Het Britse McLaren blijft in een sneltempo nieuwe bolides uitbraken. De nieuwste in rij is deze Elva, een open-top-racer die designkenmerken deelt met de McLaren-Elva M1A vanuit de jaren 60. Een ode die pijlsnel, exuberant duur en bijna misdadig heerlijke gestileerd is.
Het voordeel van aan de lopende band nieuwe modellen uitbrengen? Dat het grote publiek snel je missers vergeet. Want wie ligt er nog wakker van de niet heel fraai gestileerde Senna? De daaropvolgende Speedtail en deze Elva willen die racebolide al snel doen vergeten.
Brits eerbetoon
Toch heeft deze Elva ook de racerij in zijn genen. Want deze Elva is een eerbetoon aan de McLaren-Elva M1A, een racewagen die in de jaren 60 in werd gezet. Nog nooit van gehoord? Geen vrees, wij ook niet. We geven alvast mee dat Elva een Britse autobouwer was die amper 13 jaar bestond.
Nu goed, terug naar de moderne Elva. Dat is een roadster zonder raam en een 4-liter V8 die 804 pk richting de achterwielen stuurt. Krachtig genoeg om vliegjes met een rotvaart richting je tronie te katapulteren. Toch zegt McLaren de aerodynamica zo te hebben aangepaste dat wind over de passagiers wordt geblazen. Met dank aan slimme sleuven in en op de snuit.
Kunst op wielen
Visueel is deze Elva alvast een pareltje op wielen en praktisch ook! Of dat wil McLaren ons toch wijs maken. Zo is er achterin de "koffer" plaat voor twee helmen. Geen overbodige luxe. Al zeker niet als je richting de 200 kan worden gekatapulteerd in 6.7 seconden.
Al moeten we er niet flauw over doen, dit is voor al een auto die in collecties zal belandden en hoogstens vanonder doek komt om indruk te maken in Monaco. De vanafprijs van 1.5 miljoen euro en de productielimiet van 399 stuks spreekt dan ook boekdelen. Dit is kunst op wielen, geen gebruiksobject.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden