
Dacia viert feest. Het merk ziet zijn verkoopcijfers al dik twee decennia door het dak gaan, met dank aan goede huisvader Renault. Gisteren leidde dat tot een nieuwe mijlpaal, want toen rolde hun 10.000.000ste auto van de band in de Roemeense fabriek.
Laat ze bij Euro NCAP maar zeggen wat ze willen; Dacia blijft goed bezig. Zo stak de nieuwe Sandero de immer populaire Volkswagen Golf al even voorbij in de Europese verkoopranglijsten, en schopte de compacte Dacia het bij ons ook tot VAB gezinswagen van het jaar. Daarnaast hebben ze met die Sandero niet alleen de goedkoopste auto op de Belgische markt in handen, maar is de Jogger ook onze goedkoopste zevenzitter en geldt hun Spring zelfs als de meest betaalbare, volwaardige EV. En die budgetvriendelijke filosofie loont, blijkt nu.
Allen aan de Sandero
Gisteren knalden de kurken namelijk uit een paar — waarschijnlijk goedkope — flessen cava wanneer er alweer een Duster van de band rolde in de Dacia-fabriek in Mioveni, Roemenië. Dat specifieke exemplaar was namelijk welgeteld de 10 miljoenste Dacia die sinds het ontstaan van het merk in 1968 geproduceerd werd. 10 miljoen auto’s in 54 jaar klinkt als spreekwoordelijke borrelnootjes in vergelijking met de grote jongens, tot je de verkoopcurve even van dichterbij bekijkt. Tot de overname door Renault, in 1999, wist Dacia namelijk slechts 2 miljoen auto’s te produceren. Met wat Franse inmenging stond de teller meteen op 5 miljoen in 2014, en dat cijfer hebben ze dus in slechts acht jaar nog eens weten te verdubbelen.

Die populariteit dankt Dacia voornamelijk aan vier modellen, met een weinig verrassende bestseller op kop. Sinds zijn lancering in 2008 gingen er namelijk een mooie 2,6 miljoen Sandero’s en sinds kort ook Sandero Stepways over de toonbank; ruim een vierde van de in totaal geproduceerde Dacia’s dus. Sinds 2017 geldt dat model trouwens als meest verkochte auto aan particulieren in Europa. De tweede plaats gaat nog naar de oude Dacia 1300 met 2,3 miljoen exemplaren, op de voet gevolgd door de Duster. Dankzij een cijfer van 2,1 miljoen geldt die als bestverkochte SUV aan Europese particulieren. Daarnaast wist Dacia nog eens 1,95 miljoen Logans en Logan MCV’s te schuiven. Dat model moest even geleden plaats ruimen voor de Jogger, en we zijn alvast benieuwd hoeveel er van die betaalbare zevenzitter verkocht zullen worden.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
er komt wel een vervanger, vermoedelijk met androgyne personen die electrische wagentjes rondtuffen...
Door suskewiet 6 uur geleden
30-werf hoera: deze tien auto’s worden oldtimer in 2024
Inderdaad, eindelijk is de E38 oldtimer! Ik heb een 730i opzij staan. 140.000 km en in smetteloze,...
Door Didier 8 uur geleden
30-werf hoera: deze tien auto’s worden oldtimer in 2024
Mijn mening is de e38 de beste prijs kwaliteit om mee te snorren , ben zelf jaren eigenaar geweest...
Door Eric Kok 1 dag geleden
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Jammer eigenlijk. Die specials bij de gran tour vond ik eigenlijk wel echt geniale televisie. Maar...
Door this 1 dag geleden