VAB: “Voer niet zomaar lage-emissiezones in”

VAB LEZ

Mobiliteitsorganisatie VAB vraagt Vlaamse steden en gemeenten om niet blindelings lage-emissiezones in te voeren. De impact op de luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en verkeersdruk moet eerst duidelijker zijn, zegt VAB, dat zich ook zorgen maakt om de sociale gevolgen van de invoering van een LEZ.

VAB zegt “de leefbaarheid van steden en gemeenten een zeer belangrijk aandachtspunt” te vinden. Toch blijkt een lage-emissiezone daarvoor niet het meest geschikte middel te zijn, argumenteert de mobiliteitsorganisatie. De Vlaamse Milieumaatschappij onderzocht bijvoorbeeld de luchtkwaliteit in Antwerpen en Gent, en ontdekte dat het circulatieplan in Gent een groter effect had en bovendien de verkeersveiligheid positief beïnvloedde.

Sociale impact

Alle mobiliteitsmaatregelen moeten dus op verkeersveiligheid, verkeersdruk en luchtkwaliteit worden beoordeeld, vindt VAB. Ook de sociale impact van mobiliteitsmaatregelen moet worden bekeken, zodat kwetsbare groepen niet in vervoersarmoede dreigen te belanden. Er moet onder meer duidelijkheid komen over de toekomstplannen van de overheid met De Lijn, en modale gezinnen met een privéwagen mogen evenmin de dupe worden van een ondoordacht ingevoerde LEZ. In 2025 mogen 4 privéwagens op 10 de LEZ bijvoorbeeld niet meer binnen, berekende VAB.

Rondvraag

De mobiliteitsorganisatie voelt zich gesterkt door de mening van gemeenten en automobilisten. Uit een rondvraag van VAB bij 300 gemeenten blijkt dat 7 op 10 gemeenten liever een zone 30, circulatieplan of autoluw centrum invoert dan een lage-emissiezone. Een rondvraag bij 4.000 automobilisten leert dat meer dan 7 op 10 chauffeurs alleen graag een LEZ ingevoerd ziet worden als er voldoende alternatieven worden voorzien.

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités