Rijtest: BMW 535d xDrive Gran Turismo

535d xDrive GT

De BMW 5 GT moet ondertussen zowat onze meest geteste wagen zijn. Na de 30d, de 35i én de 50i in onze garage te hebben gehad is het nu de beurt aan de 35d.

Het design bij de laatste update bleef ongewijzigd. Sommigen blijven uitspraken als ‘lelijk gedrocht’ niet schuwen maar na drie jaar kan het uiterlijk ons alvast meer bekoren dan voordien. Ja, de achterkant blijft er ietwat raar uit zien, maar dat is alleen iets dat je achterliggers te zien krijgen.

De 5 Gran Turismo wordt wel eens beschreven als 'een 7-reeks hatchback’ en ‘de luxe van een 7 voor 10.000 euro minder’, niet helemaal onterecht. De Gran Turismo deelt immers veel onderdelen met de F01 7-reeks (2009), waaronder zijn platform. Met een wielbasis van 3.070 mm en een spoorbreedte van 1.654mm achteraan is hij maar liefst tien centimeter langer dan de gewone 5-reeks sedan (F10). Dat betekent meer ruimte binnenin, en dat valt op.

Het platform is niet het enige dat de Gran Turismo overneemt van de 7-reeks. Ook de grotere nieren in de grille, de vorm van de koplampen en de L-vormige achterlichten zijn designelementen van het luxe vlaggenschip.

Dat je over een zee van ruimte beschikt in het interieur dat moeten we je niet meer vertellen. Het hout zag er goed uit maar liet te wensen over qua gevoel. Een premiummerk op (opvallende) fouten betrappen in het interieur blijft zo goed als onmogelijk. Over de ergonomie was duidelijk nagedacht, iets dat andere merken wel eens verder op hun lijstje van prioriteiten durven zetten.

Het 10,2” navigatiesysteem (€ 2.880) liet zich vlot besturen via de iDrive interface. Dankzij het exorbitant geprijsde Bang & Olufsen systeem van € 4.200 mag je er vrijwel prat op gaan dat je muziek goed klinkt.

Naast de eerder vermelde beschrijvingen wordt de 5 GT overigens ook wel eens liefkozend ‘the ultimate passenger machine’ genoemd, ook niet geheel onterecht. De achterbank biedt plaats voor twee. Middenin een brede balk met opbergruimte en een aparte klimaatregeling met zetelverwarming. In tegenstelling tot de rest van het interieur liet BMW hier wel duidelijk een grote steek vallen. Het bedieningspaneel voor de klimaatregeling bevindt zich op een onhandige plaats tussen de voorzetels en de middenconsole vanachter waardoor je je hand in moeilijke posities moet wringen. Een betere plaats had in de midden console zelf geweest, bijvoorbeeld.

In de koffer kan je minimaal 440 liter bagage kwijt. Dit stijgt naar 590 liter als je de achterbank (elektrisch, via knoppen in de kofferruimte) naar voor schuift. Bij een volledig neergeklapte achterbank beschik je maar liefst over 1.700 liter. De kofferklep gaat nog steeds in twee delen open. Enkel het kleine deel, zoals bij een gewone sedan, of de volledige achterkant zoals bij de Skoda Superb sedan.

Het belangrijkste aan deze 5 Gran Turismo is ongetwijfeld de 3 liter twinturbo zes-in lijn diesel. De absolute top van de niet-M diesels van de 5-reeks wordt enkel overtroffen door de megalomane m550d (die overigens niet in GT uitvoering beschikbaar is). Onze 535d xDrive GT moest het stellen met ‘maar’ 313 pk en 630 newtonmeter. Dankzij de xDrive vierwielaandrijving katapulteert de zelfontbrander je in slechts 5,6 seconden naar 100km/u. Nu weten we ineens waar die ‘ultimate’ in ‘the ultimate passenger machine’ voor staat. De zes-in-lijn blijft doortrekken tot tegen de 5000 toeren per minuut terwijl de achttraps ZF automaat je naadloos door de versnellingen helpt. Ophouden doet de 535d xDrive GT pas bij een gelimiteerde 250 km/u.

BMW geeft een gemiddeld gecombineerd verbruik van 6,4 liter aan, net iets te optimistisch berekend volgens ons. Laat je de keuzeschakelaar niet uit ‘eco pro’ komen kan je gerust zeer dicht bij de 7 l/100 km komen. Benut je de volle 2993cc dan ga je al vlug met een cijfer rond de 10,5 flirten. Op het einde van onze testperiode deelde de boordcomputer ons een gulden middenweg van 8,5 l/100 km mee.

Ondanks de imposante specificaties voelt de 5 GT nooit écht snel aan, dat heeft hij voornamelijk te danken aan zijn hoog zwaartepunt en een ledig gewicht van 2115 kg. Voor een bochtenpakker te zijn is hij net iets te comfortabel ingesteld. Allesbehalve een probleem, mensen die elke bocht als La Source op Spa-Francorchamps beleven kopen meestal geen 5 Gran Turismo.

De luxe van een 7-reeks voor 10.000 euro minder’, zeiden we in het begin van de rijtest. Ondanks dit statement hangt er nog steeds een flink prijskaartje aan de 5 Gran Turismo vast. Een 520d GT heb je vanaf € 46.750, ons topmodel begint zelfs pas bij € 65.650. Vink nog wat dingen aan op de uitgebreide optielijst zoals het ‘exclusive line plus’ pakket (€ 11.528,93), het ‘soft close automatic systeem’ dat de deuren zachtjes toe doet (€ 537,19) en de elektrisch regelbare achterzetels (€ 1.640,50) en het totaal schiet al gauw de hoogte in. Zelfs voor de ‘BMW Individual leeslampjes achteraan’ moet je € 338,84 neertellen. Zo kwamen we aan een subtotaal (kleur, binnenbekleding en opties) van € 29.975 BTWi. Voor een 535d xDrive Gran Turismo zoals hij op de foto’s staat leg je in totaal dus € 95.375 neer.

Dat de 5 Gran Turismo opvalt is wel het minste wat we kunnen zeggen. Dit dankzij zijn imponerende afmetingen en het feit dat ze sterk ondervertegenwoordigd zijn tussen de talloze 5 berlines en tourings. Ondanks dat we hem ‘the ultimate passenger machine’ hebben genoemd zijn we hier als puntje bij paaltje komt niet meer met akkoord. Een M5 van wegligging gaat het nooit worden, maar die 313 pk kan toch steeds een glimlach op je gezicht toveren, en daar draait het allemaal om, toch?

Met dank aan BMW BeLux voor de testwagen.

Specificaties

Motor

3.0 twinturbo diesel, zes-in-lijn

Vermogen

313pk

Koppel

630 Nm

Overbrenging

8-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 115 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 95 375.00

Prijs basismodel

€ 65 650.00

0 tot 100 km/u

5.60 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

440 L

Max. kofferinhoud

1 700 L

CO2-uitstoot

168 g/km

BIV

€ 2 189.83

Rijtaks

€ 760.58

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Dequal 18:34
afbeelding van Dequal

Knappe wagen ook al vind ik de GT nog steeds niets. Nette foto's ook :)

Wim 13:04
afbeelding van Wim

mooie velgen en kleur, dat maakt hem toch een stuk aantrekkelijker

Yvesw 13:32
afbeelding van Yvesw

Inderdaad een heerlijke kleur. Staat hem een stuk beter dan grijs. Ik ben toch benieuwd hoeveel 35d GT's hier verkocht worden. Met een prijs van +65.000 doe je toch een serieuze investering. Voor dat geld is er veel op de markt...

JL 16:42
afbeelding van JL

Klopt, maar een 7 is nog een stuk prijselijker en de 5 GT is een stuk praktischer

topatleet 17:00
afbeelding van topatleet

Wij hebben sinds augustus 2014 een 530GT. Dit is het summum van autorijden .Plaats,sfeer,comfort...geweldig .En power ,indien nodig, met een aanvaardbaar verbruik. Op naar de 300000KM.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws