Rij-impressie: Renault Clio RS 200 EDC

Rij-impressie: Renault Clio RS 200 EDC

De nieuwe Clio RS 200 EDC is een revolutie op verschillende vlakken. Wij trokken naar de Franse hoofdstad voor een eerste kennismaking, al was dat niet helemaal wat je van een eerste test zou verwachten.

Renault vroeg ons namelijk mee naar een circuit in de buurt van de Franse lichtstad en dompelde ons onder in de RS-cultuur. Want Renault RS-rijders zijn geen chauffeurs, het zijn fans van een hele filosofie. Na een technische inleiding, een presentatie met wat ex-rijders (waaronder Jean Ragnotti) en een vaardigheidstest - die eigenlijk de wachttijd moest verkorten - konden we plaatsnemen in de Clio RS 200 EDC.


Rij-impressie: Renault Clio RS 200 EDC

Voor- en nadelen

Er zijn heel wat verschillen met de vorige generatie. De driedeurs Clio maakte plaats voor een praktische vijfdeurs en specifiek voor de Clio RS 200 werd de manuele versnellingsbak eruit geflikkerd om plaats te maken voor een EDC-bak, Renaults benaming voor een bak met dubbele koppeling. Ten slotte is er geen atmosferische 2.0 16v meer terug te vinden maar zien we een kleinere 1.6 met turbo. Maar ook het chassis werd herwerkt, zo rijdt de Clio RS tegenwoordig iets comfortabeler en kan je met de Sport-versie 'comfortabel in stadsomgeving rijden'. Niet dadelijk waar wij aan denken bij een Clio RS.

Rij-impressie: Renault Clio RS 200 EDC

minder extreem

Voor de puriteinen is er nog steeds de cupvariant. Die is strakker gemaakt, waarbij de ophanging harder werd afgesteld, de versnellingsbak sneller reageert en ook het stuur directer is. Een korte test op een bochtig en ruw parcours met beide versies deed ons concluderen dat de cupversie iets speelser is, waar de sportversie toch wat zachter door de putten dreunt. Met de cupversie lijkt er wat meer plezier in gebakken voor wie graag van een strakker chassis geniet. Wie sportiever rijdt, moet bij beide versies de R.S. Drive-knop induwen. Die geeft je een schakelindicator, zorgt voor een alertere reactie van de versnellingsbak en zorgt er ook voor dat de veiligheidssystemen (ABS, ESP) iets later ingrijpen, zodat je wat meer de limieten kan gaan opzoeken. Een nadeel aan de automaat is dat je niet zelf kan roeren, toch wordt dat een beetje gecompenseerd door de schakelflippers aan het stuur. Een voordeel van de bak is dan weer de Launch Control, vertrekken op vol vermogen zorgt voor een extra ervaring. Toch is een launch control in een Clio niet vergelijkbaar met pakweg een Nissan GT-R en heeft de versnellingsbak een veiligheidsmodus die het na vijf launch controls wel welletjes vindt en de wagen op beperkt vermogen duwt. Opletten dat je dus niet te vaak speelt aan de verkeerslichten.

Rij-impressie: Renault Clio RS 200 EDC

conclusie

De nieuwe Clio R.S. 200 EDC is een stuk comfortabeler geworden. Het plezier van hoogtoerige pk-monsters is verdwenen, al krijg je wel het gemak van koppel in lage toeren van een discrete turbo in de plaats. Een die-hard RS-fan zal daar misschien niet dadelijk blij mee zijn, Renault kan er alvast een breder publiek mee aanspreken. Het merk slaagde erin door een aantal vernieuwingen en wat kleinere aanpassingen ons een heel nieuwe ervaring te laten beleven, zonder dat wij er al te veel fun voor moesten inboeten. Wie een diepere beleving voor de hot hatch verwacht, verwijzen we voorlopig echter door naar de grotere Mégane RS, al verwachten we dat RenaultSport dat de komende jaren nog verandert door aanpassingen uit te voeren aan het Clio RS-aanbod (Cup-chassis en andere varianten). Voor een definitef oordeel was deze korte kennismaking echter te beperkt en wachten we op het moment dat we de wagen uitgebreider kunnen testen.

Specificaties

Motor

1.6 TCe

Puissance

200pk

Couple

240 Nm

Overbrenging

EDS, automatische zesbak met dubbele koppeling

Vitesse de pointe

230 km/u

Prix de base

€ 24 950.00

0 à 100 km/h

6.70 sec

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités