
Dé budget-crossover bij uitstek krijgt een opfriskuur. Daardoor mag de Dacia Duster pronken met nieuwe motoren, een zo maar even 8-duims groot infotainmentsysteem, led-verlichting en een automaat met dubbele koppeling. Wat is dit, een Rolls-Rocye?!
Dacia profileert zich zonder gêne als hét budgetmerk bij uitstek. Het is dan ook bijna pervers dat de klanten van het merk steeds meer comfort en snufjes vragen. Waardoor Dacia een dunne lijn tussen budget en klantennoden moet bewandelen. De tweede generatie van de Duster draait al weer 4 jaar mee, waardoor de Roemen nu de kans zien om de crossover een technologische update te geven.
Led-lichten!
Een facelift met nieuwe bumpers? Dat zou natuurlijk te veel geld kosten. Waardoor de opgefriste Duster zo goed als onveranderd door het leven gaat. Nu ja, er is een nieuwe oranje lakkleur én de voor- en achterlichten krijgen een ander lichtsignatuur. Ook voor het eerst bij Dacia zijn de LED-richtingaanwijzers aan de voorkant. Rustig Dacia, niet naast je schoenen gaan lopen...

Ken je de Duster-cataloog van buiten, dan zal je meteen ook nieuwe velgdesigns opmerken. Die kwamen er niet zo maar. Dacia leende even de windtunnel van moederbedrijf Renault en kwam met meer aerodynamische designs op de proppen voor de 16- en 17-duims velgen. De vierwielaangedreven Duster bespaart daarmee zo maar even 5.8 g/km C02. Al heeft de meer aerodynamische achterspoiler er ook wat mee te maken.
Meer comfort
Binnen brengt de update tegen betaling de nodige schermpraal. Want de Duster mag voortaan pronken met een maar liefst 8-duims groot infotainmentscherm. De tellerpartij voor je neus, die blijft lekker klassiek. Je nek, die profiteert dan weer van de nieuwe hoofdsteunen die Dacia - geen mop - overneemt van de Renault Clio. Een armsteun met schuifbare bovenzijde en betere zetelbkleding moeten het comfort dan weer naar een hoger plan tillen.

Omdat Dacia er van uit gaat dat haar klanten tegenwoordig ook een smartphone in het bezit hebben voorziet het Apple CarPlay en Android Auto maar ook twee USB-oplaadpunten. Kijk, budget hoeft niet technofoob te zijn...
Leuke combinatie
De vrees voor technologie is ook onder de motorkap verdwenen. Steeds meer klanten vragen naar een Duster met moderne automaat, de Roemenen hebben geluisterd. Zo mogen ze de zestraps EDC-automaat met dubbele koppeling van Renault voortaan gebruiken in de Duster. Die automaat wordt steevast gekoppeld aan de 150 pk sterke 1.3-liter viercilinder turbobenzine en voorwielaandrijving. Zonder twijfel een leuke combinatie voor de Duster. Voorts voorziet Dacia nog een benzine-Duster met 130 pk en een LPG-Duster met 100 pk.

Dit najaar start Dacia met de leveringen van de opgefriste Duster. Hoewel het merk trouwens een gloednieuw logo heeft tekent dat nog niet present op deze Duster. Pas halfweg volgend jaar zullen we het nieuwe logo gaan tegenkomen op de voertuigen.
Recente reacties
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Wew, die meerprijzen... Kan je toch wel heeeel wat aantal keren voor gaan tanken, eer je er...
Door FLP 5 uur geleden
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Ik maak graag vergelijkingen. Hieronder de basis prijs van het model t.o.v. de hybride variant die...
Door John 1 dag geleden
Rijtest: Mazda CX-5 facelift (2022)
Tja, rij nu negen jaar cx5. Nooit problemen. Heb pas geleden de nieuwe Tucson en Sportage getest....
Door Harry zijlstra 1 dag geleden
Rijtest: Lexus IS 300h (2017)
Beste Michel, ik heb 1 van de eerste exemplaren, juli 2013. Rijd na 274.000 km nog steeds als nieuw...
Door Paul van Ham 2 dagen geleden