![Dacia Bigster Concept 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Dacia/anderefotos/dacia_bigster_concept_2023.jpeg?itok=m773zdGg)
Zeg je Dacia dan zeg je in één adem goedkoop, maar van dat imago lijken de Roemenen nu af te willen. Of liever: van alléén maar dat imago, want Dacia moet meer dan gewoon een betaalbaar merk gaan worden… En daardoor komt één specifieke concurrent in het vizier: Jeep.
Je kan er niet om heen: Dacia is goed bezig. Zo wist met name de Sandero het al een paar keer tot bestverkochte auto van heel Europa te schoppen, terwijl datzelfde model in België bijna maand na maand publieksfavoriet bij de particulieren is. Dacia’s waren dan ook nog nooit zo populair: vorig jaar produceerde het merk zijn 10 miljoenste auto en de helft van die oplage werd in slechts de acht jaren daarvoor gerealiseerd. Dat danken de verfranste Roemenen vooral aan hun lage prijzen in vergelijking met de rest van de markt, maar nu is het tijd om ook daarnaast wat verkoopargumenten te beginnen creëren.
(Goedkope) lifestyle
In een interview met het Britse Autocar heeft Laurens van den Acker — designbaas van de Renault Group waar Dacia sinds 1999 onder valt — te kennen gegeven dat Dacia “grotere ambities heeft dan enkel betaalbaarheid”. Volgens de Nederlander moet er nog een reden komen om een Dacia te kopen naast de lage prijs, en die reden wordt lifestyle. Zo zou het gamma steeds meer de nadruk gaan leggen op avontuur en van den Acker steekt ook niet onder stoelen of banken dat ze daarmee Jeep op de korrel nemen. Volgens de designer heeft Jeep namelijk geen echte concurrenten op de huidige markt, en is er geen reden waarom Dacia die positie niet kan innemen... En als we ons baseren op de vorig jaar getoonde Dacia Manifesto Concept-buggy, zien wij hier ook geen graten in.
![Dacia Manifesto Concept 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2022/Dacia/anderefotos/dacia-manifesto_concept_02.jpg?itok=OZbYIPMK)
Van den Acker belooft wel dat Dacia dat nog steeds op betaalbare wijze zal blijven doen. Zo moeten de avontuurlijke ambities meteen duidelijk worden bij de lancering van de nieuwe Duster volgend jaar, gevolgd door de grootste SUV die het merk ooit al bouwde: de Bigster die in conceptvorm bovenaan dit artikel pronkt. ‘Groot’ hoeft volgens de ontwerper echter niet ‘duur’ te betekenen, want hij geeft mee dat Dacia aanzienlijk minder geld voor die Bigster zal vragen dan wat concurrenten voor hun ruime SUV’s aanrekenen. Het goedkope aspect blijft met andere woorden, maar er moet een lifestyle-randje omheen komen.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 4 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année