Officieel: Dacia Jogger is betaalbaar ruimtewonder (2021)

Dacia Jogger 2021 vooraan

Dacia heeft het doek van zijn nieuwe gezinswagen getrokken. De Jogger wil de ideale mix tussen SUV, MPV en break vormen en krijgt binnenkort ook een hybride-aandrijflijn.

Renaults Roemeense budgetbroertje heeft zijn vierde pilaar aan de wereld voorgesteld. Na de betaalbare Sandero, de iconische Duster en de zuiver elektrische Spring voegt Dacia namelijk opnieuw een ruime gezinswagen aan zijn gamma toe. En dat doet het merk op een geheel eigenwijze manier.

Iedereen aan de Stepway

De Jogger is namelijk niet gewoon een MPV zoals we vroeger zo vaak zagen of nog zo’n SUV die we tegenwoordig op elke straathoek zien, maar een soort van slimme combinatie van verschillende carrosserievormen. Je zou hem nog het beste kunnen omschrijven als een breakversie van de Sandero, waarop de gezinswagen gebaseerd is. Alleen plaatsen we hem dan wel best naast een Sandero Stepway, want iedere Jogger krijgt standaard de ruigere bumpers en stootlijsten die we anders met een Stepway-versie zouden associëren.

Dacia Jogger 2021 zijkant

De neus van Dacia’s nieuwe model is dus grotendeels identiek aan die van zijn kleine broer maar al de rest is anders—en vooral groter. Zo heeft de Jogger een lengte van 4,55 meter, waarmee hij al zo’n 45 centimeter langer is dan de Sandero. Ook de hoogte valt op: met zijn 1,6 meter heeft vooral het profiel van de Jogger veel weg van een MPV. De achterzijde straalt dan weer meer break-allures uit met zijn verticale lichtunits en diepe kofferklep.

Ruime zevenzitter

Die achterdeur biedt toegang tot een laadruimte van maar liefst 708 liter in zijn standaardvorm, al heeft de Jogger daar nog een extra troef achter de hand. Zo kan je twee extra stoelen monteren in de koffer, wat van deze Dacia een zevenzitter maakt. Met die derde zitrij op zijn plek blijft er dan nog 160 liter koffervolume over, en zonder de derde zitrij en met de tweede zitrij ingeklapt krijg je toegang tot maximaal 1.819 liter.

Dacia Jogger 2021 interieur

Zelfs op die kofferstoeltjes is het volgens Dacia aangenaam vertoeven voor volwassenen, en in de rest van de wagen al helemaal. Zo herkennen we voorin het dashboard uit de Sandero en dat is helemaal geen straf. Het interieur ziet er eenvoudig en gebruiksvriendelijk uit en de topversies krijgen een aanraakscherm van 8 duim, dat toegang geeft tot de multimedia en navigatie.

De 1000-kilometer-Jogger

Over technologie gesproken: ook op motorisch vlak moet de Jogger mee met zijn tijd. Van zuiver elektrische versies is hier nog geen sprake, maar Dacia belooft wel een LPG-motor bij zijn lancering en een zelfladende hybride-aandrijflijn vanaf 2023. Volgens de nu bekende informatie zal die heel wat gemeen hebben met de architectuur van bijvoorbeeld de Renault Clio E-Tense, met zijn 1.6-literblok op benzine en twee elektromotoren.

Dacia Jogger 2021 dashboard

Die hybrideversie moet de afwezigheid van een dieselmotor in het gamma goedmaken, want Dacia legt de nadruk verder volledig op benzine en LPG. Zo begint het aanbod met een 1.0-liter driecilindertje met 110 pk en 200 Nm koppel en kan je hetzelfde blok ook op gas krijgen, goed voor 100 pk. Naast zijn spaarzame karakter biedt deze Bi-Fuel-motor nog een extra voordeel, want zijn LPG-tank van 40 liter leeft naast de benzinetank van 50 liter. Zo zou deze Jogger volgetankt meer dan 1000 kilometer moeten kunnen lopen.

De nieuwe Dacia Jogger komt nog dit jaar in de showrooms te staan, vanaf december om precies te zijn. Prijzen zijn nog niet bekend maar Dacia’s CEO, Denis Le Vot, verklapte tijdens de presentatie alvast dat je de gezinswagen vanaf minder dan 15.000 euro op je oprit zou kunnen plaatsen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
hans de greef 08:29
afbeelding van hans de greef

te lichte benzinemotor vrees ik

John 12:46
afbeelding van John

Een Octavia is ook te krijgen met een 1.0 driecilinder met 115pk. Dat rijdt vrij aangenaam. Maar toch vind ik dat een TCe130 ook wel in het aanbod mocht zitten.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws