Wat is er mis met dieselkracht?

Diesel vs benzine

Sinds BMW gisteren de X5 M50d met 381 pk terug de wereld insmeet rees op de redactie weer de vraag waarom je überhaupt nog een wagen op benzine zou kopen. Allemaal aan de diesel, of toch nog liever de geur van benzine...

Zeemzoete dieselmotoren zijn al lang geen utopie meer. Het gaat zo ver dat je stilaan de vraag kan stellen of je nog benzine wil tanken aan het - toch nog steeds genaamde - benzinestation.

Automatiserende roet

Mede dankzij de steeds betere automaten in wagens kan je met dieselmotoren heerlijk op het koppel rijden. Voet neerzetten en je glijdt op een trein van koppel naar de horizon, zonder schokken en bokken. Tel daar de steeds betere isolatie bij op en je beseft niet eens meer dat je met een ongeraffineerdere dieselslikkende motor op weg bent.

Turbo Turbo

Neem het niet van ons aan. Rij zelf eens met de 350 CDI motor van Mercedes of de M50d motor van BMW. Zelfs de 35d van BMW is een heerlijk blok om te rijden.

Bij diesels is er echter één verplichting. Groter blok en meer turbo's is altijd beter. Een viercilinder diesel zal nooit diezelfde shwung hebben als een V6, V8 of zes-in-lijn diesel. Daartegenover kan een viercilinder benzine al wel voor hopen plezier zorgen.

Zuinige krachtpatsers

Waar vroeger diesel synoniem was voor zuinigheid en benzine voor prestaties zijn beide motoren toch dichter naar elkaar gekropen. Vooral in het voordeel van de Diesel. Want waar die nog steeds zuinig is, levert hij tegenwoordig ook geweldige prestaties - dankzij de overvloed aan koppel.

Benzinemotoren daarentegen zijn nog steeds in staat om waanzinnige prestaties te halen, maar echt zuinig zijn ze bijna nooit. Zeker niets als je prestaties tussen diesels en benzines gaat vergelijken. Uiteraard hoort een heerlijk schreeuwende benzinemotor thuis in een supercar, maar alles daarbuiten...

Wat vinden jullie, weg met benzine en allemaal aan de dieselkracht? Of blijft het vuil goedje uit jullie garage?

Derniers articles publiés

Commentaires (11)

Laisser un commentaire
Techno Patat 19:43
Portrait de Techno Patat

Ik ben het ermee eens dat diesel veel dichter gekomen is, maar je moet inderdaad geen 4-cilinder hebben (al is die .23d van BMW of de 250 CDI van Mercedes een uitzondering! Beiden heerlijke 4-cilinders).

Een 5-cilinder vind ik al prima(Volvo iemand? Maar ook m'n eigen Alfa :p!), maar een 6-cilinder doet het natuurlijk beter! De .35d blokken van BMW (en al zeker de M50d versie's!!) zijn diesels die 80% van de Belgische benzine's vernederen! En ze klinken nog eens goed ook, daarvoor moet je het niet laten allesinds! Met een 350 CDI heb ik enkel nog maar meegereden in de vorige ML, dus hoeveel plezier die precies biedt heb ik niet echt kunnen ondervinden :p!

Ik erger me allesinds al jaren aan mensen die telkens roepen van: 'Jakkes diesel'. Je kan bijna alle diesels chippen en zo maak je zelfs van een 318d een betrekkelijk snel apparaat, doe dat maar eens met een 318i... Maar ook het verbruik is veel beter, rijplezier is op hetzelfde niveau eenmaal je weet hoe je ermee moet rijden en het enige nadeeltje is het geluid...

Nu spreek ik wel over gewone auto's! Een Porsche 911 diesel zou ik bijvoorbeeld nooit moeten hebben, laat staan een sportwagen van de klasse 'supercar'...

Carlos 20:39
Portrait de Carlos

Helemaal mee eens ;-)
Als vind ik het ook moeilijk om tegenwoordig nog te kiezen tussen de twee.
Iets kleins mag altijd een benzine zijn in mijn ogen. Heb drie jaar gereden met een Peugeot 206 benzine en ben blij dat ik daar af en toe nog eens mee kan rijden. Zo een vinnig bakje, al zeg ik het zelf.
Langs de andere kant is een diesel van mijn ouders ook fun om te rijden. Heb deze wel laten chippen :D En moet zeggen dat het een wereld van verschil geeft.

Met mijn volgende wagen ben ik er absoluut niet uit wat het moet worden...

Glenn 22:00
Portrait de Glenn

Dikke diesels zijn inderdaad snel, maar ook niet echt zuinig te noemen. Zeker niet als je het vermogen regelmatig aanspreekt. Waarom heb je anders een beul met +250pk gekocht?
En de meer courante 1.6l-2.0l diesels zijn echt niet de koppelbeesten zoals men denkt. Reden: veel te lange versnellingsbak verhoudingen waardoor je evenveel in de pot moet roeren als bij een benzine. Ik heb dat argument over dieselkoppel nooit begrepen: kies bij een vergelijkbare benzine motor de juiste versnelling en het is vaak game over voor de diesel versie ondanks triljoenen nm's koppel.
Voor alle duidelijkheid: ik heb al 11 jaar dezelfde 320d :)
Dus het is niet dat ik oogkleppen opheb, maar heb al met vanalles (mogen) rondrijden en voor mij is het ideaal nog altijd een 2.0l-3.0l atmosferisch benzineblok met handgeschakelde bak. Automaat, altijd diesel.

Wim 12:41
Portrait de Wim

Ik vind die dikke diesel blokken net enorm zuinig voor wat ze kunnen. Maar dat hangt geheel van je rijstijl af :) Over het algemeen blijven de diesels zuiniger, het valt me ook op dat ze minder afwijken(fabriekscijfers) dan met benzinebroers(behalve hybrides). Maar dankzij slimme (bi)turbotechnologie wordt het verschil in rijbeleving tussen benzine's en diesels kleiner en kleiner. Met een bitrubo 28i-motor van BMW ga je "als een diesel" rijden omdat de eerste turbo bij 1250 tpm zijn werkt al doet(en je voelt echt dat je dan al over veel koppel beschikt).

rebel 16:29
Portrait de rebel

Ik rijdt het liefst met kleine vinnige benzine wagens. Heb minder goede ervaring met diesel wagens. Of je moet voor een zware V6 of V8 diesel opteren, maar daar zie ik nut niet van in.

Adolf Van Oostende 22:37
Portrait de Adolf Van Oostende

De beste 2L viercilinder diesel zal wellicht de Alpina D3 biturbo zijn .

De superzuinige diesels die enorm veel km's kunnen doen zonder dat er herstelling of revisie nodig is lijken wel te verdwijnen door allerlei toevoegingen aan de motor om te voldoen aan milieunormen zoals bvb uitlaatgasrecirculatie EGR en roetfilter .

EGR zorgt dat uitlaatgassen terug ingeademd worden door de motor => roetafzetting in inlaatcollector die meer en meer dichtkoekt => motor zuigt op den duur te weinig lucht aan om optimale verbranding te hebben en gaat dus nog meer roet produceren en ook meer verbruik want je moet meer gas geven om zelfde prestaties te behalen .
(= vicieuze cirkel waarin het altijd maar erger wordt )

Roetfilter = extra weerstand in de uitlaat waardoor motor harder moet werken om die te overwinnen (op een 2 liter diesel levert roetfilter ongeveer 1 L/100km hoger verbruik op tov zelfde wagen zonder roetfilter ) .

Bij regeneratiecyclus vd roetfilter wordt getracht roet dat zich in roetfilter opgestapeld heeft te verbranden , mogelijk komt darbij hyperfijn- of ultrafijn-stof vrij dat doordat het nog vle malen fijner is nog dieper doordringt in de longen nog vele keren schadelijker is dan gewone fijn stof ????

Meer verbruik , was dat niet meer CO2 ???
Meer verbruik = meer inkomsten voor staatskas

Techno Patat 23:02
Portrait de Techno Patat

Ik heb het ook nooit gesnapt! Om de auto minder vervuilend te maken doen ze hem meer verbruiken? Mijn gezond boereverstand kan daar toch nie bij ze :P!

Ik loop het ook al lang te verkondigen, en morgen wordt er toevallig iets aan gedaan :P! Mij EGR staat al dicht en morgen de roetfilter er vantussen halen zie! Een cat in de uitlaat is al genoeg imho!

Michaël 18:21
Portrait de Michaël

Puur financieel gezien haal je de kost van een diesel er niet meer uit de dag van vandaag. Bij een diesel ligt je aankoopprijs veel hoger dan bij een benzine. Zelfs aan de pomp voel je het verschil nauwelijks. Heb zelf een aantal camionetten (diesel) rondrijden omdat dit voor de firma wel voordeliger zijn (restwaarde ligt hoger) maar als personenwagen opteer ik sowieso voor een benzine.

Michaël 18:21
Portrait de Michaël

Puur financieel gezien haal je de kost van een diesel er niet meer uit de dag van vandaag. Bij een diesel ligt je aankoopprijs veel hoger dan bij een benzine. Zelfs aan de pomp voel je het verschil nauwelijks. Heb zelf een aantal camionetten (diesel) rondrijden omdat dit voor de firma wel voordeliger zijn (restwaarde ligt hoger) maar als personenwagen opteer ik sowieso voor een benzine.

Roger 20:09
Portrait de Roger

Wat gaat men doen met al die meestal zwaar vervuilende bedrijfsvoertuigen en bestelwagens ik zit veel op de baan je moet maar eens opletten als je achter zon mazoutkachel rijdt je zet best je aanjager af : gaat men al die ondernemers de toegang tot de stad verbieden of verplichten nieuwe wagens te kopen of een speciale kaart om de stadskas te spekken ???,of vriendjespolitiek toepassen

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités