Rijtest: Porsche 718 Cayman GT4 PDK (2022)

Porsche 718 Cayman GT4 PDK 2022

Een Porsche is altijd iets speciaals, zegt men wel eens, maar wat als de standaardmodelletjes je hart toch niet kunnen bekoren? Dan kan je altijd bij de exemplaren met een GT-suffix terecht, zoals deze 718 Cayman GT4. En het liefst in het knaloranje, alstublieft.

Porsche’s naamgeving lijkt iets voor de kenners, maar in essentie is het eenvoudig. Staat er GT-en-nog-iets achter, dan gaat het om een circuitwapen en staat dat er niet, dan kan je er gewoon mee naar de bakker. Ook die GT-modellen kennen echter hun onderlinge hiërarchie, en die hanteert – zoals alles in de racerij – het principe van less is more. Zo gingen we bijvoorbeeld eerder al op pad met een sportieve 911 GT3, maar werd die vroeger nog overklast door de oppermachtige GT2 RS. Maakt dat van deze 718 Cayman GT4 dan een Porsche voor beginners? Dat nu ook niet…

Functionele opschepper

Dat merk je al wanneer je deze auto van buitenaf benadert – en dat ligt niet alleen aan de opvallende oranje laklaag van ons testexemplaar. De GT4 krijgt een aanzienlijk grotere mond in zijn voorbumper, en wordt ook achteraan voorzien van een flinke diffuser die de twee gewoonlijke uitlaatpijpen een stukje uit elkaar trekt. Het geheel knuffelt nog eens 3 centimeter dichter tegen het asfalt, en wordt als kers op de taart getrakteerd op een ouderwetse spoiler. Het mag er allemaal wat overdreven uitzien voor gebruik op de openbare weg, maar dat het indruk maakt op passanten merk je vooral aan de kinderen in je buurt. Hun monden vallen letterlijk één voor één open bij het zien van zo’n knettergek apparaat.

Porsche 718 Cayman GT4 PDK 2022

Ook de binnenzijde verklapt veel over het doel van deze wagen, al wist Porsche het allemaal wel nog beschaafd te houden. Zo zien die optionele kuipstoelen er best toegewijd uit, maar op langere ritten merk je dat ze je ruggengraat toch niet compleet mollen met een gebrek aan voering. Standaard krijgt de auto zelfs een audio- en infotainmentsysteem mee, gratis te verwijderen bij je configuratie indien je toch liever puur onderweg bent. Verwennerijen zoals knoppen op het stuurwiel kan je echter sowieso vergeten, en de portieren open je van binnenuit door aan een stoffen lus te trekken. Dat moet je dus iedere keer uitleggen aan al die kinderen die je trakteert op een ritje, en die daarna niet meer uit de auto geraken.

Flat-six-gezang

Eens je de GT4 start, merk je echter dat je de cabine deelt met een nog grotere enthousiasteling. Achter de twee stoelen – en dus als vanouds tussen de twee assen – zit namelijk een zescilinder boxermotor gemonteerd, die Porsche losjes baseerde op het exemplaar uit de 911 Carrera maar wel stripte van zijn turbo’s en uitboorde tot een longinhoud van 4.0 liter. Het resultaat is een rode zone die pas start bij 8.000 toeren per minuut, en die je ook echt wil opzoeken aangezien het volle vermogen van 420 pk pas bij de 7.600 omwentelingen vrijkomt. Het maximumkoppel van 430 Nm steekt echter al vroeger zijn neus op: tussen de 5.000 en 6.800 toeren. Maar toch; elke reden is goed om die flat-six even te laten zingen.

Porsche 718 Cayman GT4 PDK 2022

“Zingen” is daarbij precies het juiste woord, want in een wereld van laagtoerige viercilinder-turbo-baritons beschikt deze boxer-sopraan over het klankpallet om je de tranen te doen bedwingen. Dat ligt trouwens niet alleen aan aan het geluid maar ook aan de angst die je doorstaat wanneer je zelfs in tweede versnelling al flirt met de snelheidslimiet van de autostrade. Deze machine zit namelijk al aan de 100 km/u na 3,9 seconden – ter referentie 0,5 seconden sneller dan de versie met handbak! Het is echter niet alleen de lineaire krachtopbouw van dat atmosferische blok die van de 718 Cayman GT4 zo’n indrukwekkend apparaat maakt. Durf je het aan om gas te geven bij het uitgaan van een bocht, dan merk je pas welke onvoorstelbare grip en stabiliteit deze Porsche kan neerzetten. Die wordt natuurlijk geholpen door de verlaagde ophanging en zelfs die spoiler bewijst dan zijn nut, met nog eens 12 extra kilootjes neerwaartse druk op de achterwielen.

Automaat en cilinderuitschakeling

Je zou misschien verwachten dat die stevige ophanging je van ieder greintje goesting ontdoet om ook maar iets van doordeweekse ritten met deze auto to ondernemen, maar dan zou je nog verrast kunnen worden. Het woord “comfortabel” nemen we op geen enkel moment in de mond, maar een ritje door de stad met de GT4 hoeft ook niet noodzakelijk een bijna-doodervaring te zijn. Dat geldt trouwens ook voor je portemonee, of toch als het op het verbruik aankomt. Dankzij – stel je voor – moderne cilinderuitschakeling weet deze circuitgerichte bolide zijn dorst te beperken tot pakweg 11 l/100 km bij ietwat speels rijgedrag. Doe je het echter rustig aan – en dat doe je niet, geloof ons – dan zijn we ervan overtuigd dat de 9 liter geen onhaalbare kaart mag zijn.

Porsche 718 Cayman GT4 PDK 2022

Standaard wordt de 718 Cayman GT4 trouwens voorzien van een handbak, waarmee we de bolide eerder al eens aan de tand mochten voelen. De reden waarom we er hier opnieuw mee op uit trokken was echter niet (alleen) omdat we daar nog eens zin in hadden, maar wel omdat het model sinds kort ook met Porsche’s befaamde PDK-automaat verkrijgbaar is. Die gerobotiseerde bak met dubbele koppeling voegt op die manier nog een extra stukje leefbaarheid aan de GT4 toe, en dat zonder op vlak van prestaties in te boeten. De PDK schakelt namelijk op precies het juiste moment en doet dat bliksemsnel, ook wanneer je zelf door de verzetten gaat met behulp van de pedaaltjes achter het stuur. We snappen de handbakfans dus best, maar hier is ook niks mis mee.

Duits geprijsd

Voor de versie met automaat betaal je dan echter wel meteen een dikke 3.000 euro meer, en dat brengt ons met enige tegenzin bij de bespreking van het prijskaartje. De 718 Cayman GT4 staat namelijk in de configurator vanaf 105.318,40 euro. Daarmee is hij meer dan 40.000 euro duurder dan de goedkoopste Cayman, al krijg je bij de GT4 natuurlijk wel een reeks race-aanpassingen, heel wat uitstraling en een paar cilinders extra. Los daarvan blijft dit natuurlijk een Porsche, en blijft Porsche een Duitse constructeur. Je moet dus zelfs bij aankoop van zoiets als een 718 GT4 nog een aardig zakcentje in het achterhoofd houden voor de opties.

Porsche 718 Cayman GT4 PDK 2022

Zo krijgt de bolide standaard manueel verstelbare stoelen mee, en moet je een kleine 2.700 euro bijleggen voor elektrisch verstelbare zetels en zelfs bijna 6.000 euro voor de strakke kuipstoelen die in onze testwagen gemonteerd zaten. Bovendien ben je zo’n 560 euro kwijt voor iets zo banaal als parkeersensoren achteraan en meer dan het dubbele indien je er ook een achteruitrijcamera bij wil, en mag je voor cruise control nog eens 350 euro toesteken. Om nog niet te spreken over die oranje lak van ons exemplaar, want die kostte als deel van het Paint-to-Sample-programma ruim 10.000 euro. Maar goed: we hadden wel kunnen verwachten dat een Porsche van dit kaliber aan het einde van de dag geen goedkope auto zou zijn, en daar houdt de gemiddelde klant waarschijnlijk ook wel rekening mee.

Conclusie

Een analyse van het prijskaartje is eigenlijk niet de juiste manier om een ervaring met iets als een Porsche 718 Cayman GT4 te eindigen. Dit is namelijk een auto die de som van zijn onderdelen overstijgt, en dat maakt zijn prijskaartje al even irrelevant als zijn kofferruimte of het gebruiksgemak van zijn infotainmentsysteem. Bij deze Porsche gaat het vooral om de rijervaring, en met zijn sonore flat-six-klank en zijn misselijkmakende grip is die ronduit indrukwekkend – zelfs voor zijn geld. Zo indrukwekkend dat je bij zijn prijs misschien best meteen een jaarabonnement voor je lokale racecircuit optelt, want daar zouden wij alvast niet weg te slaan zijn.

Specificaties

Motor

4.0-liter benzine, zescilinder boxer

Vermogen

420pk

Koppel

430 Nm

Overbrenging

7-traps PDK-automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 425 kg

Topsnelheid

302 km/u

Prijs basismodel

€ 108 402.69

0 tot 100 km/u

3.90 sec

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws