Rij-impressie: Renault Mégane Grandtour 2016

megane_grandtour_2016

Nog een Renault die zich in de nieuwe huisstijl mag presenteren. De Renault Mégane Grandtour. Volledig nieuw, stoerder en groter. Wij reden hem alvast even kort in…

De Mégane van de derde generatie is een kleintje, althans nu de vierde generatie getoond is. Deze vierde generatie Grandtour is bijna langst alle kanten bijna 5 cm gegroeid. Alleen van de bovenkant haalden ze dan weer bijna 6 centimeter af. Dat alles gebeurde in combinatie met een gedurfde en zeer herkenbare styling, die het geheeler een heel stuk volwassener laat uitzien met de Talisman, zijn grote broer, als voorbeeld.

We vinden we hem er ook meteen een beetje minder sympathiek uitzien dan die Talisman. Vooral de grote koplampen met de extra streep onder en de gigantische achterlichten maken hem tot wat hij is. Hij lijkt zelfs zo erg op de Talisman dat het best kan dat er wel een foto kan zijn tussen geslopen aangezien ze zij aan zij stonden en het ons niet meteen opviel dat we naar twee verschillende wagens aan het kijken waren...

megane_grandtour_2016

Sissend

De kwaliteit lijkt er weer een klein beetje op zijn vooruit gegaan. Het exterieur is strak en correct afgewerkt en dat geld ook voor de binnenkant. De gebruikte materialen voor het interieur zijn voor dit segment zeker perfect te noemen en de zetels, zowel de standaard lederen, alsook de stoffen en de sportzetels zitten uitstekend en hebben een aangename pasvorm.

megane_grandtour_2016

Op de Grandtour GT kan je best goed opletten bij het bestellen van die Alcantara sportzetels, je kan ze krijgen met een blauwe afwerkingsrand. Dat oogt behoorlijk goedkoop en doet afbreuk aan het anders strakke interieur, naar onze mening. De wagen is ook voldoende voorzien van dempingsmaterie om de akoestiek te verbeteren. Rol- en windgeluiden zijn beperkt. Enige wat je wat meer hoorde was het sissende injectiegeluid.

Scherm... of megascherm

Blijkbaar zijn die verticaal geplaatste multimedia- en navigatieschermen wel populair. Meer en meer constructeurs kiezen ervoor. Helaas vinden we het in dit geval niet ideaal. Het navigeren binnen de menu’s verloopt wat onlogisch, de aanraakgevoelige snel-toetsen zijn allesbehalve handig en geven je strakke interieur een vettige vinger-look. Voor wie een klein scherm meer dan voldoende vindt, is dat ook beschikbaar, inclusief meer echte knopjes. Al zijn die ook niet altijd zo logisch. Puur uit ons gevoel voor wat logisch zou zijn draaiden we meerdere keren de temperatuur naar omlaag in plaats van het volume van de radio. Ach, elke wagen is het allemaal wat wennen. Zuiver esthetisch is het grote scherm uiteraard ook weer het meest geschikte.

megane_grandtour_2016

Voor de rest krijg je nog een leuk groot kleurenscherm in het midden van de wijzerplaat. Dit is gedeeltelijk nog analoog en eigenlijk blijkt het best een fraaie combinatie. Dat scherm past zich ook aan naar gelang je keuze in het Muli-Sense systeem - wat eigenlijk niet meer is dan de keuze tussen verschillende rijmodi. Rijgegevens zijn wat schaars naar gelang het formaat scherm maar verder geen commentaar hierover.

Rijden

En of we gereden hebben! Zo’n Mégane Grandtour is eigenlijk best leuk vervoer. Niet dat we het ergste verwachten maar tijdens onze test in het Eifel-gebied konden we hem niet op één minpunt met betrekking tot rijkwaliteit of wegligging betrappen. Zelfs wanneer we onze sportieve schoentjes aantrokken kon hij ons bekoren. Vrij scherp stuurgedrag, een stabiele koets en voldoende zacht afgeveerd om ook in Belgisch beton aangenaam van A naar B te geraken.

megane_grandtour_2016

veilgheid ten top

We laten de nietszeggende afkortingen even voor wat ze zijn en gaan voluit! Adaptieve snelheidsregelaars, actieve noodremhulp, actief remhulpsysteem, verkeersbord- en overtreding waarschuwingssyteem, onbedoeld rijstrookafwijkingssysteem, dodehoekwaarschuwing systeem, Easy park assist, automatische onsteking van dim- en grootlichten, veiligheidsafstand waarschuwingsysteem en dat zal het zowat zijn. Oh ja, ABS en ESP heeft hij ook natuurlijk. Een heleboel “adaptief” en veel “systeem” maar vooral belangrijk, we hebben het meeste kunnen testen en alles werkte prima. Grappig weetje: Wanneer je in de Grandtour over de wegmarkering rijdt laten je passagiers geen luide scheten, het is de auto die dat via de luidsprekers doet. Echt waar, bizar maar grappig.

megane_grandtour_2016

motoren en zelfs hybrides

Wij konden drie van de acht motorisaties kort testen. De dCi 110, dCi 130 en TCe 130. De dCi 110 turbodiesel was de mindere van de bende. Dat kwam door het gevoel bij het vertrekken. Je moest toch telkens het gaspedaal meer indrukken dan bij de andere versies om zachtjes op gang te kunnen komen. De motor moet voldoende toeren hebben om niet half stilvallend te vertrekken. Ook iets waar je dus gewoon aan moet wennen want voor de rest kom je met 110 pk overal. De 130’s zowel diesel als benzine, rijden uitstekend en we missen geen vermogen. De diesel maakte wel wat te veel lawaai bij het koude motor maar ook dan... Eenmaal warm, niets aan het handje. Een gewone test zal hier later meer in detail treden.

megane_grandtour_2016

Hybride enthousiasten kunnen juichen want vanaf de lente 2017 komt er een dCi 110 Hybrid Assist bij in het aanbod. De bestaande diesel 110 pk krijg dan een elektrische hulpmotor in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Dus geen kilometers lang 100% elektrisch rijden of je linkervoet op pensioen sturen. Jammer dat er geen automaat kan worden gekozen hier. De elektromotor heeft hier een helpende functie en zal het vermogen wat verhogen alsook het verbruik verlagen. Plug-In hybrides, wij Belgen en Nederlanders gebruiken ze toch niet op de juiste manier.

Mégane Grandtour GT

Voor wie al het bovenstaande motorgeweld maar wat slappe koek lijkt kan ook nog kiezen voor de GT. Een soft-RS’je met ofwel een 205 pk sterke benzine motor of een 165 pk sterke diesel motor. De diesel kan profiteren van Twin Turbo technologie en heeft een koppel van 380 Nm. Respectievelijk zijn de motoren gekoppeld aan een EDC-7- en EDC-6-traps automatische versnellingsbak.

Extra GT-exclusieve-fun: de R.S.-Drive toets. Met een druk op de knop een geheel andere wagen, sportief en snedig al was het een echte RS en zelfs uitgerust met Launch Control. Jammer dat ze hem voorzien hebben van slechts één uitlaat(je) en geen twee zoals de knappe Laguna van nog niet zo heel lang geleden. Wat het plaatje helemaal kan afmaken is het optionele 4Control-systeem. Dat zorgt ervoor dat de achterwielen bij een bepaalde snelheid ofwel mee- of juist tegensturen. Zo neem je heel vlot korte bochten en verander je op de autosnelweg heel smooth van rijvak.

megane_grandtour_2016

Uitrusting en prijs

Life, Zen, Intens, Bose Edition en GT. De eerste vier uitrustingsniveaus staan in volgorde van compleetheid. De GT geldt als apart aanbod. Vanafprijzen beginnen bij 18.850 euro voor een Life TCe100 tot de duurste Bose dCi 130 voor 30.350 euro. De GT neem je mee naar huis na achterlaten van minstens 30.850 euro. Best competitieve prijzen voor deze Fransoos in het gigantisch aanbod van medium-formaat break’s vandaag de dag.

conclusie

In tegenstelling tot een concurrent-rijtest enkele weken geleden kan deze zich wél behoorlijk positief presenteren. Een straffe uitgesproken look, heel aangenaam rijdende wagen, comfortabel zitmeubilair doorheen het volledig aanbod. De Mégane Grandtour krijg van ons op deze eerste korte impressie alvast een mooie score, 8/10. Op naar de week-test!

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités