Tweedehands EV kopen? Hierop moet je letten

Tweedehands EV aankoopadvies 2024

Vlaamse particulieren opgelet, want de overheid reikt in 2024 een flinke premie uit bij aankoop van een elektrische auto. Die premie geldt niet alleen voor nieuwe exemplaren want ook gebruikte EV’s zijn dit jaar goed voor een terugbetaling van 3.000 euro. Dit moet je weten voor je zo’n tweedehandsje aankoopt.

De Vlaamse EV-premie doet zijn werk, en niet alleen voor nieuwe elektrische auto’s. Die zagen hun inschrijvingen in het eerste kwartaal van 2024 al stijgen met ruim 150 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder maar nog frappanter zijn de resultaten voor tweedehands EV’s. Sectorfederatie Traxio meldt namelijk maar liefst 202,4 procent meer inschrijvingen van gebruikte elektrische auto’s gedurende de eerste drie maanden van dit jaar want ook die vallen in heel wat gevallen natuurlijk onder de premie… Dus waarop moet je dan letten wanneer je de tweedehandsmarkt afschuimt op zoek naar een EV?

Waarom zou je een tweedehands EV kopen?

We snappen je best: misschien ben je nog niet helemaal klaar om aan de stekker te gaan. Toch heeft een elektrische auto flink wat voordelen en die zijn er niet alleen voor het milieu. Ook in je portemonnee kan je namelijk het verschil gaan voelen tussen een diesel- of benzinewagen op je oprit of een EV, met name in de jaarlijkse kosten. Zo ben je in Vlaanderen vooralsnog vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en betaal je ook bij inschrijving geen belasting op inverkeerstelling (BIV). Brussel en Wallonië kennen zo’n vrijstellingen niet, maar daar wordt in beide gevallen het minimumtarief aangerekend.

Tweedehands EV aankoopadvies 2024

Daarnaast kan een elektrische auto je echter ook flink wat aan brandstofkosten besparen, al hangt dat tegenwoordig wel sterk af van je thuissituatie. Heb je namelijk een set zonnepanelen op je dak, dan ben je nagenoeg gratis onderweg zolang je de laadbeurten doordacht inplant of een slimme laadpaal inzet. Laad je daarentegen voornamelijk bij publieke palen, dan kom je in veel gevallen uit op een gelijkaardige kost als wat je had betaald aan brandstof voor de gemiddelde benzine- of dieselwagen. Vergeet zelfs dan echter niet dat een elektrische auto minder onderhoud nodig heeft dan zo’n auto met verbrandingsmotor, waardoor je dus doorgaans minder geld uitgeeft bij de lokale garagist.

Nu gelden heel wat van bovenstaande argumenten zowel voor nieuwe als voor gebruikte EV’s, maar die laatsten hebben natuurlijk een aanzienlijk lagere aankoopprijs. Een vijftal jaar geleden zagen we namelijk een flinke piek in het aantal elektrische bedrijfswagens dankzij stimulansen van de overheid, en die bedrijfswagens bereiken nu massaal de tweedehandsmarkt. Dat grote aanbod doet met andere woorden de prijzen dalen en zo kan je tegenwoordig voor nog geen 25.000 euro een Tesla Model 3 met een aanvaardbare kilometerstand op de kop tikken… Terwijl die nieuw bijna het dubbele moet kosten.

Wat voor tweedehands EV heb je nodig?

De kans is echter bestaande dat zo’n Model 3 niet helemaal je ding is, maar dan zijn er inmiddels meer dan genoeg alternatieven op de tweedehandsmarkt te vinden. Sterker nog: zij die daar op zoek zijn naar een elektrische auto, kunnen stilaan net zo beginnen denken als zij die in de markt zijn voor een diesel- of benzinewagen. Zo zijn er exemplaren te vinden voor vrijwel elk budget, van een vroege Renault Zoe voor zo’n 6.000 euro tot een jonge Porsche Taycan Turbo S die de 200.000 euro aantikt. Daarnaast varieert het aanbod ook van stadswagens met een beperkte kofferruimte tot heuse zevenzits gezins-EV’s; voor ieder wat wils dus.

Tweedehands EV aankoopadvies 2024

Bij aankoop van een EV dien je echter wel rekening te houden met het rijbereik. Met name bij oudere modellen is dat vaak moeilijk in te schatten aangezien het theoretische rijbereik daar afhankelijk is van de meetcyclus die destijds van toepassing was. Zo maakte de oude NEDC-norm pas in 2017 plaats voor de WLTP, die een stuk realistischer het verbruik en de actieradius gaat betekenen. Vooral bij modellen van voor 2017 kom je dus wel eens compleet utopische schattingen tegen, zoals bij die vroege Renault Zoe van daarnet. Die moest in theorie tot 210 kilometer ver komen, maar in de praktijk mocht je blij zijn met zo’n 120 kilometer.

Zo’n rijbereik kan echter voldoende zijn, maar misschien enkel indien je elektrische auto kan snelladen. Ook daar kan het lonen om je even in de materie te verdiepen want met name oudere EV’s beschikten vaak niet standaard over snellaadmogelijkheid. Om nog even bij de Renault Zoe te blijven kon de standaard ‘R210’ aanvankelijk enkel opladen aan snelheden tot 22 kW, en moest je upgraden naar een ‘Q210’ om te kunnen snelladen aan 43 kWh. Dat was toen goed om zijn accuutje in een half uur weer vol te laden maar hoe groter het batterijpakket, hoe groter het snellaadvermogen natuurlijk moet zijn om die helemaal vol te pompen.

Wat kan er mis zijn met een tweedehands EV?

Dat rijbereik van 120 kilometer is trouwens ook nog eens wat je kreeg wanneer die Renault Zoe nieuw was, want alle componenten van de auto hebben er inmiddels al tien jaar aan slijtage op zitten. Dat geldt dus ook voor de accu en daarover beweren kwatongen wel eens dat een elektrische auto elk jaar tot 8 procent van zijn accucapaciteit zou verliezen. Daar blijkt in de praktijk niks van aan: heel wat onderzoeken toonden al aan dat aandrijfbatterijen zelfs na vele jaren gebruik zelden onder de 80 procent State of Health zakken. Over het algemeen wordt dan ook aangenomen dat ze hoogstens 2 procent capaciteit per jaar verliezen.

Tweedehands EV aankoopadvies 2024

Daarom geven heel wat merken ook zonder verpinken acht jaar garantie op hun batterijen maar maak je je toch zorgen over een specifiek exemplaar, dan kan je steeds de gezondheidstoestand van een accu in kaart laten brengen. Daarvoor kan je tegenwoordig terecht bij heel wat autoverdelers, werkplaatsen of testcentra en zo’n test kost in veel gevallen maar een 50-tal euro. Nadien krijg je er een uitgebreid rapport over de toestand van de batterij voor terug.

Ook over de rest van de aandrijflijn hoef je je trouwens niet al te veel zorgen te maken, of toch niet meer dan mocht je een auto op diesel of benzine kopen. Een elektromotor bevat namelijk aanzienlijk minder bewegende delen dan een verbrandingsmotor dus in theorie kan er alvast minder misgaan. Los van die aandrijflijn is de technologie in zo’n EV vaak niet zo verschillend van die van een conventioneel gemotoriseerde auto, dus dan gelden ook dezelfde spelregels bij het bezichtigen. Maak dus een uitgebreide testrit, kijk de carrosserie na op verdachte ongevalschade, probeer alle knopjes en functies eens uit en ga na of de auto altijd op tijd onderhouden werd. O ja, en probeer zeker ook het opladen eens uit om zeker te zijn dat dit nog probleemloos verloopt.

Vergeet de EV-premie niet aan te vragen!

Is de beslissing gemaakt en de EV binnen? Vergeet dan zeker niet om je aanvraag in te dienen voor de EV-premie indien je de auto in 2024 laat inschrijven in Vlaanderen. Let wel op dat je enkel aanspraak kan maken op de premie als je tweedehands EV is aangekocht bij een dealer, hij minder dan 40.000 euro kostte en de nieuwprijs oorspronkelijk minder dan 60.000 euro bedroeg. Wat verder de aanvraagprocedure en de voorwaarden zijn, lees je HIER.

Meer weten over alles wat met elektrische auto's te maken heeft? Neem zeker ook een kijkje in onze kersverse EV-Gids!

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités