De meest extreme straatversie van de Lamborghini Huracán is die waar de Squadra Corse zich over heeft gebogen. Het resultaat? De Huracán STO, de Super Trofeo Omologata.
De inspiratie voor deze Lamborghini Huracán STO komt van de Super Trofeo EVO, uit de one make-kampioenschap van de Italianen, en van de Huracán GT3 EVO, de succesvolle endurance racer. Zo bestaan de voorvleugels, de voorbumper en de kap vooraan uit één element, en werd de luchtgeleiding herzien. Een nieuwe splitter, een nieuwe geleiding voor de luchtstroom onder de auto en een gewijzigde diffusor zijn daar enkele voorbeelden van.
Maar het lijstje gaat door, met luchtsleuven achter de voorste wielkasten voor meer neerwaartse druk op de vooras, een hertekende motorkap achteraan met aangepaste luchtgeleiding, een ‘haaienvin’ voor meer bochtenstabiliteit, en een achtervleugel die in drie standen aanpasbaar is. Ook de remmen werden aangepast en beter gekoeld, en er werd flink wat gewicht bespaard.
Cijfers
Het cijfermateriaal is dus best indrukwekkend: de Huracán STO geleidt de luchtstroom 37 procent efficiënter en genereert 53 procent meer neerwaartse druk dan de Huracán Performante. En da’s nochtans ook al geen kleine garnaal. Nog vergeleken met die Performante bespaart de STO 43 kilogram, doordat zowat 75 procent van de koetswerkpanelen uit koolstofvezel bestaat. Het totale leeggewicht komt daardoor uit op 1.339 kilogram.
Centraal achterin huist nog steeds de atmosferische 5.2 V10 die goed is voor 640 pk en 565 Nm. Die is gekoppeld aan een zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling en stuurt zijn vermogen naar de achterwielen. In 3 seconden rond moet deze Huracán STO 100 km/u aantikken, terwijl de topsnelheid 310 km/u bedraagt. De motorrespons en reactietijden van de versnellingsbak werden aangepast, terwijl het spoor breder werd en de stijvere ophanging specifiek werd gekalibreerd. Ook de stuurinrichting en achterwielsturing werden onder handen genomen.
Nieuwe rijmodi
Maar daar stopt het nog niet: er verschijnen ook drie nieuwe rijmodi. STO, voor dagelijks gebruik; Trofeo, voor droog asfalt en snelle rondetijden; en Pioggia, een specifieke regenmodus voor nat asfalt. Binnenin is het tot slot een en al alcantara en koolstofvezel dat de plak zwaait. Op de rolbeugel na: die bestaat uit titanium en is daarmee 40 procent lichter dan een klassiek stalen exemplaar.
De eerste exemplaren van deze Lamborghini Huracán STO worden in de lente van 2021 geleverd. Eigenaars leggen er minstens 249.412 euro voor neer, exclusief btw. Als ze dat nog niet genoeg vinden, is er nog steeds het Ad Personam-personalisatieprogramma van Lamborghini om hun straatlegale circuitracer naar eigen smaak aan te passen.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 23 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 1 dag geleden