Rijtest: Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022)

Rijtest Porsche 718 Cayman GT4 RS 2022

Er was een tijd waarin een Porsche een 911 moest zijn, maar tegenwoordig biedt ook de rest van hun gamma op zijn zachtst gezegd fijn speelgoed. Wij deden de test met de Cayman der Caymansen: de Porsche 718 Cayman GT4 – hap even naar adem – RS.

Vraag je een kind wat de beste auto ter wereld is, dan stamelt het vaak “Porsche Carrera”. Later leren ze dan wel dat ze eigenlijk de Porsche 911 bedoelden, maar het blijft verwonderen hoe sterk die bolide tot de verbeelding spreekt. Ook Porsche zelf lijkt er maar moeilijk overheen te geraken, want iedere keer dat ze aan het design van hun 911 durven raken – denk maar aan de 996-generatie – of een nieuw model durven lanceren dat het anders aanpakt dan de 911, luidt er kritiek. Dat was bijna 50 jaar geleden zo bij de 924, gebeurde opnieuw bij de Cayenne en de Panamera en ook de Cayman moest er bij zijn lancering in 2005 aan geloven. Dat is echter lang geleden, en inmiddels is de 718 Cayman – zoals die nu heet – uitgegroeid tot een oudgediende. En oudgedienden verdienen af en toe eens een verzetje.

25% meer neerwaartse druk

Zo was er al een GT4-versie van de 718 Cayman, maar daar laten de Stuttgarters het deze keer niet bij. Ook wij merkten tijdens onze testrit met die GT4 namelijk op wat voor een ideaal circuitwapen zo’n 718 kon zijn, dus waarom zou je er dan niet precies dat van maken? Om te vermijden dat jij, met je geroeste hamer, je set foute sleutels en je goedkope kunststofspoiler, een poging zou wagen in je schuur, ging Porsche dan maar zelf aan de slag. En het resultaat is deze 718 Cayman GT4 RS, een auto die de gewone GT4 voor één keer dat woord waardig doet lijken: ‘gewoon’.

Rijtest Porsche 718 Cayman GT4 RS 2022

Dat begint al bij het uiterlijk, want de GT4 RS ziet eruit als een auto waar er eigenlijk geen nummerplaat op hoort te kleven. Kijk maar naar dat uitbundige spoilerwerk, waar je na aanschaf toch nog even je sleutelset op mag loslaten. Zowel de splitter onder de voorbumper als de 911 GT3-achtige zwanenhalsspoiler achteraan zijn namelijk manueel instelbaar, en op hun best bieden ze 25% meer neerwaartse druk dan een reguliere GT4 van kan dromen. Wil je die spoiler ook nog eens in naakt koolstofvezel, dan kan je het Weissach-pakket aanvinken dat daarnaast ook de voorklep, de inlaten en de buitenspiegels uit het goedje vervaardigt en je titanium uitlaatpijpen cadeau doet. Bovenop de voorvleugels vind je dan weer uitstroomopeningen voor de wielkasten en de achterste zijruitjes worden vervangen door twee extra luchtinlaten voor de motor. En die motor, dames en heren, is waar het hier écht om draait.

Cayman GT3 – euh, GT4

Tussen jouw achterwerk en de achteras in monteert Porsche namelijk hetzelfde meesterwerk van een motor dat je anders achterin een 911 GT3 zou vinden. Reken dus op een 4.0-liter zescilinder boxerblok, dat zijn werk als vanouds nog zonder turbo’s doet. Desondanks produceert deze krachtbron 500 pk aan vermogen en 450 Nm aan koppel. De echte 911 GT3-adepten fronsen nu even de wenkbrauwen, want produceerde die geen 510 pk? Klopt: die tien paardjes zouden ergens in de uitlaat verloren moeten gaan, die bij de 718 wat langer is omdat de motor voor en niet achter de achteras gemonteerd zit. Dat, of Porsche kon het niet verkroppen dat een Cayman GT4 even sterk zou zijn als de 911 GT3…

Rijtest Porsche 718 Cayman GT4 RS 2022

Hoe dan ook brengt ook deze Porsche zijn vermogen uitsluitend naar de achterwielen, en dat doet hij langs een zeventraps PDK-bak. Een handgeschakelde versie is hier niet verkrijgbaar, want bij deze GT4 RS draait alles om prestaties. De reguliere GT4 snelt bijvoorbeeld een halve seconde trager naar de 100 km/u met zo’n handbak, en dat is een halve seconde die ze bij deze RS-versie niet konden missen. Die doet dat sprintje namelijk nog eens precies een halve seconde sneller dan die andere GT4 met PDK, waardoor deze GT4 RS er slechts 3,4 seconden over doet. Dat dankt hij niet alleen aan zijn extra vermogen maar ook aan het feit dat de versnellingsbak in dit geval kortere verzetten krijgt.

Atmosferische gelukzaligheid

Naast een snellere acceleratie hebben die kortere versnellingen nog een tweede voordeel. Waar je bij de reguliere GT4 namelijk illegale snelheden moet bereiken om in tweede versnelling zelfs maar de 8.000 toeren te bereiken, bereik je de hogere regionen bij deze GT4 RS al omstreeks 110 à 120 km/u. De reden waarom we niet precies weten bij welke snelheid dat gebeurt, hangt samen met hoe intens de ervaring is om met deze 718 Cayman GT4 RS volgas te geven.

Rijtest Porsche 718 Cayman GT4 RS 2022

Dit apparaat reageert namelijk bliksemsnel op het gaspedaal, en betrekt alle leden van het orkest in zijn gezang terwijl je die luchtinlaten vlak achter je oren als een bezetene naar zuurstof hoort happen. Kijk je niet naar die toerenteller, dan zou je zweren dat het bij 6.000 of 7.000 toeren al einde verhaal is. De naald gaat echter moeiteloos voorbij de 8.000 – waar een reguliere GT4 opgeeft – en dan gebeurt er iets speciaals. Druk je het gaspedaal daar volledig tegen de vloer, dan lijkt het alsof de motor zich schor schreeuwt terwijl hij de laatste pk’s uit zijn cilinders perst. En we beloven je dat de eerste keer dat je dat doet, je zelf spontaan mee begint te schreeuwen van pure, onverprutste, atmosferische gelukzaligheid.

Grenzen aftasten

Al dat vleugelwerk liegt er echter niet om: deze GT4 RS heeft meer in zijn snars dan snelheid in een rechte lijn. Dat merk je meteen wanneer je de eerste bocht instuurt en je beantwoord wordt met een directheid die enkel een auto met middenmotor kan bieden. De plaatsing van het blok zorgt hier namelijk voor een perfecte balans, en samen met al die slimme luchtgeleiding en kleverige Michelin Pilot Sport Cup-banden betekent dat dat de limieten van deze Porsche mijlenver verwijderd liggen van hoe snel je als verstandig, zelflievend individu een bocht durft aansnijden. Tenzij het regent, wel te verstaan, en dat deed het natuurlijk intens gedurende zowat de helft van onze testperiode. Daardoor was ieder uitje met de 718 doorspekt met adrenalisestoten terwijl je de achterbanden om grip voelde worstelen.

Rijtest Porsche 718 Cayman GT4 RS 2022

Als we eerlijk mogen zijn, was dat eigenlijk maar goed ook. Daardoor kwamen de grenzen van de auto namelijk eindelijk binnen handbereik op de openbare weg, en stiekem is een sportwagen toch op zijn plezantst wanneer je op verantwoorde wijze wat grenzen weet te vinden. De bestuurder van die Polestar 2 mag het dan beschamend gevonden hebben dat hij een stoplichtsprintje op nat wegdek zo moeiteloos kon winnen van die oorverdovend luide, lage en wild bespoilerde Porsche, hij had geen zescilinder boxerhuil om naar te luisteren. Hij zat in zijn fluisterstille, comfortabele, steriele cabine met zijn voet zorgeloos tegen het tapijt gedrukt terwijl alles in de Porsche tot leven kwam. En we willen niet zwartgallig doen over de toekomst, Autofan, maar geniet van dit soort gerief nu het nog kan.

Goedkoop (relatief toch)

Daar hoort natuurlijk de verplichte voetnoot bij, want niet iedereen beschikt over de middelen om van dergelijk speelgoed te mogen genieten. De GT4 RS blijft namelijk een Porsche, en zelfs het kind dat droomt van een “Porsche Carrera” weet dat aan die naam een prijskaartje hangt. Dat prijskaartje is in dit geval 157.620 euro, en 65 cent omdat Duitse boekhouders niet rond de pot draaien. En het mag dan tegendraads klinken, maar relatief gezien is dat een koopje. Volg even mee.

Rijtest Porsche 718 Cayman GT4 RS 2022

Een Porsche 911 GT3 is namelijk ruim 30.000 euro duurder dan de basisprijs van deze GT4 RS. Beide modellen beschikken in principe over dezelfde motor, al zit die bij die laatste echter centraal tussen de assen gemonteerd en niet achter de achteras zoals bij de 911. In theorie betekent dat dus dat deze Cayman voorspelbaarder rijgedrag zou moeten bieden op het scherpst van de snee en potentieel het betere circuitwapen zou kunnen zijn, voor minder geld dan de GT3. Dat terzijde is de 718 Cayman GT4 RS absoluut gezien natuurlijk peperduur, zeker indien je nog wat opties, leuke kleurtjes of misschien een Weissach-pakketje van 13.754 euro en 7 cent – echt waar, Porsche? – wil. Zo kostte ons testexemplaar een mooie 204.296,40 euro.

Conclusie

De Porsche 718 Cayman GT4 RS is zonder meer een sensationeel stuk automobiel. Zijn balans is subliem, zijn looks zijn om voor te smelten en hij krijgt hetzelfde pareltje van een motor mee als de Porsche 911 GT3, al ligt die in dit geval nog dichter tegen je trommelvliezen te schreeuwen. Daardoor komt deze 718 plots wel héél dicht in de buurt van één van de meest iconische 911-modellen uit het gamma… Is het tijdperk van de Porsche Cayman-posters op de muren van kinderkamers dan eindelijk aangebroken?

Specificaties

Motor

4.0-liter benzine, zescilinder boxer

Vermogen

500pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

7-traps PDK-automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 415 kg

Topsnelheid

315 km/u

Prijs testwagen

€ 204 296.40

Prijs basismodel

€ 157 620.65

0 tot 100 km/u

3.40 sec

Gemiddeld testverbruik

13.20 L/100km

CO2-uitstoot

299 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws