Mini heeft de sportieve topversie van zijn nieuwe Countryman klaar: de John Cooper Works. Die pakt echter wel uit met iets minder vermogen dan voorheen, en dat voor een grotere SUV dan voorheen… Maar geen nood, want dat maakt hij allemaal goed met een specifieke Go-Kart-rijmodus.
Sinds een paar maanden steekt Mini bijna helemaal in het nieuw. Toen pakten ze namelijk in één klap uit met nieuwe generaties voor allebei hun populairste modelletjes: de Cooper en de Countryman. Die laatste komt er in meer versies dan ooit tevoren, want naast exemplaren met verbrandingsmotoren en een plug-inhybride wordt hij voor het eerst ook verkrijgbaar als zuiver elektrische Countryman E. Over de leukste versie binnen het gamma mochten we echter nog niks weten, tot nu.
Racevlaggetjes alom
Dit is ‘m dan: de nieuwe Mini Countryman John Cooper Works. Dat mondjevol betekent als vanouds dat het hier om een sportieve topversie gaat, en je hoeft er ook geen twee keer naar te kijken om dat te snappen. Zo mag het frontje genieten van een nieuwe bumper en een drukke grille vol racevlagmotiefjes. Hetzelfde patroon keert terug in het nieuwe JCW-logo en als je goed kijkt, herken je de blokjes ook in het design van de nieuwe 19- en 20-inchvelgen. De achterpartij wordt dan weer gesierd door vier flinke uitlaten en we moeten zeggen: zelfs de stevig gegroeide Countryman ziet er daardoor bloedsnel uit.
Ook binnenin zou je deze John Cooper Works-versie niet mogen verwarren met eender welke Countryman E, want hier steekt alles in een rood-zwart jasje. Zo krijgt het zwarte dashboard een patroon van rode, verticale lijntjes erover heen, hebben de zwarte zetels rode stiksels en is de tegenwoordig uit textiel vervaardigde, derde spaak van het stuurwiel uit rood en zwart garen geweven. Verder blijft de Countryman JCW echter wel even handig als zijn minder sportieve broertjes dus reken op 460 liter kofferruimte achterin en een 13 centimeter verschuifbare achterbank, dankjewel.
300 pk en Go-Kart-modus
Maak je echter geen illusies: de nadruk ligt op sportiviteit. Zo monteren de Duitse Britten nog steeds een 2.0-liter viercilinder turbobenzineblok in het vooronder — dus inderdaad: van stekkers is hier geen sprake. Die motor brengt 300 pk en 400 Nm koppel naar de vier wielen, die voor de gelegenheid voorzien werden van breder rubber en verbeterde remmerij. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 5,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/u en die cijfers komen je misschien bekend voor, want ook deze Countryman JCW deelt zijn basis met de BMW X1. Net als de X1 M35i produceert deze nieuwe JCW dus ook zes pk’tjes minder dan de vorige generatie.
Toch is er alles aan gedaan om de beleving helemaal ‘Mini’ te houden, en daarvoor mocht het merk gaan snuisteren in BMW’s technologierek. Zo krijgt de Countryman John Cooper Works zijn eigen versie van BMW’s ‘My Modes’ mee onder de noemer ‘Mini Experience Modes’. Eén van die modi interesseert ons het meeste, want deze Countryman krijgt een heuse ‘Go-Kart Mode’. Daarin worden de gasrespons en de stuurinrichting op hun scherpst afgesteld en sturen de speakers extra veel gesimuleerd motorgeluid de cabine in. De prijs voor dat alles weten we ook al: Mini plaatst de Countryman John Cooper Works in zijn configurator vanaf 54.950 euro.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter