Voor het eerst in zijn carrière krijgt BMW's kleinste SUV een sportieve afgeleide. Jawel, de X1 M35i xDrive is geboren! Met een aangescherpt chassis, sportief afgestelde ophanging en een 300 pk sterke viercilinder voorin.
BMW mikt duidelijk op alle paarden als je naar het huidige gamma van het Duitse merk kijkt. Plug-in's, EV's, benzine, diesel en performance... BMW biedt zowat alles aan! Ook al zijn niet alle modellen daardoor even logisch voor lokale markten. Neem deze nieuwe X1 M35i xDrive bijvoorbeeld, een auto even logisch voor onze Belgische markt als een zomerjas bij -40° graden.
Echte M-Looks
Niet dat je geen zin hebt om plaats te nemen in de zomerjas, want hij ziet er moddervet uit. Met dank aan sportief bumperwerk, een verlaagde ophanging (15 mm), velgen die tot 20-duims kunnen groeien en vier einddempers achteraan. Nog nooit zag een M-Performance-uitvoering er zo volbloed ///M uit.
Misschien is dat wel een bewuste keuze van BMW, om stiekem te verbergen dat deze M35i helemaal niet de meest potente X1 in het gamma is. Met 300 pk moet 'ie namelijk de duimen leggen tegenover plug-inhybride X1 xDrive30e met 326 pk en EV iX1 met 313 pk. Interessant detail, in de rest van de wereld mag de M35i 317 pk leveren. Bedankt, Europa.
Nieuwe motor
Enfin, laten we even focussen op het motorblok voorin de X1 M35i xDrive. Dat is geen zes-in-lijn maar wel een 2-liter twinturbo viercilinder. Eentje van een nieuwe generatie met onder andere hertekende inlaatpoorten en verbrandingskamers en een aangepast uitlaatsysteem. Het resultaat is dus een gezonde 300 pk en 400 Nm koppel. Vermogen waarmee de M35i in 5,4 seconden de honderd aan tikt. De top is - uiteraard - een Duitse 250 km/u.
Waarom je deze X1 M35i zou moeten verkiezen boven de iX1? Wel, omdat je geen moer om EV's geeft. Of omdat je een X1 wilt met M-onderstel, sperdifferentieel op de vooras en (optionele) M Compound-remmen en verlichte M Sportstoelen. Daarenboven is de X1 M35i één van de eersten der BMW's die uit mag pakken met het nieuwe OS.9 voor het infotainment. Kijk, daarvoor doe je het toch?
Op een missie
Of BMW nu echt klanten gaat vinden voor deze X1 M35i met een normverbruik van 8,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 192 g/km in België? Dat maakt eigenlijk helemaal niet uit. BMW is namelijk op een queeste om klanten wereldwijd een ruime keuze aan te bieden. Met deze X1 M35i xDrive heeft BMW nu een rechtstreekse concurrent voor de Mercedes GLA 35 AMG, de Audi SQ2 en de Cupra Ateca.
Check hier onze video van de Audi SQ2!
Check hier onze video van de Cupra Ateca!
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden