EV hier, EV daar, het lijkt wel of niemand over iets anders kan praten dan over elektrische voertuigen. Toch zijn er ook nog tal van andere aandrijvingen te vinden op het autosalon in Brussel. Wij gingen op zoek naar de auto's op waterstof, verdwaalde CNG's-auto's en... is er uberhaupt nog wel sprake is van diesel op dit salon?
Benzine: Volkswagen T-Cross
Voor het gros van de particuliere klanten is de auto op benzine nog steeds de logische keuze. Het is een brandstof die we al decennia kennen en ook in groot aantal auto’s voorkomt. Van de goedkoopste Dacia tot de stevigste krachtpatsers met dikke V8. Of in deze Volkswagen T-Cross. De voordelen? Je kan overal benzine tanken, het is goedkoper dan diesel, maar de CO2-uitstoot ligt natuurlijk wel hoger dan bij andere motorisaties.
LPG: (Dacia)
Wil je nog een stukje meer besparen op je benzinewagen? Dan loont het misschien wel om voor een auto op LPG te gaan. Dat is nog eens de helft goedkoper aan de pomp en technisch gezien gebruiken ze de bestaande benzinemotor. Het nadeel? Je verliest in veel gevallen een stukje ruimte in de koffer door de LPG-tank, je kan natuurlijk niet overal LPG tanken én je betaalt natuurlijk ook een stukje bij voor de installatie.
Milde hybride: Suzuki Swift
Automerken pakken er soms groots mee uit de “Milde hybride”. Straffer nog, sommige automerken spreken zelfs gewoon van een “hybrid”, al is dat wat boerenbedrog. Want een milde hybride vervangt de startmotor door een elektromotor en compacte accu. Die combinatie werkt als een uitgebreid start/stopsysteem en geeft een duwtje bij het accelereren. De milde hybride hoeft niet aan de stekker want de batterij wordt al rijdend opgeladen. Maar verwacht geen wonderen: je kunt er niet elektrisch mee rijden en het benzine- of dieselverbruik ligt maar enkele tienden van een liter lager. Maar goed, alle beetjes helpen.
Diesel: Alfa Romeo Stelvio
Stel dat je nu écht een dwarsligger bent en per sé nog met een diesel van de oprit wil rijden. Wel, dan kan dat nog steeds in 2025. Meer nog, gezien er geen verstrengingen van de Lage Emissie Zones meer komen, krijgt de diesel ook nog eens een langere houdbaarheidsdatum.
De voordelen van een diesel ken je wel; het lage verbruik en het lekkere koppel. Het nadeel van een moderne diesel? Het goedje is niet meer goedkoper dan benzine aan de pomp én de moderne diesel heeft zo’n gigantisch filtersysteem hangen achter de motor, dat je eigenlijk dagelijks serieus wat km’s moet malen in één stuk als je niet wil dat al die filters dichtslibben. Want dat wordt een kostelijke affaire.
Hybride: Toyota Corolla
Wil je het voordeel van een benzinemotor en een dieselmotor mét elkaar koppelen? Dan kom je eigenlijk bij de hybride uit. Want dat zijn benzinemotoren die dankzij elektrohulp zuinig omgaan met de brandstof. In de meeste gevallen, zoals hier bij Toyota, drijft de benzinemotor continu de wielen aan, krijgt hij elektrische ondersteuning en wordt de compacte accu van de hybridemotor opgeladen tijdens het remmen, waardoor je ook 1 à 2 km puur elektrisch kan rijden. Al heb je tegenwoordig ook een ander systeem en daarvoor moeten we naar een andere stand.
Hybride: MG ZS Hybrid+
Want tegenwoordig heb je ook uitgebreide hybridesystemen. Bij Nissan heet dat bijvoorbeeld ePower en bij MG spreken we over Hybrid+. In dat geval krijgt de auto ook een potente elektromotor onder de kap en wordt de benzinemotor in sommige gevallen gebruikt om de accu op te laden als een soort van generator. Daardoor krijg je in een hybride ook nog eens het rijgemak van een EV, zonder de laadstress. Klinkt niet slecht, toch?
Plug-inhybride: BMW X5e
Tot voor kort was de plug-in dé logische keuze van de zakelijk rijdende Belg, met dank aan de fiscaliteit. De batterij van een plug-in is fors groter dan die van een klassieke hybride waardoor je soms meer dan 100 km ver geraakt met een volle lading. Opladen doe je aan de stekker, zoals een échte EV. Waardoor we ook bij het pijnpunt komen van de plug-in. Want in zo’n plug-in zeul je én een benzinemotor én een elektromotor met grote accu mee. Complex, duur als er iets mis gaat en ook duur in aankoop.
EV: Cyberster
We moeten er dan ook niet flauw over doen, ben je op het punt dat je een plug-inhybride kan/moet kopen, dan ben je in de meeste gevallen beter af met een volstrekt elektrische auto. Niet enkel door het fiscale voordeel, maar ze zijn tegenwoordig niet meer duurder dan zo’n plug-in. De kaap van 20.000 euro ligt steeds dichterbij voor de instapmodellen met acceptabele range en voor 70.000 euro koop je vaak begeerlijk goed. Zoals deze MG Cyberster met 510 pk. Whut!!!
EV met Range Extender: Leapmotor C10
Maar stel, stel dat je zo’n EV ziet zitten maar toch nog nét niet klaar bent. Wel, maak kennis met de REX of REEV, of welke marketingterm een automerk uit zijn hoed weet te toveren. We hebben het over de elektrische auto mét range-extender zoals deze Leapmotor C10. Volg even mee.
In de basis is deze C10 100% elektrisch. Maar dan met een relatief compacte batterij van 28,4 kWh. Daardoor heeft deze EV amper 145 km aan range. Maar hier komt de kicker! Hij heeft ook nog een compacte 1.5-liter benzinemotor die niets anders doet dan de batterij opladen. Daardoor spreek je plots over 950 km aan range voor batterij en benzinemotor leeg zijn. Volgens de wet is dit eigenlijk een plug-in, maar technisch gezien is dat niet helemaal het geval, omdat de benzinemotor nooit de wielen aandrijft. Volg je nog?
Waterstof: Hyundai Initium
Laat ons snel overstappen naar waterstof, de heilige graal volgens velen! Want dít is de toekomst, niet de elektrische auto. Het klopt inderdaad dat je waterstof bijna net zo snel kan tanken aan het station als diesel en benzine. Maar je mag niet vergeten dat de meeste waterstofauto’s eigenlijk EV’s zijn waarbij waterstof wordt omgezet in energie dat naar de elektromotoren gaat. Het blijft dus een soort van elektrische auto. Al zijn er merken zoals Toyota die rechtstreeks waterstof injecteren in een verbrandingsmotor. Ooit gehoord van de waterstofbom?
CNG: Onvindbaar
Hoe de wereld kan evolueren bewijst wel het laatste aandrijftype. In 2020 maakten we een gelijkaardige video op het autosalon van Brussel dat jaar en toen kwamen we nog een hoop auto’s op CNG tegen, je weet wel, aardgas. Eén pandemie en robbertje vechten van Rusland later en de CNG-auto is zo relevant geworden als een telefoon met draad in je inkom. De reden daarachter is logisch: tankte je in 2020 nog CNG voor een appel en een ei, dan betaal je tegenwoordig meer dan voor diesel of benzine. Dus waarom zou je?
Is er nu één motortype dat alle andere overtreft? Wel, spijtig genoeg niet en dat zal het ook nooit zijn. Je moet dus vooral zelf naar je noden, rijgedrag en portefeuille kijken. Een klassieke hybride lijkt voor de particulier steeds vaker een logische keuze, terwijl de zakelijke klant en masse in de EV wordt gestampt. Ach, vroeger reed je zakelijk ook diesel en had je thuis een tweede auto op benzine staan. Sommige dingen veranderen minder dan je denkt…
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen