Officieel: vernieuwde Porsche 911 is er voor het eerst als hybride! (2024)

Porsche 911 facelift 2024

Porsche heeft zijn 911 gefacelift maar dat is allesbehalve het belangrijkste nieuws. Daarnaast neemt het ook de aandrijflijn van met name de Carrera GTS onder handen, en nog geen klein beetje. Dat wordt namelijk voor de allereerste keer een hybride goed voor minder uitstoot en toch meer vermogen.

Dat Porsche niet bang is van een beetje elektrificatie, is intussen wel duidelijk. Zo sprong het opmerkelijk snel op de plug-inkar met stekkerversies van de Panamera en de Cayenne, verbaasde het de wereld met zijn zuiver elektrische Taycan en is ook de Macan er sinds kort op stroom. Aan één icoon durfden ze in Stuttgart echter nooit raken want een geëlektrificeerde Porsche 911, zou dat nog wel een Porsche 911 zijn? Wel, tijd om het te ontdekken.

Porsche 911 wordt… mildhybride?

Porsche heeft die 911 namelijk getrakteerd op een facelift en die gaat aanzienlijk verder dan enkel het uiterlijk. Dat geldt in het bijzonder voor de Carrera GTS want die krijgt voor het eerst in de geschiedenis van de 911 een hybride aandrijflijn. Denk daarom echter niet dat je nu 911’en aan de laadpaal gaat zien hangen, want in essentie gaat het om een soort mildhybride. Daarbij monteert Porsche een compacte elektromotor in de achttraps PDK-versnellingsbak die zijn stroom haalt uit een accuutje van 1,9 kWh. Die versnellingsbak wordt voor de gelegenheid ook verbonden met een grotere zescilinder boxermotor, die nu een longinhoud heeft van 3.6 liter in plaats van 3.0 liter.

Porsche 911 facelift 2024

Die motor is op zich echter maar 5 pk sterker dan voorheen, goed voor 485 pk’s. De nadruk ligt dan ook op het verlagen van de uitstoot en de rest van het extra vermogen neemt de elektromotor wel voor zich. Die kan in z’n boost-modus tot 65 pk naar de wielen sturen en je merkt het al: daarmee is hij niet sterk genoeg om de hele auto op stroom aan te drijven. Wat hij wel doet, is het totaalplaatje doen pieken op 541 pk en 610 Nm koppel — een mooie 61 pk en 40 Nm meer dan voorheen. Daarmee snelt de Carrera GTS voortaan naar de 100 km/u in 3 seconden rond terwijl de topsnelheid komt te liggen op 312 km/u.

Turbo laadt accu

Dat maakt de nieuwe Carrera GTS de volle 0,4 seconden sneller naar de 100, en dat dankt die niet alleen aan zijn extra vermogen. Zo reageert zijn enkele turbo ook een stukje sneller, ondanks het feit dat zijn voorganger over twee turbo’s beschikte om het turbogat te dichten. Dat ligt eraan dat die enkele turbo een geëlektrificeerd exemplaar is waarbij een klein elektromotortje al druk kan opbouwen voor de uitlaatgassen dat kunnen doen. Omgekeerd kan dat elektromotortje echter ook werken als generator om de accu bij te vullen wanneer je langere tijd op het gas staat — vandaar de naam ’T-Hybrid’. Over het gewicht hoef je je trouwens niet al te veel zorgen te maken, want ondanks de hybridetechniek is de nieuwe Carrera GTS maar zo’n 50 kilo zwaarder dan de oude.

Porsche 911 facelift 2024

Je merkt het al: er valt een hele boterham te vertellen over de hybride Carrera GTS maar dat is natuurlijk niet de enige 911 van het gamma. Daarnaast is er bijvoorbeeld nog steeds een Carrera-basisversie en die behoudt gewoon de 3.0-litermotor zonder elektrohulp. In de plaats daarvan krijgt hij wel de twee turbo’s mee van de vorige GTS — want wat moest Porsche daar anders nog mee doen? — en de intercooler van de vorige 911 Turbo. Het resultaat is een vermogen van tegenwoordig 394 pk — 9 pk meer — waardoor de traagste der 911’en nu de 100 km/u aantikt in 4,1 seconden. Dat is één tiende sneller dan voorheen en de topsnelheid ligt ook precies één km/u hoger: op 294 km/u.

Turbo-modellen volgen

Dat zijn voorlopig wel de enige twee versies die we te zien krijgen, en die verschillen ook op uiterlijk vlak merkbaar van elkaar. De 911 met die nieuwe verticale lamellen in z’n grille is namelijk de Carrera GTS, en die heeft die lamellen om een reden. Die openen wanneer de motor veel lucht nodig heeft en sluiten anders om de luchtweerstand te optimaliseren. De Carrera krijgt daarentegen gewoon een open rooster dat wat meer doet denken aan de pre-facelift 911, maar dan met standaard LED-Matrixlampen erboven. Binnenin pakt de vernieuwde 911 nu uit met een volledig digitaal bestuurdersdisplay van 12,6 inch in de plaats van de centraal gemonteerde, analoge toerenteller.

Porsche 911 facelift 2024

Porsche verklapt al dat de hybride 911 Carrera GTS er ook met vierwielaandrijving komt, maar voor de rest blijft het over de overige versies stil. We rekenen echter nog op vervangers voor de Carrera S, de Turbo en de Turbo S en de kans zit er dik in dat ook een aantal van hen hybridehulp zullen krijgen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités