Rijtest

Rijtest: Volkswagen Golf R Variant (2022)

Twintig jaar geleden introduceerde Volkswagen de Golf R32, een auto die uitgroeide tot een absoluut icoon in hothatchland. Om de R-badge te vieren nemen we een nagelnieuwe Golf R Variant van stal. Want elk excuus is goed om een snelle station te rijden, niet?

Twintig jaar R, een badge waarvan Volkswagen zelf niet van wist dat het zo'n vaart ging lopen. Want in 2002 had Volkswagen enkel het idee om een statement neer te zetten. Een showcase van haar technologisch kunnen in de schulp van haar bestverkopende auto. Je weet wel, de Golf.

Rijdend laboratorium

De Golf R32 was geboren. Met de R van Racing, terwijl de 32 refereerde naar de motorinhoud van bijna 3.200 cc voor de atmosferische VR6. Het was de ultieme variant van de vierde generatie Golf. Al diende de Golf R32 nog een ander doel. Want stiekem was deze performante Golf een testcase voor de nu gemeengoed geworden DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Vergeet de hothatch, de superhatch was geboren.

Image
Volkswagen Golf R Variant Rijtest Autofans 2022

Het rijdende laboratorium uit 2002 heeft een blijvende indruk nagelaten in de annalen van autoland. Want zonder Golf R32 geen Audi RS 3, Ford Focus RS 4WD of Mercedes-AMG A 45 S. De R32 bewees dat klanten duiten wilden neerleggen voor een übersportieve vierwielaangedreven hatchback.

Furieus op jacht

Hoeveel van die ziel blijft nog over in een opgepepte Golf stationwagen anno 2022? Wel, we namen de Golf R Variant een week bij zijn nekvel en zwierden zowat alle wegen die België te bieden heeft voor zijn kiezen. Van erbarmelijke kasseiwegen, over glooiende asfaltbaantjes tot tergend trage lage emissiezones. Zonder er doekjes om te winden: dit is goed, zeer goed. Kijk, was de eerste generatie Golf R nog een testcase, dan groeide zijn opvolgers uit tot misschien wel de beste allrounders ter wereld. Want hoewel je de Golf R kan betichten van "gewoon een Golf met wat extra opsmuk te zijn" is niets minder waar. Het chassis, de ophangingscomponenten, de remmen en zelfs de ECU aan boord zijn volledig getweaked om maximale performance naar boven te halen.

Image
Volkswagen Golf R Variant Rijtest Autofans 2022

Vloer het gaspedaal halfweg een bocht en je voelt hoe de systemen het vuurwerk aansteken. De achteras krijgt een grob extra vermogen om de Golf te laten pivoteren en de voorwielen klauwen zich uit de bocht alsof ze furieus op jacht zijn naar hun grootste vijand. Dit is een auto die bijna illegaal veel snelheid doorheen de bochten weet te houden. Eenmaal die bocht uit is de 2-liter viercilinder voorin de ster van de show. Oké, de EA888 die in een hightech fabriek in Hongarije wordt gebouwd is nooit het meest emotionele blok ter wereld geweest maar wat het mist in auditief genot, maakt het ruimschoots goed in performantie. Tegenwoordig is de vierde evolutie van dat blok 320 pk en 420 Nm sterk. Al verdenken we VW er van net zoals Porsche het vermogen van de Golf R bewust wat te onderschatten op papier. Want deze Golf R Variant voelt krachtiger aan dan zijn cijfers doen vermoeden. 4.7 seconden naar de honderd? Zelfs in de sneeuw op slechte banden met een volgeladen koffer slaag je volgens ons in die opdracht.

Bijna zo zacht als een Citroën

Zet de Golf R Variant in Comfort en je krijgt een geheel andere machine onder je bips. De adaptieve dempers (als je Dynamic Chassis Control in de optielijsten hebt aangevinkt... en doe dat maar) maken de Golf R bijna zo zacht als een Citroën, de motor legt zichzelf het zwijgen op en de kalibratie van de gehele aandrijflijn neemt de inborst van de Grote Vriendelijke Reus over. Ken je compleet niets van auto's, je zou niet weten dat er 320 pk onder de motorkap sluimert. Klinkt raar voor een hothatch maar het is nét dat wat de Golf R aantrekkelijk maakt. Moeten we morgen 500 kilometer malen en krijgen we de keuze uit een Hyundai i30 N, Ford Focus RS, Renault Mégane R.S. of Volkswagen Golf R? We zouden telkens opnieuw de sleutels van de Golf R nemen.

Image
Volkswagen Golf R Variant Rijtest Autofans 2022

Of de Golf R er ook als stationwagen (Variant) hoort te zijn? Ja. Dit is namelijk de goedkopere manier om een Audi RS 6 Avant te rijden. Toegegeven, de RS 6 Avant beschikt dan wel over fors meer vermogen (600 pk) en een net wat grotere koffer maar de Golf R Variant is zowat 500 kilogram lichter, hoeft op lange ritten niet onder te doen qua comfort en rijdt op kleinere racecircuits het snot voor de ogen van die RS 6. Snelle stationwagens mogen dan wel de natuurlijke habitat van Audi zijn, Volkswagen heeft stiekem een volwaardig alternatief gecreëerd.

Conclusie

Ja, de Golf R Variant is met zijn basisprijs van net geen 57.000 euro een bijna pijnlijk dure auto geworden. Al is dit meer dan een opgepompte stationwagen. Dit is een symbiose tussen een trackdaycar en een comfortabele lange-afstandsmaler. Dit is een auto waarmee je kan komen aanrijden bij je kersverse schoonouders, bij je klanten en de lokale doe-het-zelfketen. Een familiewagen, een rijdersauto en een werkpaard. Dit is misschien wel dé beste allrounder ter wereld.

Image
Volkswagen Golf R Variant Rijtest Autofans 2022

Specificaties

Vermogen320 pk
Overbrenging7-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 630 kg
0 tot 100 km/u4.90 sec
Gemiddeld testverbruik7.80L/100km
CO2-uitstoot177 g/km
Rijtaks0

Reacties

Dan heb ik goed gekozen! Nu nog effe wachten tot ik hem heb :)

door Bram
19/08/2022, 14u47


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen