Euro NCAP-crashtests: Dacia Jogger buist in afwezigheid

Dacia Jogger Euro NCAP 2022

Euro NCAP heeft alweer zijn veiligheidsscores van een paar nieuwe auto’s gepubliceerd. Daar zit een opmerkelijke buis tussen, en die is gericht aan het adres van Dacia. De testers sturen de nieuwe Jogger namelijk naar huis met slechts één ster, en dat zonder hem schijnbaar ook maar één keer gecrasht te hebben… Wacht, wat?

Ach, wat is er leuker dan met auto’s rijden? We kunnen ons maar één ding indenken, en dat is om ze tegen allerhande obstakels te laten knallen zonder de gevolgen te moeten dragen. De crashtest-ingenieurs bij Euro NCAP aarzelen dan ook niet om elk nieuw model na zijn introductie zo snel mogelijk in handen te krijgen, en in een zo abominabel mogelijke toestand terug naar buiten te laten rollen. De laatste slachtoffers van hun vernielzucht waren de Honda HR-V, de DS 4 en de Dacia Jogger, maar op die laatste hebben ze zelfs niet gewacht om er hun verdict over uit te spreken.

Sandero + twee stoeltjes

Onder de genadeloze titel “Dacia struggles again” laten de testers weten dat de nieuwe Roemeense zevenzitter slechts één van de vijf sterren waard is. Het resultaat van de Dacia ligt volgens Euro NCAP deels aan het feit dat de achterste stoeltjes van de zevenzitsversie niet over een gordelwaarschuwing beschikken, en dat de zij-airbags ook net niet ver genoeg naar achter reiken om de inzittenden daar optimaal te beschermen. Met dat resultaat treedt de Jogger enigszins in het spoor van de Spring en de Sandero, die vorig jaar respectievelijk één en twee sterren scoorden.

Uit de beelden van de “Jogger-crashtest” blijkt echter dat het model maar weinig kansen kreeg om de punten van zijn broertjes te verbeteren, want Euro NCAP baseerde zich zo goed als volledig op de resultaten van een technisch gelijkaardige Sandero Stepway. De veiligheidsuitrusting is bij beide modellen namelijk identiek, en blijft dat dus ook na toevoeging van de twee extra stoeltjes in de koffer... Daarom is de zevenzitter volgens de testers dus één ster minder waard dan de kleinere hatchback, al is het niet helemaal duidelijk hoe Euro NCAP denkt over de Jogger-versies met vijf zitplaatsen.

NCAP-Nuance

De DS 4 en Honda HR-V gingen wel tegen de muur en kwamen er aanzienlijk beter van af met elk vier sterren, al grepen die dus eveneens naast de topscore. De reden was in het geval van de DS 4 dat de auto wel over een botspreventiesysteem beschikt, maar dat standaard enkel door middel van een camera werkt. De noodrem wordt slechts tegen een meerprijs bijgestaan door een efficiëntere radar.

Dacia Jogger 2022

Dat nuanceert enigszins de scores die Euro NCAP op hedendaagse modellen plakt. Als enkel de allerveiligste auto’s anno 2022 namelijk goed zijn voor vijf sterren, stel je dan maar eens voor hoe moeilijk het voor budgetmodellen is om zelfs maar in de buurt te komen van de scores die dergelijke hoogtechnologische luxesloepen laten optekenen. Het is dus ergens maar logisch dat een constructeur als Dacia “struggle-t”, maar dat maakt zijn auto's er nog geen rijdende doodskisten door. Dat, of wij zijn gewoon te hard fan van de ontnuchterend simpele Jogger…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws