Smart #1 duikt onder 40.000 euro dankzij nieuwe basisversie, en nog geen klein beetje (2023)

Smart #1 Pro Basisversie 2023

Smart is terug van weggeweest, en heeft ook een meer bruikbare EV dan ooit tevoren in de catalogus. Er was echter één probleem: met zijn prijs van ruim 40.000 euro was die #1 niet alleen best duur, maar viel hij ook buiten beschouwing voor de Vlaamse premie op elektrische auto’s… Maar daar komt nu verandering in.

Het is officieel: de Vlaamse Regering wil dat jij en je complete entourage zo snel mogelijk aan de stekker gaan. Daarvoor kondigden ze twee weken geleden namelijk een EV-premie aan waarbij je vanaf 2024 een terugbetaling van wel 5.000 euro kan krijgen bij aankoop van een elektrische auto. Dat moest dan wel een elektrische auto met een aanschafprijs van minder dan 40.000 euro zijn, wat de lijst van modellen die in aanmerking komen enigszins beperkt houdt… Maar die wordt nu al een klein beetje minder beperkt.

36.495 euro... - 5.000 euro

Smart heeft namelijk een nieuwe versie onthuld voor zijn #1, en die plaatst zich helemaal onderin het gamma. Zo was de goedkoopste variant die je voorheen kon krijgen de Pro+, die meteen pronkte met een 66 kWh-accu en een rijbereik van 420 kilometer. Deze Pro-zonder-+ doet het daarentegen met een batterijpakket van 49 kWh, goed voor 310 kilometer actieradius volgens de WLTP-cyclus. De snellaadcapaciteit krijgt ook een kleine deuk want die gaat van 150 kW naar 130 kW. Het vermogen blijft dan weer gelijk, dus met allebei 272 pk op de vooras zou het wel eens kunnen dat de lichtere Pro sneller is dan zijn duurdere broertje. Ook qua uitrusting lijk je trouwens niet te moeten onderdoen voor zo’n Pro+ met bijvoorbeeld standaard een panoramadak, klimaatregeling in twee zones en verwarmde zetels voorin.

Smart #1 Pro Basisversie 2023

Waar je voor een #1 Pro+ echter 41.495 euro moet neertellen, zet Smart deze Pro aanzienlijk goedkoper in de markt. Zo krijg je er al eentje mee vanaf 36.495 euro, wat hem meteen in het vaarwater brengt van andere elektrische crossovers die zichzelf wel eens als "betaalbaar" durven omschrijven, zoals de Fiat 600e of Europese Auto van het Jaar Jeep Avenger. Dat is echter niet het belangrijkste gevolg van deze nieuwe basisprijs, want daardoor komt de Smart plots wél in aanmerking voor de Vlaamse premie op EV’s onder de 40.000 euro. Daardoor mag je dus rekenen op een terugbetaling van nog eens 5.000 euro indien je je #1 in 2024 koopt, zodat deze EV je in de praktijk 31.495 euro kost. Dus wat denk je, is de Smart #1 daardoor plots zijn geld helemaal waard?

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
kevin 17:59
Portrait de kevin

Proficiat Smart! Nu kan het opeens..
Maar dan heb je nu wel een winkelwagentje voor de vrouw 320km wltp = 240km reëel in de zomer
Met een daily range van 80-10% = 168km (tenzij ze een LFP accu inbouwen )
Doe daar maar gerust nog 25% af in de winter = 126km in de winter....
Deze auto is ook waarschijnlijk nog kaler dan kaal! opties als abs en ledverlichting zullen wel weer opnoemen maar dat is onzin! Opties als warmtepomp ACC enz ga je mogen vergeten.

Wat maakt het uit dat ze onder de prijs kunnen komen als ze een onbruikbare auto verkopen voor een iets langere trip

this 12:14
Portrait de this

Als je 100% range nodig hebt, kan je ook gewoon tot 100% laden. Dan heb je je volledige bereik beschikbaar. Trouwens ook een LFP accu laat je best niet continu op 100%, maar dat is een andere discussie.
Als er een warmtepomp bij zit, ga je zeker geen 25% verliezen in de winter.
En kaler dan kaalst lijkt toch geen waar te zijn als je het artikel leest.

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités