Het offroadicoon viert dit jaar zijn 70e verjaardag en komt terug in een gelimiteerde editie met V8.
Het blijft bizar dat Land Rover in 2016 zijn Defender vroegtijdig ten grave droeg. Het model was ondanks zijn vele beperkingen nog steeds erg populair, had en heeft een immense aanhang en stond zowat synoniem met de gedachte van het merk. Maar waar bijvoorbeeld Mercedes met zijn G-Klasse zijn model nog regelmatig opfriste, hinkte de Defender achterop met een hopeloos achterhaald interieur, een compleet gebrek aan infotainment en op het einde van zijn carrière slechts een miezerige viercilinder diesel. En dat terwijl Mercedes intussen overal de grote sier zwaaide met zijn prettig gestoorde en peperdure G 500, G 63 en zelf V12 biturbo G 65 AMG-modellen.
Intussen zit de G-klasse volledig in het nieuw, terwijl de gloednieuwe Defender pas later dit jaar zal worden onthuld, inclusief een puur elektrisch variant. Het moet gepiekt hebben in Solihull vermoeden we. Maar Land Rover slaat nu min of meer terug met een nieuwe speciale editie van de klassieke Defender.
Speciaal gebouwd door Land Rover Classic afdeling, gelimiteerd op 150 exemplaren en verkrijgbaar in zowel Defender 90 als Defender 110 specificatie. Onder de kap geen ratelende viercilinder diesel maar een 400 pk en 515 Nm sterke, atmosferische 5.0-liter V8, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat van ZF. Dat lijkt er al meer op.
Om al dat vermogen de baas te kunnen werd de ophanging herzien en werden er krachtigere remmen gemonteerd. Aan de binnenzijde vinden we een hoop extra leder en fijne Recaro-kuipstoelen, terwijl het infotainmentsysteem Land Rover Classic's eigen unit is. Allemaal zaken die de tak vanaf dit jaar ook zal aanbieden voor wie zijn Defender wil upgraden.
Geef toe, je wil er een. Ondergetekende incluis. Maar de Land Rover Defender Works V8 70th Edition, om hem maar eens met zijn volledige naam te noemen, heeft in dit geval een behoorlijk prijskaartje. Land Rover quote prijzen vanaf 150.000 pond of zo'n 168.992 euro met de huidige wisselkoers. Compleet krankzinnig natuurlijk. Vooral omdat heel wat specialisten zoals Twisted je een gelijkaardig model bouwen aan zowat de helft van de prijs. Toch hebben we een voorgevoel dat ze alle 150 bijzonder snel de deur uit zullen zijn. Op naar de nieuwe Defender dan maar.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 7 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année