Officieel: vernieuwde Porsche Taycan krijgt meer range en power… véél meer power (2024)

Porsche Taycan facelift 2024

Porsche heeft de facelift voor zijn elektrische Taycan klaar, en dat is een facelift op z’n Porsches. Zo blijven de uiterlijke wijzigingen best overzichtelijk maar onderhuids kijken we bijna aan tegen een andere auto… Zo’n andere auto, dat de vernieuwde Taycan zich plots de krachtigste productie-Porsche ooit mag noemen.

De Porsche Taycan gaat alweer mee sinds eind 2019, maar dat zou je er misschien niet aan zeggen. Dat ligt er vooral aan dat het model een dikke vier jaar later nog steeds één van de toppers op de elektrische markt is met zijn strakke looks en dito rijgedrag, en natuurlijk zijn potente aandrijflijnen die uitpakten met een tweetraps versnellingsbakje om de topsnelheid en de efficiëntie te vergroten. Toch is het inmiddels tijd voor een facelift en doet Porsche een facelift, dan doen ze dat goed.

Subtielere looks

Dit is namelijk de vernieuwde Porsche Taycan en ben je de uitgaande versie een beetje gewend, dan zijn de uiterlijke verschillen niet ver te zoeken. Zo krijgt de elektro-Porsche een setje nieuwe HD-matrixkoplampen die er iets minder dan voorheen uitzien alsof ze verzonken zijn onder zware oogleden na een nachtje stappen. Ook de luchthappers die uit de koplampen naar onder toe vertrokken verdwijnen, en keren in subtielere vorm terug op de voorbumper. Over subtiel gesproken: achteraan verandert er bijna niks dus de Taycan, Taycan Cross Turismo en Taycan Sport Turismo behouden hun herkenbare vorm... Al zou je ze ’s nachts nog net dat beetje makkelijker moeten kunnen onderscheiden, want voortaan is het ‘Porsche’-opschrift tussen de achterlichten optioneel verlicht.

Porsche Taycan facelift 2024

Ook binnenin blijft de vernieuwde Taycan gewoon een Taycan en dat was te verwachten, want zijn dashboard loopt nog mooi in de pas met dat van Porsches nieuwere modellen. Reken dus nog steeds op een gebogen infotainmentscherm achter het stuurwiel, en dat stuurwiel beschikt voortaan standaard over het draaiknopje met de rijmodi. Afhankelijk van de versie vind je middenin dat draaiknopje straks een ‘Push-to-Pass’-knop, die je Taycan tien seconden lang 95 pk’s extra geeft. De passagier krijgt dan weer optioneel een eigen schermpje en net als op het centrale infotainmentscherm kan je daar voortaan video’s op streamen. En o ja, en er komen twee nieuwe vegan-interieurbekledingen bij — want elektrisch.

Krachtigste Porsche ooit

Dat elektrische is trouwens waar het grootste deel van Porsches Arbeit in gekropen is. Zo zouden alle versies sterker worden, maar van de meesten mogen we nog niet weten hoeveel sterker precies. De Duitsers verklappen alleen dat de basis-Taycan nu naar de 100 km/u sprint in 4,8 in plaats van 5,4 seconden, maar hét pronkstuk is de Taycan Turbo S. Die krijgt namelijk met een 0-naar-100-tijd van — hou je vast — 2,4 in plaats van 2,8 seconden dankzij een vermogen van 952 pk, of 191 pk meer dan voorheen. Dat kroont hem al tot krachtigste productie-Porsche ooit en het bizarste van al is dat er mogelijks nog een sterkere variant komt. Zo plaagde Porsche eerder al met een Taycan die bloedsnel over de Nürbrurgring raasde, maar ze zeggen niet dat dat deze Turbo S was…

Porsche Taycan facelift 2024

Dat razen is trouwens niet het enige dat de Taycan bloedsnel kan. Zo gaat de laadsnelheid er ook op vooruit waardoor de EV voortaan tot 320 kW aankan bij de juiste snellader — of nog eens 50 kW meer dan voorheen. Daardoor pomp je de grote ‘Performance Plus’-batterij nu van 10 naar 80 procent capaciteit in 18 minuten, en dat terwijl die accu ook nog eens gegroeid is. Volgens Porsche is ze voortaan namelijk geen 93 maar wel 105 kWh groot en combineer dat met toegenomen efficiëntie, en de zuinigste Taycan moet er 678 kilometer rijbereik uit kunnen halen — 175 kilometer meer dan voorheen.

Vanaf 103.200 euro

Daarnaast wordt elke Taycan straks standaard voorzien van adaptieve luchtvering en kan je, afhankelijk van de versie, Porsches nieuwe Active Ride-ophanging als optie bestellen. Over die versies mogen we voorlopig nog niet veel meer weten, maar een prijs hebben we wel: de goedkoopste Taycan is straks te bestellen vanaf 103.200 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws