Autonieuws: Officieel

Officieel: nieuwe Porsche Macan gaat elektrisch met meer pk’s dan ooit (2024)

Het is zover: Porsche heeft zijn zuiver elektrische Macan onthuld. Die pakt uit met een gloednieuw platform dat een flinke snellaadcapaciteit en een knap rijbereik mogelijk maakt in combinatie met een gladde koets… En is dat niet genoeg om je te overtuigen, dan zijn er altijd nog zijn 639 pk’s aan vermogen.

Vraag je anno 2024 wat de populairste modellen van Porsche zijn, dan staan daar niet de 911 en ook niet de 718. Helemaal aan de top vind je namelijk oer-SUV Cayenne en die wordt op de voet gevolgd door de Macan. Zo gingen er vorig jaar maar liefst 87.355 stuks van de compactere SUV over de toonbank, ondanks het feit dat die Macan in de basis al dateert uit 2013! De reden daarvoor is simpel: de vervanger zou eigenlijk in 2022 al op de markt komen maar liep vertraging op omwille van de welbekende ontwikkelingsproblemen bij de VW-groep… Tot nu.

Meer Taycan dan Macan?

Dit is namelijk de gloednieuwe Macan in al zijn glorie, en die zal je niet snel verwarren met het uitgaande model. In de plaats daarvan wordt hij overgoten met een Taycan-sausje want jawel: het nieuwe model is zuiver elektrisch. Zo zijn dezelfde scherpe koplampen en doorlopende LED-balk achteraan van de partij en pakt hij standaard al uit met een schuin aflopende daklijn, een beetje zoals de Cayenne een Coupé-afgeleide heeft. Dat doet Porsche natuurlijk omwille van de aerodynamica en combineer dat met actieve kleppen in de luchthappers en een adaptieve spoiler op de kont, en deze SUV mag pronken met een niet verkeerde luchtweerstandscoëfficiënt van 0.25.

Image
Porsche Macan EV 2024

Van die schuin aflopende daklijn zou je binnenin echter niet te veel last mogen hebben, want de nieuwe Macan is — je raadt het al — gegroeid. Hij is bijvoorbeeld de volle 10 centimeter langer dan zijn voorganger terwijl er in de breedte twee centimeter bijkomt en de hoogte nagenoeg identiek blijft. Daardoor past er tegenwoordig bijvoorbeeld 540 liter aan bagage in de koffer, wat alweer 40 liter meer is ten opzichte van de uitgaande Macan en dan doet de frunk of voorkoffer van dit elektrische model er nog eens 84 liter bovenop.

Inclusief Overboost

Over het interieur gesproken: ook het dashboard is volledig nieuw… ’t Is te zeggen: als je toch even het design van de boordplanken van pakweg de Taycan en de vernieuwde Cayenne vergeet. Daar lijkt deze cabine namelijk als twee druppels water op en zo krijgt ook de elektrische Macan tot drie schermen mee. Zo vind je achter het stuur een gebogen bestuurdersdisplay van 12,6 inch, zit er centraal een 11 inch-infotainmentscherm en kan je optioneel nog zo’n touchscreen laten monteren voor de passagier. Verder vind je wel nog fysieke bedieningselementen voor de klimaatregeling terwijl het pookje voor de aandrijflijn tegenwoordig een plek vindt naast het stuur, net als bij de Taycan.

Image
Porsche Macan EV 2024

Dat pookje bedient in alle gevallen een elektrische aandrijflijn en dat is er ook in alle gevallen eentje van de potente soort — of toch voorlopig. Zo opent Porsche de orderboekjes met slechts twee versies: de Macan 4 en de Macan Turbo. Allebei beschikken ze over twee elektromotoren, waarvan het zwaartepunt van de achterste motor achter de achteras ligt voor een Porsche 911-achtige gewichtsverdeling. De Macan 4 haalt er tot 408 pk en 650 Nm koppel uit voor een 0-naar-100-tijd van 5,2 seconden terwijl de Macan Turbo het in Overboost-modus schopt tot 639 pk en 1.130 Nm, goed voor 0-naar-100 in 3,3 seconden. Daarna gaat de Turbo door tot een top van 260 km/u waarmee hij de huidige topversie, de Macan GTS, ondanks bijna 200 extra pk's net niet weet te kloppen.

Accu in twee

Die motoren halen hun stroom in beide gevallen uit een accu van 100 kWh, waarvan 95 kWh effectief bruikbaar is. De zuinigste van de twee elektrische Macans, de 4 dus, haalt daar een rijbereik uit van een mooie 613 kilometer. Bovendien valt de accu op de laden aan snelheden tot 270 kW, maar dat is nog niet het meest indrukwekkende aan de laadcapaciteit. Zo kan de EV zijn 800V-netwerk als het ware opsplitsen in twee 400V-netwerken om het batterijpakket aan een 400V-lader in twee delen optimaal op te laden, wat blijkbaar weer wat laadtijd scheelt… En komt dat je allemaal wat bekend voor, dan heb je vast al flink wat teasers over de aankomende Audi Q6 e-tron gelezen want die krijgt dit nieuwe PPE-platform met deze Porsche ook.

Image
Porsche Macan EV 2024

Die Audi volgt echter later dus als je nu al het neusje van de zalm qua VW Groep-elektronica op je oprit wil, ben je aangewezen op deze Macan. Porsche is ook zo vriendelijk om meteen al te vertellen wat je daarvoor moet overhebben, en zo bestel je een Macan 4 vanaf 88.100 euro terwijl je voor de Macan Turbo moet doorsparen tot 120.700 euro. Daarmee is de goedkoopste van de twee dus al zo’n 15.000 euro duurder dan de basisversie van de uitgaande Macan met verbrandingsmotor, al rekenen we er wel op dat er later minder dure versies van deze elektrische opvolger komen.

Reacties

"het neusje van de zalm qua VW Groep-elektronica". Jullie hebben echt wel gevoel voor humor :-)

door Jos D.
26/01/2024, 10u05


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen