![Volkswagen Golf R teaser 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Volkswagen/anderefotos/volkswagen_golf_r_teaser_ice_race_2024_1.jpg?itok=JUhjJ_M0)
De vernieuwde Volkswagen Golf werd vorige week onthuld en daarmee is de kous af… Of dat zou je toch denken, want één belangrijke versie ontbrak nog: de R. Die über-hothatch tonen de Duitsers nu in lichte camouflage aan het werk en onder die camouflage schuilt misschien wel meer vermogen dan voorheen.
Een kleine week geleden onthulde Volkswagen zijn facelift voor de Golf en laat ons maar meteen met de deur in huis vallen: voor de uiterlijke wijzigingen hoef je daar niet naar terug te klikken. Zo blijft het visuele eigenlijk beperkt tot een nieuw setje koplampen en wat licht hertekende bumpers, maar wat er wel veranderde was het vermogen. Het 1.0-liter driecilindertje ging er bijvoorbeeld uit als basismotor terwijl zowel de GTE als de GTI krachtiger werden… En dan moet de sterkste versie nog komen.
Meer van hetzelfde?
Volkswagen heeft nu namelijk een paar plaagplaatjes gedeeld van de vernieuwde Golf R — want inderdaad: die werd nog niet mee onthuld. We zien de R aan het werk in het Oostenrijkse Zell am See, waar de vierwielaangedreven hothatch rondjes rijdt op het ijscircuit van de Ice Race. Dat doet hij in een toepasselijk blauwe camouflage, al valt er eigenlijk niet veel meer te camoufleren. Zo zien we dat de Golf R natuurlijk dezelfde nieuwe koplampen krijgt als de mindere modelletjes en oogt de voorbumper nog net dat tikkeltje sportiever. Beelden van de achterpartij zitten er niet bij maar iets zegt ons dat we daar gewoon weer vier uitlaatpijpen mogen verwachten, terwijl de gekende spoiler van het ‘Performance Pack’ boven de achterklep pronkt.
![Volkswagen Golf R teaser 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Volkswagen/anderefotos/volkswagen_golf_r_teaser_ice_race_2024_2.jpeg?itok=lhDXhOuU)
Op uiterlijk vlak wordt het met andere woorden meer van hetzelfde, dus er moet een andere reden zijn waarom Volkswagen de Golf R nog even achter de hand houdt. Wij denken — of hopen — alvast dat het iets met het vermogen te maken heeft. Zo ging de GTI bij de facelift van 245 pk naar 265 pk en kreeg de GTE er zelfs 27 paarden bij, goed voor tegenwoordig 272 pk. Daardoor wordt het verschil tussen de lichtere hothatches en de voorheen 320 pk sterke Golf R steeds kleiner, dus de kans zit er dik in dat ook die een extra duwtje in de rug krijgt. Of we dan moeten rekenen op de 333 pk die Volkswagen eerder al uit de Golf R 333 perste of op nog meer vermogen, leren we bij de lancering midden dit jaar.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année