De Dacia Sandero, Sandero Stepway en Jogger hebben een tussentijdse update gekregen maar dat zou je er van buitenaf niet aan zeggen. Het gros van de wijzigingen hebben namelijk betrekking op de veiligheidsuitrusting en de reden daarvoor is niet ver te zoeken: het moet van de Europese Unie.
In juli van dit jaar is het zover: dan wordt de GSR2-verordening van kracht — GSR-wie? Die ‘General Safety Regulation’ bepaalde in een eerste fase al dat alle auto’s die ontwikkeld werden sinds midden 2022 over bepaalde veiligheidssnufjes moesten beschikken, en dit jaar zorgt een tweede fase ervoor dat dezelfde vereisten gaan gelden voor alle modellen die nieuw verkocht worden binnen de Europese Unie. Dat is de reden waarom onder andere de Toyota GR86 en de Porsche Macan eruit moeten bij ons, want die zijn straks niet meer conform… En om te vermijden dat de prijsbewuste Dacia’s hetzelfde lot wacht, is het tijd voor een update.
Meer dan een verplicht nummertje
Maak dus kennis met de Dacia Sandero, de Sandero Stepway en de Jogger in toekomstbestendige vorm. Zo krijg je voortaan standaard een rijstrookassistent in je Dacia, samen met vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder, een automatisch noodremsysteem dat ook voetgangers en fietsers herkent, een noodstopsignaal, vooruitrusting voor een alcoholslot en zelfs een datalogger voor ongevallen. Verder zijn ook licht- en regensensoren en parkeersensoren achteraan straks zonder meerprijs aanwezig, net als verkeersbordherkenning compleet met het verplichte deuntje wanneer je het aandurft de snelheidslimiet te overschrijden. Dacia geeft wel mee dat je dat alarm gemakkelijk kan afzetten langs een knop op het dashboard — waarvoor dank.
Niet alles aan deze update is echter even verplicht, want Dacia maakt van de gelegenheid gebruik om ook wat andere zaken op te frissen. Zo krijgt elke Sandero, Sandero Stepway of Jogger straks airco mee en vind je zowel voor- als achterin USB-C-poorten. Daarnaast komen er een paar nieuwe kleurtjes bij — zoals het Safari Beige van de Stepway in de beelden — en wordt het velgengamma wat uitgebreid. De Sandero-zonder-Stepway krijgt dan weer een nieuw Journey-uitrustingsniveau en in de Jogger Hybrid 140 mag je voortaan rekenen op een nieuw 7-inch bestuurdersdisplay. De bestellingen voor de vernieuwde Dacia’s openen in april 2024 zodat de EU tegen juli geen enkel oud exemplaar meer bij de dealers vindt. Of dit iets aan de prijzen van de Dacia's verandert, is nog niet zeker.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 7 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année