
De wagen die het deze week tot in de categorie “vergeten auto’s” schopt, is de Saab 9-7X. De Zweed is amper uit de catalogus verdwenen, waarin hij vier jaar lang verstoppertje heeft gespeeld.

De Saab 9-7X was de eerste SUV van het merk. Hij deelde het platform met de Chevrolet Trailblazer en de GMC Envoy. Hij was dan ook voornamelijk bestemd voor de Amerikaanse markt. Bij GM had men al in elk gamma op de Amerikaanse markt een SUV, het leek hen voor de hand liggend dat Saab met een SUV in het aanbod hogere verkoopscijfers zou halen. Dat de Saab in de USA werd geproduceerd, was dan ook voor de hand liggend.


Naast de eerste SUV van Saab, is het ook hun eerste model met V8-motor. Die 5.3 V8 stond samen met een 4.2i en een 6.0 Aero op de modellenlijst. Met die laatste Aero-motorisatie haalt de Saab de 0-100 in minder dan 6 seconden. Naar Amerikaans model krijgen de Saabs een 4-traps-automaat. Die moest in staat zijn om de grote vermogens (285, 300 en 390pk) van de 9-7X in de hand te houden.Al bovenstaande zaken zijn redenen waarom de Saab slechts kort in de Belgische catalogus heeft vertoefd en zeer zelden op de Belgische wegen wordt gezien. In de 5 jaar dat ik weet heb van het model, heb ik er zelf slechts tweemaal eentje gezien.

Het interieur van de 9-7X werd grotendeels geïnspireerd op dat van de 9-5. Ook deze Amerikaanse Saab verloochende zijn afkomst niet, vanwege zijn 'op de cockpit van een gevechtsvliegtuig geïnspireerd' design, de uitklapbare bekerhouder en het starten van de motor door middel van een startknop die op de middenconsole tussen de zetels in stond.

Mede door het instorten van de SUV-markt, zag Saab de verkopen van de 9-7 teruglopen, waardoor de productie eind 2008 werd gestaakt. Vanwege overproductie zijn tot op heden nog wagens van dit model beschikbaar, met prijzen van $ 43,390 tot $ 49,880.

In Europa vond de 9-7X vooral aantrek in Duitsland, waar de wagen door een aantal verdelers op eigen houtje werd geïmporteerd. De zogenaamde opvolger van de 9-7X zou de toekomstige 9-4X kunnen zijn, nu de plannen van een mogelijke 9-6X van de tafel zijn geveegd.



(klik op de afbeelding voor een groter formaat)
Ik heb niet echt het idee dat je zulk een SAAB op je oprit wil hebben. Mocht het toch het geval zijn, het exemplaar van Helmut Lotti staat nog steeds te koop.

Tot slot nog een reclamefilmpje:
Commentaires récents
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 4 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 5 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 7 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Comment commander en France ?
Door Phanry HOUN Il y a 7 mois