oedipus 22:07
Portrait de oedipus

Mijn eerste auto was een Peugeot 106 XSi 1,6. Ik denk nog met warme gevoelens aan haar terug, wat een zalige auto. Helaas is onze stormachtige relatie alles behalve probleemloos geweest. Ik heb ze laten gaan toen ze in twee begon te scheuren. Jawel, zonder overdrijven.
De scheur ontdekte ik bij een kleine herstelling; ik had wat lak verwijderd met de hogedrukreiniger. De auto stond op de brug voor het bijwerken van de lak en ik liep
tijdens het wachten aandachtig haar onderkant te inspecteren. Plots viel mijn oog op een wel heel grote scheur vlakbij de achterste motorsteun. De scheur was zo'n kleine 2cm breed (ik kon er met mijn hand tussen) en 15cm lang. De carrossier keek er benauwd van en zei: daar zou ik niet meer in rijden. Laat hem maar naar de dealer brengen want dit is niet goed. Bij de Peugeot-dealer was het meteen alle hens aan dek. Er kwam een expert van de fabriek uit Frankrijk aan te pas! Dergelijke schade hadden ze nog nooit gezien. Zegt die man tegen mij: "Vous avez roulé du rallye!" Het was zelfs geen vraag. Ik stond even perplex, maar ontkende met klem. Ik had de auto tweedehands gekocht en had me er flink mee geamuseerd, maar rallye of dergelijke, nee zo erg had ik ze niet mishandeld. Enkele dagen later was het expertiseverslag klaar en besprak ik de conclusie met de dealer. Dergelijke schade hadden ze dus nog nooit gezien, maar ze hadden er wel een herstelkit voor. Wacht even. Dat ging er bij mij niet in. Hoe kan je nu een herstelkit hebben voor schade die nooit voorkomt? Ik hield voet bij stuk en ze stelden voor de auto tegen kostprijs van de kit te herstellen (hij was pas enkele maanden uit koetswerkgarantie). Werkuren nam Peugeot op zich. Ik aanvaardde de deal omdat de kit slechts 11000 BEF (omgerekend 273 EUR) kostte, dus kwam ik goed weg. De hele tijd vanaf binnenbrengen tot herstellen heb ik ook gratis met een vervangwagen (een nieuwe 307 HDI 110) gereden. Van alle problemen die ik in garages heb gehad is dit toch wel het meest bizarre verhaal. Later ben ik per toeval te weten gekomen dat de auto wel degelijk intensief op onverhard gereden had: het was een occasionele leswagen van een slipschool geweest. Wist ik meteen waarom die auto zo weinig km had... Enkel gebruikt om pistoletjes mee te halen! Juist ja.

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités