In het Europees Parlement is een akkoord bereikt over maatregelen om de CO2-uitstoot verder te beperken, en dat zal je voelen in je portemonnee. Er komt namelijk een extra taks op brandstof, waardoor je meer zal betalen aan de pomp. Voor dat gebeurt, belooft de EU echter een fonds voor financiële steun op poten te zetten.
Dit weekend hebben de EU-bonzen tot in de late uurtjes vergaderd met het ‘Fit for 55’-plan in het achterhoofd. Daarbij moet de Unie tegen 2030 namelijk 55% minder CO2 gaan uitstoten dan in 1990 het geval was. Dat wisten we al langer dan vandaag, maar nu is ook beslist welke stappen ze daartoe gaan ondernemen. Je zal het misschien niet graag horen maar ook jij zal daar het één en ander van gaan voelen, al belooft de EU wel dat dit zowel in negatieve als in positieve zin moet gelden.
Afspraak aan de pomp in 2027
Het emissiehandelsysteem, dat al langer van toepassing is op bedrijven binnen de grenzen van de Europese Unie, zal namelijk aanzienlijk uitgebreid worden om het ETS II — kort voor Emission Trading System II — te vormen. Dat houdt concreet in dat er ook op fossiele brandstoffen uitstootrechten betaald dienen te worden, en die zullen door de energieleveranciers doorgerekend worden aan de gebruiker. Daardoor zal het voltanken van je geliefde benzine- of dieselmobiel weer wat duurder worden, net als het verwarmen van je woonst. De startdatum van dit alles staat momenteel op 2027, al is er wel een mogelijkheid tot uitstel naar 2028 indien de huidige energiecrisis nog langer aanhoudt.
Dat is trouwens niet de enige toegeving die de onderhandelaars vastgelegd hebben. Het Europees Parlement is namelijk ook met de lidstaten overeengekomen om een jaartje voor ETS II in voege treedt, in 2026 dus, een Sociaal Klimaatfonds op poten te zetten. Dat fonds moet steun bieden aan zij die willen opschalen naar duurzamere huisvesting of — en daar gaat het hier nog steeds over — mobiliteitsoplossingen. Reken dus op maatregelen die elektrisch rijden toegankelijker of zelfs goedkoper moeten maken. Het geld voor dat fonds komt van de ETS-inkomsten die onder andere uit de extra brandstoftaksen gehaald worden. Het doel van dit alles is natuurlijk om ervoor te zorgen dat we steeds minder auto’s met verbrandingsmotoren kopen en houden, in aanloop naar de ban op hun verkoop in 2035.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 6 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année