![Pininfarina B95 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Pininfarina/anderefotos/pininfarina_b95_2023_1.jpeg?itok=wbn5LKYT)
Automobili Pininfarina plaatst een tweede modelletje in zijn gamma, of toch voor even. Dit is namelijk de B95, een Battista die overgoten werd met een barchetta-sausje. Reken dus op een oppermachtige elektrische aandrijflijn in combinatie met een nieuwe designtaal en — zoals de traditie voorschrijft — geen voorruit.
Pininfarina heeft grootse plannen, en daarom moeten we eigenlijk zeggen “Automobili Pininfarina”. Het Italiaanse bedrijf heeft zich in de voorbije jaren namelijk ontpopt van een designhuis voor andere merken tot een volwaardige fabrikant van elektrische high-performancemodellen. Voorlopig telde hun gamma echter maar één auto, de Battista, maar eerder deze maand gaven ze met de Pura Vision-SUV al een voorsmaakje van hoe hun aankomende modellen eruit gaan zien… Al is het niet op zo’n SUV dat die nieuwe designtaal nu debuteert.
’B’ van ‘barchetta’
Dit is namelijk de Pininfarina B95, en die pakt meteen uit met een aantal van de kenmerken die we pas nog op de Pura Vision te zien kregen. Zo bestaat het front uit eigenlijk niet veel meer dan een sleuf met daarin twee LED-stroken, al is de enorme splitter onder de bumper ook wel het vermelden waard. Achteraan keert hetzelfde thema terug maar maakt de splitter plaats voor een diffuser, maar het opvallendste is natuurlijk het gebrek aan een voorruit. Daardoor past de B95 in de traditie van de barchetta’s, dezelfde retro-racers waar pakweg de Ferrari’s Monza SP1 en SP2, de Aston Martin DBR22 en de McLaren Elva zich al op baseerden. Vandaar ook de ‘B’ in de naam, terwijl de ’95’ verwijst naar hoeveel jaar het designhuis al bestaat.
![Pininfarina B95 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Pininfarina/anderefotos/pininfarina_b95_2023_3.jpeg?itok=-JgwqGD1)
Het interieur lijkt dan weer grotendeels geleend bij broertje Battista, en dat is natuurlijk geen toeval. Zo vertoont de B95 ook op motorisch vlak sterke gelijkenissen met die andere Pininfarina, dus reken op een flinke 120 kWh-accu en — niet minder belangrijk — 1.927 pk’tjes uit vier elektromotoren. Daardoor snelt de elektrische roadster volgens zijn bedenker naar de 100 km/u in “minder dan 2 seconden” en gaat hij door tot een top van “meer dan 300 km/u”. Het is dus op zijn zachtst gezegd aan te raden om een goeie bril op te zetten voor het geval er een vliegje op je pad komt, al zeggen de Italianen dat de doorzichtige ‘aero screens’ dat euvel grotendeels verhelpen. Dat is hoe dan ook een zorg voor een zeer beperkt publiek want Pininfarina gaat maar 10 stuks van deze B95 bouwen. De prijs: 4,4 miljoen euro.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année