McLaren Elva is wonderbaarlijke roadster (2019)

-

Het Britse McLaren blijft in een sneltempo nieuwe bolides uitbraken. De nieuwste in rij is deze Elva, een open-top-racer die designkenmerken deelt met de McLaren-Elva M1A vanuit de jaren 60. Een ode die pijlsnel, exuberant duur en bijna misdadig heerlijke gestileerd is.

Het voordeel van aan de lopende band nieuwe modellen uitbrengen? Dat het grote publiek snel je missers vergeet. Want wie ligt er nog wakker van de niet heel fraai gestileerde Senna? De daaropvolgende Speedtail en deze Elva willen die racebolide al snel doen vergeten.

Brits eerbetoon

Toch heeft deze Elva ook de racerij in zijn genen. Want deze Elva is een eerbetoon aan de McLaren-Elva M1A, een racewagen die in de jaren 60 in werd gezet. Nog nooit van gehoord? Geen vrees, wij ook niet. We geven alvast mee dat Elva een Britse autobouwer was die amper 13 jaar bestond.

McLaren Elva 2019

Nu goed, terug naar de moderne Elva. Dat is een roadster zonder raam en een 4-liter V8 die 804 pk richting de achterwielen stuurt. Krachtig genoeg om vliegjes met een rotvaart richting je tronie te katapulteren. Toch zegt McLaren de aerodynamica zo te hebben aangepaste dat wind over de passagiers wordt geblazen. Met dank aan slimme sleuven in en op de snuit.

Kunst op wielen

Visueel is deze Elva alvast een pareltje op wielen en praktisch ook! Of dat wil McLaren ons toch wijs maken. Zo is er achterin de "koffer" plaat voor twee helmen. Geen overbodige luxe. Al zeker niet als je richting de 200 kan worden gekatapulteerd in 6.7 seconden.

McLaren Elva 2019

Al moeten we er niet flauw over doen, dit is voor al een auto die in collecties zal belandden en hoogstens vanonder doek komt om indruk te maken in Monaco. De vanafprijs van 1.5 miljoen euro en de productielimiet van 399 stuks spreekt dan ook boekdelen. Dit is kunst op wielen, geen gebruiksobject.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws