“Plug-inhybride viercilinder verkoopt niet”: krijgt Mercedes-AMG CLE 63 dan toch V8?

Mercedes-AMG CLE 2024

Het verlies van de V8 valt duidelijk zwaar bij fans van Mercedes-AMG. Zo moest het exemplaar in de C 63 wijken voor een viercilinder met plug-inhybride techniek en wat blijkt: flink wat klanten laten ‘m daardoor links liggen. Reden genoeg dus om eens goed na te denken over wat te doen met de aankomende CLE 63…

Zo’n anderhalf jaar geleden lieten ze bij Mercedes-AMG een klein bommetje los, en dat mag je eigenlijk letterlijk nemen. In de plaats van het biturbo V8-atoomwapen dat ze in de vorige generatie van de C 63 lepelden, kreeg diens opvolger namelijk een bescheiden 2.0-liter viercilinder knalerwt mee. Samen met slimme plug-inhybride techniek schopte die knalerwt het dan wel tot een ongeziene 680 pk en 1.020 Nm koppel, maar zo’n prestaties zijn maar zoveel waard als de sensaties niet volgen… Aldus Mercedes-AMG’s cliënteel.

”Hoezo, minder cilinders dan CLE 53?”

Het Britse Autocar heeft namelijk vernomen van “hooggeplaatste bronnen binnen Mercedes-AMG” dat we zo’n plug-inhybride vierpitter niet in het vooronder van de aankomende 63-versie van de CLE moeten verwachten, hoewel dat een technisch zustermodel is van de nieuwe C-Klasse. In de plaats daarvan zou de 4.0-liter biturbo-V8 dan toch zijn comeback maken en de reden daarvoor is simpel. Zo hinkt de verkoop van zowel de nieuwe C 63 als de GLC 63 — die dezelfde aandrijflijn kreeg — momenteel flink achter op die van hun voorgangers mét V8. Klanten lijken met andere woorden geen genoegen te nemen met de viercilinder-met-stekker, vooral wetende dat ze bij pakweg BMW M en Audi RS wel nog gewoon verder doen met zes- en achtpitters voor de rechtstreekse concurrenten van die Mercedes-AMG C 63 en GLC 63.

Mercedes-AMG CLE 2024

Daarnaast geven diezelfde bronnen te kennen dat ook de dealers van Mercedes-AMG specifiek vragen naar een 63-versie mét V8 voor de CLE. Zij vrezen namelijk dat ze de logica niet aan klanten uitgelegd zouden krijgen indien de CLE 63 het met een geëlektrificeerde viercilinder moet doen terwijl de nochtans lager gepositioneerde CLE 53 zes cilinders heeft. Op dat vlak zou een zescilinder met plug-inhybride ondersteuning echter soelaas kunnen bieden, een beetje zoals Mercedes-AMG plande te doen met de aankomende 63-versie van de E-Klasse… Al bestaan ook daar nog twijfels of die toch niet gewoon de iconische V8 zou gaan recycleren om tegenvallende verkoopcijfers te vermijden. Dus je weet wel, V8-fanaat: hoop doet leven!

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités