
Je zou het niet verwachten maar ook Dacia Dusters hebben af en toe een facelift nodig. Die facelift kwam er afgelopen jaar en bracht wat technische vernieuwingen met zich mee. De gelegenheid om de Duster nog eens mee naar buiten te nemen.
Richting de Ardennen ging het tijdens onze testperiode. Zowel de Vlaamse als de échte Ardennen werden verblijd met een bezoekje van de Frans Roemeen. Niet dat we zouden gaan modderprakken met de Duster, al bleek hij wel mooi op te gaan in het landschap, de knipoog naar een boswachtersauto was nooit ver weg.
Dacia maakte van de facelift gebruik om wat kleine esthetische aanpassingen te doen aan de Duster. Vooral de grijze vlakken die zwart gekleurd werden zorgen voor een iets modernere look. De basis blijft natuurlijk behouden: een no-nonsense SUV die vooral de actieve vijftigers lijkt aan te spreken. Hoewel deze tweede generatie iets ronder geworden is, heeft hij nog altijd het bonkige uiterlijk dat we van een Dacia-SUV verwachten. Het draagt bij aan het imago van deze bestseller.

3 updates binnenin
De andere wijzigingen gaan vooral over de binnenzijde. Dacia volgde namelijk moederbedrijf Renault als het om de knoppen van de cruise control gaat. Die staan voortaan lekker op het stuurwiel zodat we niet meer moeten gaan tasten in de middenconsole. De middenconsole krijgt overigens ook haar deel van de wijzigingen, zo is er tegenwoordig een volwaardige armsteun voor de voorste inzittenden. Desgewenst is die armsteun ook uit te rusten met USB-poorten zodat ook de achterste inzittenden wat extra laadcomfort ervaren. Verder blijft het interieur van de Duster er ook in de versies met hoger uitrustingsniveau wat goedkoop uitzien door het gebruik van harde plastics in het zichtveld van de inzittenden.

Tenslotte krijgt de Duster bij de facelift het entertainmentsysteem van de Sandero mee. Dat wil zeggen dat de bediening een stuk sneller gaat dan voorheen en dat er ook volledig draadloos kan geconnecteerd worden met de smartphone. Bij ons besloot het navigatiesysteem tweemaal halfweg de rit dat het wel genoeg was met routebegeleiding, een euvel dat opgelost werd door het hele systeem even te herstarten.
dubbel comfort
Voor de aandrijving van onze gefacelifte Duster zorgde de topmotorisatie van dezer dagen; de 1.3 benzinemotor met 150 pk. Die motor werd zorgvuldig gekoppeld aan een EDC gerobotiseerde automaat met dubbele koppeling, die vooral comfortabel rijden in het achterhoofd heeft zitten. Bij rustige rijstijl schakelt de bak discreet en amper voelbaar maar vraag hem niet om snel-snel op te schakelen want dan geeft hij niet thuis en laat hij de motor al eens in toeren gaan.

Getuige van die comfortabele rijstijl zijn ook de peddels achter het stuur, die uitblinken door afwezigheid. Je zit niet in een Porsche, hé. De Duster met 1.3 TCe rijdt vervolgens aangenaam weg, met een verbruik dat met 6,5 liter tot het gemiddelde behoort, al valt het wel goed mee voor een benzine met automaat.

De comfortabele setup van de motor en versnellingsbak wordt ook doorgetrokken in het rijgedrag. De Dacia Duster dempt goed oneffenheden en voelt soms erg Frans zacht aan. Dat uit zich ook in zijn omgang met bochtige wegen. Op die momenten wordt het duidelijk dat het koetswerk al eens wil overhellen.
de laagste van de klas
Dacia wordt nogal eens gezien als het budgetmerk binnen de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie. Toch spelen ze het slim bij Dacia, want veel van de verkochte Dusters zijn stevig uitgerust. Een Duster is er al vanaf 13.690 euro. Wil je vierwielaandrijving, dan moet je echter al naar de Comfortuitrusting met dCi-motor die voor minimaal 21.090 euro de dealer verlaat. Onze Duster was er eentje van het Prestige-formaat, met 1.3 TCe-motor en EDC kost die versie 22.290 euro. Bijbetalen doe je dan nog voor metaalkleur en lederen bekleding. Ook de zetelverwarming en een 360° camera die het parkeren vereenvoudigt kosten nog wat extra, net als de handsfree instapkaart en de eerder vermelde USB-aansluitingen achterin. Al bij al blijft de Duster een onklopbare auto als het op zijn prijs/uitrusting aankomt.

conclusie
De facelift van de Duster schaaft de ruwe kantjes wat glad, zonder te raken aan zijn sterke punten. De prijs blijft betaalbaar - zeker voor de lagere uitrustingsniveau's - en het comfort gaat erop vooruit. Hij blijft een stoere uitstraling behouden, en look die hij ook kan waarmaken als je hem vierwielaangedreven bestelt.

Specificaties
1.3 TCe, viercilinder turbo benzine
150pk
250 Nm
EDC-6, automaat met dubbele koppeling
voorwiel
1 238 kg
199 km/u
€ 22 290.00
9.70 sec
6.50 L/100km
478 L
1 623 L
141 g/km
€ 313.00
€ 166.00
Recente reacties
Fiat Topolino wordt elektrische brommobiel om voor te smelten (2023)
Ik dacht al dat ik die naam van ergens kende, het is de Italiaanse naam voor Mickey Mouse. En...
Door John 6 uur geleden
Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)
Ik snap wat je bedoelt: het blok zelf is blijkbaar wel hetzelfde, maar volgens het persbericht zijn...
Door Joram 12 uur geleden
Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)
" ...gekende 1.2-liter driecilinder benzinemotor ": dat klopt niet. De cilinderinhoud van het...
Door Lodewijk Vander meiren 1 dag geleden
Zoveel duurder worden nieuwe auto’s straks door de Euro 7-norm
De normen zijn al heel streng. Ik neem dat de hh fanatici wel begrijpen, dat als ik nu met een 20...
Door Tussen fanatici en ignorantia 1 dag geleden