’t Is stilaan over en uit voor de Lamborghini Huracan. De Italianen trakteren hem nog één keer op een speciale editie onder de noemer STJ, maar diens tien exemplaren worden meteen ook de laatste tien Huracans… én de laatste tien Lamborghini’s ooit met de iconische V10-motor onder de kap.
Lamborghini zit middenin een flinke transformatie en die draait om — je raadt het al — stekkers. Tegen het einde van dit jaar wil het merk namelijk uitsluitend nog geëlektrificeerde modellen aanbieden en daarom moeten de klassieke verbranders er één voor één uit. Zo zagen we de Aventador al vervangen worden door de plug-inhybride Revuelto, al wist Lamborghini tussendoor wel een V12 te behouden. Nu is het de beurt aan de Huracan en voor je gaat hopen: diens opvolger zal het zonder de iconische V10 moeten doen.
Op naar de hybride
Lamborghini heeft nu namelijk de auto onthuld die het zelf voorstelt als zijn “laatste supersportwagen met de V10-motor”: de Huracan STJ. Die knoopt officieel een eind aan de productie van de Huracan en doet dat op basis van de extreme STO, die 640 pk richting achteras stuurt. Onder het motto ‘het kan altijd extremer’ wordt die echter getrakteerd op extra canards op de voorbumper, een extra gekantelde spoiler en manueel verstelbare racedempers en het resultaat is een rondetijd op Lamborghini’s Nardo-testcircuit van een volle seconde minder dan de reguliere STO. Zegt dat je echter niks, dan kan je hem ook gewoon kopen omwille van zijn zeldzaamheid: de Huracan STJ is beperkt tot een oplage van slechts tien stuks.
Na die tien stuks is het dus finaal finito voor de Huracan, en is het tijd om uit te kijken naar zijn opvolger. Die moet nog dit jaar op de markt komen en doet dat natuurlijk met een hybride aandrijflijn, al kennen we daarover nog geen details.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter