de M135 doet daar nog beroep op. Het had, deze opgefriste 1 Reeks zonder twijfel wonderwel gestaan.

Over M135i gesproken, hoe zit het nu met de aandrijflijnen?

Goede vraag! Hoewel we het hier hebben over een nieuwe generatie (dixit BMW), zijn er eigenlijk geen nieuwigheden onder de kap. Wel morrelt het Duitse merk wat met de naamgeving. De benzinevarianten krijgen voortaan namelijk geen "i" meer in de benaming. Zonder twijfel om verwarring met de elektrische i-modellen weg te vagen. Onderaan de ladder staat de 116, met een 122 pk sterke 1.5-liter driecilinder turbobenzine. Voelt dat wat benepen? Dan kan je diezelfde motor ook krijgen als mild hybrid met 156 pk. Dan spreken we evenwel over de BMW 120.

Image
BMW 1 Reeks 120 rijtest review 2025 autofans

Vind je dat er op z'n minst een viercilinder voorin de 1 Reeks hoort? Dan zal je richting de 123 xDrive moeten kijken met een 204 pk sterke 2-liter viercilinder turbobenzine. OF, je kan ook altijd voor een diesel gaan (jawel). De 118d en 120d delen een 2-liter viercilinder turbodiesel, maar beschikken over verschillende vermogens (respectievelijk 150 dan wel 163 pk). Bovenaan het gamma staat natuurlijk de 300 pk sterke M135i xDrive, al heeft die net zoals bij de vorige generatie géén achterwielaandrijving en géén zescilinder meer. Zonde.

Welke versie van de 1 Reeks moet je dan nemen?

Eerlijk? De 120 lijkt wel de sweet spot te zijn. Toegegeven, aan de toog klinkt het niet stoer om te zeggen dat je met een driecilinder-BMW rijdt, maar anderzijds: houd dat gewoon lekker voor jezelf. De 120 klinkt helemaal niet als een driecilinder (in de puik geïsoleerde cabine komt toch amper motorgeluid binnen), maar hij trekt wel als een viercilinder van weleer.

Image
BMW 1 Reeks 120 rijtest review 2025 autofans

BMW past ook slimme trucjes toe op deze 1 Reeks. Zo is de automaat eerder afgesteld op efficiëntie, maar krijg je via de schakellepels achter het stuur een "Boost-functie", waardoor je 10 seconden lang het volle grob vermogen krijgt. Hoewel de motor dus eerder bescheiden is, is hij via de "boost-functie" wel bij de les wanneer je het nodig hebt. Daarnaast, een sprint van 7,8 seconden is helemaal niets om je voor te schamen. Al zeker niet omdat het in deze 1 Reeks nét niet draait om de motor.

Waar draait het dan wel om in deze 1 Reeks?

Het chassis. Godgloeiende! De bouwstenen onder de carrosserie van deze 1 Reeks doen de Mercedes A-Klasse en Audi A3 aanvoelen als een stuk nat karton. Hoewel voorwielaangedreven, weet het chassis - en de voortrein - weg met het vermogen en is het stuurgevoel lekker communicatief. Denk Volkswagen Golf GTI of - god hebbe zijn ziel - de Ford Focus.

Image
BMW 1 Reeks 120 rijtest review 2025 autofans

Die laatste verscheen meermaals in ons achterhoofd bij het betere bochtenwerk met deze nieuwe 1 Reeks. Zelfs de meest banale versie van de laatste generatie Focus kon dwepen met stukken rijplezier, deze 1 Reeks neemt die fakkel nu over. We mogen het draaien en keren hoe we willen: het grote publiek associeert BMW nog steeds met sportieve auto's en deze 1 Reeks weet leveren. Dat hij daardoor een tikkeltje té hard is voor mensen die ouder zijn dan 23 jaar? Ach...

De 1 Reeks is dus een échte rijdersauto?

Toch binnen de spelregels van het huidige autolandschap. Zo heeft BMW de 1 Reeks vorige generatie al gecastreerd door 'm achterwielaandrijving en zescilinders te ontnemen. Als kwatong kan je zelfs beweren dat deze 1 Reeks niets meer is dan een Mini Cooper met Duitse verpakking. Anderzijds: we lauweren al jaren Mini voor het rijgedrag, dus wat is daar mis mee?

Image
BMW 1 Reeks 120 rijtest review 2025 autofans

Komt nog eens bij dat ook de cabine duidelijk geïnspireerd is op rijden. De basisversie en uitvoering M Sport Design krijgen nogal zielloos zitmeubilair, maar ga voor het M sportpack en je krijgt stoelen die niet zouden misstaan in een BMW M4. En oké, de meerprijs van 3.460 euro is niet weinig, maar in dat pakket zit ook de M ophanging, het M sportstuur, 18-duims velgen en de aankleding met Alcantara vervat. Doe jezelf en het straatbeeld dus een plezier en ga gewoon voor een 1 Reeks met M Sportpakket.

Kan ik zo'n 1 Reeks met M Sportpack wel betalen?

Tja, we hebben geen zicht op je bankrekening natuurlijk. Dus laat ons gewoon de prijzen even meegeven: de nieuwe 1 Reeks start aan 32.300 euro als 116. Voor de 120 ben je minimaal 36.800 euro kwijt. Zwier daar nog het M sportpakket op en je kijkt naar een prijs van 40.260 euro. Voeg daar links en rechts nog wat kleine opties aan toe en je eindigt - zoals ons testexemplaar - met een 1 Reeks die flirt met de 50.000 euro. Fjieuw.

Image
BMW 1 Reeks 120 rijtest review 2025 autofans

Nu zouden we BMW daardoor graag een stamp tegen de krent willen geven, maar stel een Audi A3 en Mercedes A-Klasse gelijkaardig samen en je komt niet goedkoper uit. Laat staan dat ze beter rijden. Anderzijds leven we in een realiteit dat je 50.000 euro stuk kan slaan op een voorwielaangedreven BMW met driecilinder. Probeer dat maar eens uit te leggen tegen jezelf 20 jaar in het verleden.

Conclusie

De nieuwe 1 Reeks is ontworpen met rijplezier in het achterhoofd. De driecilinder voorin de 120 is alert, maar het is vooral het chassis dat uitblinkt onder BMW's hatchback. Loop echter niet verloren in de optielijsten, want dan kom je tot op het punt dat je beter een Golf GTI koopt.

Image
BMW 1 Reeks 120 rijtest review 2025 autofans

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen