Rijtest: Porsche Cayenne Coupé (2019)

Rijtest Porsche Cayenne Coupe 2019 V6 Review

Elf jaar na de lancering van de BMW X6 komt Porsche met een antwoord op de SUV met coupé-allures. Waardoor Porsche eens niet de tred aangeeft maar de concurrentie volgt. De Cayenne Coupé is een feit.

Er staat geen rem op het succes van de SUV's. Tot op zo'n punt dat er al carrosserievarianten van SUV's beginnen te verschijnen die de term Sports Utility Vehicle serieus op de korrel nemen. Want een coupéversie van een SUV mag er dan wel Sporty uit zien, hij is uiteraard minder Utilitair. BMW trapte het segment af in 2008 met de X6. Ondertussen volgden ook Mercedes en Audi al. Nu is het de beurt aan Porsche, met de Cayenne Coupé.

Bredere heupen

Die doet perfect wat zijn naam weggeeft. Denk Cayenne met een sterker dalende daklijn. Het schept een soort van dynamisme die de reguliere Cayenne niet kent. Temeer omdat Porsche niet enkel de carrosserie verlaagt met 2 centimeter maar ook nog eens de heupen achteraan verbreedt met 1,8 centimeter.

Rijtest Porsche Cayenne Coupe 2019 V6 Review

Of je die ingreep kan smaken, dat hangt vooral van je visuele goesting af. Zeker in de knaloranje Lava Orange-lakkleur vinden we de Cayenne Coupé nogal ordinair ogen. Kevin van om de hoek zal dit hoogstwaarschijnlijk geweldig vinden, Kevin de voetbalster evenzeer. Les goûts et les couleurs, er valt niet over te discussiëren.

Kevin's keurmerk

Kijk je dus voorbij de styling, dan is dit Cayenne as usual. Met een piekfijne afwerking binnen en buiten, Duitse ergonomie en stiekem wat gebrek aan flair in het interieur. Nu goed, Porsche doet zeker haar best, want in het Lightweight Sportpakket van 14.423 euro zitten stoelen die deels uitgerust zijn in pied-de-poule (zoek dat maar eens op, Kevin!) en daarmee knipogen naar Porsches van vroeger. Dat dit pakket ook een koolstofvezel dak bevat voor een auto van meer 2.1 ton, dat zien we dan maar even door de vingers.

Rijtest Porsche Cayenne Coupe 2019 V6 Review

Waarmee de toon voor deze Cayenne Coupé wat is gezet. Hij doet alles wat de reguliere Cayenne doet... maar dan net wat minder goed. De koffer is met 625 liter niet behelpen maar een reguliere Cayenne doet het stukken beter met 770 liter. Voor de passagiers achterin beperkt Porsche de schade door de zitbank 3 cm lager te zetten maar wederom; een reguliere Cayenne is ruimer.

Sportief dikkertje

Nog wat klappen uitdelen richting Cayenne Coupé? Hij is een stuk duurder door zijn - toegegeven - meer riante standaarduitrusting én hij is minder sportief. Jawel, dat las je goed. Deze Cayenne Coupé weegt een stukje meer dan de gewone versie waardoor hij trager is naar de honderd, in hernemingen én op het lokale circuit.

Rijtest Porsche Cayenne Coupe 2019 V6 Review

Versta ons echter niet verkeerd; wil je de best sturende SUV-coupé momenteel op de markt? Dan kom je vanzelf bij deze Cayenne Coupé uit. De vraag die je moet stellen is eerder; waarom koop ik niet gewoon de reguliere Cayenne? Nu, we begrijpen het, er is een markt voor mensen die steeds het nieuwste speeltje willen om hun succes te illustreren aan omstaanders. Pel je eenmaal dat verkooppunt weg, dan blijft er niet veel over om het bestaansrecht van deze Cayenne Coupé te verantwoorden.

Dieselnood

Misschien kunnen de motoren dan het bestaansrecht verantwoorden? Nou, de Cayenne Coupé krijgt - je raadt het nooit - exact dezelfde motoren als in de reguliere Cayenne. Van een V6 benzine met 340 pk tot een megalomane V8 benzine met 550 pk. De V8 is absolute overkill, de "instap-V6" van 340 pk is eigenlijk maar nét genoeg voor deze Cay Coupé, ook al verbruikt 'ie vlot 12 liter/ 100 km. Zeker met 4 passagiers en wat gerief in de koffer moet je geen flitsende prestaties meer verwachten. En dat zou eigenlijk niet mogen bij een Porsche.

Rijtest Porsche Cayenne Coupe 2019 V6 Review

Nee, deze Coupé heeft, net zoals de reguliere Cayenne trouwens , nood aan een stevige diesel. Idealiter nog met elektrohulp. Een diesel-plug-in zou zowel het rijgenot als de verkoop van de Cayenne goed doen. Waarom Porsche dit zelf niet inziet, het is ons een raadsel. Maar de dealers snakken zonder twijfel ook naar zo'n uitvoering. Want sinds het verdwijnen van de diesel-Cayenne en plug-invariant is de verkoop in België wat in elkaar gestuikt.

Oranjezucht

Duurder dan de reguliere Cayenne zeiden we hierboven. Wat moet dat dan kosten, zo'n Cayenne Coupé? Instappen doe je vanaf zo'n 87.000 euro. Daarmee ligt de instapprijs zo'n 7.000 euro hoger dan bij de reguliere Cayenne die start bij 79.900 euro. Moeten we eerlijk toegeven; op de Coupé krijg je een hoop zaken standaard. Zaken zoals het Sports Chrono-pakket en de nodige systemen die het rijgedrag ten goede komen. Waardoor een Cayenne met dezelfde opties ongeveer even veel kost als de Cayenne Coupé. Alleen wil je misschien niet die exacte spullen op je Cayenne?

Rijtest Porsche Cayenne Coupe 2019 V6 Review

We zien dan ook echt niet in waarom je deze Coupé boven de reguliere Cayenne zou verkiezen. Die laatste biedt meer ruimte, rijdt nog net een tikkeltje beter en ziet er niet uit als een geslagen hond met oranjezucht. Al is dat laatste natuurlijk smaakafhankelijk.

Conclusie

Ja, dynamisch is deze Cayenne Coupé een pareltje om te rijden. Maar dat is de reguliere Cayenne ook. Waardoor het enige verkooppunt voor deze Cayenne Coupé zijn styling is. Want technisch is er geen enkel voordeel aan deze Coupé. Zeer on-Porsche dus. Waardoor deze Cayenne Coupé ontstaan is door een droom van de boekhouders, niet van de ingenieurs. Een droom die ook nog eens riant te laat komt. Nu goed, als deze Cayenne Coupé de ontwikkeling van de Cayman GT4 kan financieren, dan hoor je ons niet klagen.

Rijtest Porsche Cayenne Coupe 2019 V6 Review

Specificaties

Motor

3.0 turbobenzine, V6

Vermogen

340pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 105 kg

Topsnelheid

243 km/u

0 tot 100 km/u

6.00 sec

Gemiddeld testverbruik

12.00 L/100km

CO2-uitstoot

215 g/km

Tijdstip: 10:15
Auteur: Yves
Fotograaf:
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Edison 17:33
afbeelding van Edison

Net als de Audi Q8, de enige reden om dit te kopen is omdat al uw vrienden al een gewone Cayenne hebben en je absoluut iets anders wil.

De meerwaarde tegenover een Panamera is mij een raadsel.

lauw 11:02
afbeelding van lauw

Goede review van een, kort gezegd, overbodige auto.
De wereld was een betere plaats geweest zonder de patser-X6, hetzelfde geldt voor deze Porsche. Het geld voor de ontwikkeling voor Cayman GT4 hebben ze niet nodig want ze hebben meer en meer dan geld genoeg ;)

Yannick 16:18
afbeelding van Yannick

das gewoon een afgrijselijke kleur en ik ben PRO kleur voor auto's.
maar idd, overbodige kar, al is een Evoque Cabrio dat ook, tot je daar in de zomer een toertje mee doet. gewoon super zalig cruisen zo hoog en open :-D

Carlos 07:18
afbeelding van Carlos

Het doet sowieso uw kop draaien als je zoiets voorbij ziet komen en laat dat nu net het doel zijn van zo’n kleur :-D.
Denk dat we daar allemaal wel schuldig om zijn!?

Bjorn Willaert 20:38
afbeelding van Bjorn Willaert

Iets met 4 deuren 'coupé' noemen. Dan hadden ze er evengoed ook de badge 'cabrio' kunnen aanhangen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws