Rij-impressie: Ford F-150 Raptor SVT

ford raptor banner

We moesten er een rit naar onze noorderburen voor over hebben om de bruutste Ford te testen. Eerste reactie toen wij hem zagen? Verdorie die is groot! Een bombastische pick up zoals we van die Amerikanen gewend zijn. Snel de sleutels afhalen en starten dat ding!

Bij de start zorgt de 6,2 liter V8 voor een klein orkest, een heerlijke brom die uit de dubbele uitlaat voorkomt. Dit geluid, de vooruizichten en het mooie weer, alles lijkt te kloppen. Het interieur van de Raptor verschilt zo goed als niet van de gewone F-150, hier en daar een SVT of Raptor logo'tje meer. Alles is groot uitgewerkt en voelt stevig aan, iets wat bij sommige Amerikanen sterk tegenvalt. Hier dus niet, dit is een opmerkelijk degelijk gebouwde wagen op vlak van interieur. Ook het wegdempen van rijgeluiden werd goed aangepakt. Een goede, stevige cabine dus zonder gerammel of gekraak. Het enige wat we horen is de geweldig brom van die immense V8. Kunnen Amerikanen dan toch kwalitatieve wagens bouwen?

ford raptor

De atmosferische V8 is voor de Crew Cab opgewaardeerd naar een 415 pk sterk blok met 6.2 liter longinhoud. Voorheen was dit een 5.4 liter met 320pk. Ford koos voor de extra longinhoud en vermogen omdat er dan meer koppel te verkrijgen is, dat kan worden gebruikt bij bepaalde gewone maneuvers als Rock Climbing?! Sinds vorig jaar is de Raptor ook gekoppeld aan een SelectShift automatische versnellingsbak, voordien was dat een automaat. Dat wil zeggen dat er wat meer gewerkt moet worden in de Raptor, al heb je met zo een manuele versnellingsbak wel weer alle controle over je wagen. Een controle die je ten goede komt bij het zware off road werk.

ford raptor

Eenmaal stevig aan het toeren is het enorm verleidelijk om niet de hele tijd opnieuw die gas vol in te trappen. Ondanks de hoge en comfortabele zitpositie heb je een gevoel van snelheid, al wordt dat vooral auditief bevestigd. Een "rot-toch-op-met-je-CO2-uitstoot-geluid" wagen, wat we daarmee bedoelen hoeven we je vast niet uit te leggen. Om een voorbeeld te geven van de zithoogte: Ik stond naast een Range Rover Sport en kon zonder probleem naar de lieftallige dame haar benen kijken. Best leuk.

Jammer genoeg zijn we met de Raptor niet offroad kunnen gaan, daar waar hij zich het meest zou moeten thuisvoelen. Met ruim 20 centimeter grondspeling, 35" grote en 30cm brede BF Goodridge-noppenbanden, een stevig FOX-Racing onderstel en AWD geraak je wel ergens waar je normaal niet kan komen. De 2,7 ton zware pick-up trekt bijna letterlijk de stenen uit de grond.

ford raptor

Je kan verschillende modellen krijgen van de F-150 Raptor. Zo is er de gewone tweedeurs, de Crew Cab 5-deurs, de Super Crew met zes zitplaatsen en de gesloten-APV-variant. Wij gingen voor de meest populaire variant, de Crew Cab.

Om na te gaan hoe veel beenruimte Ford weet te bieden, nam onze grootste redacteur de proef op de som. De bestuurderszetel maximaal achteruit, wat met zijn 1,95 meter nodig was, en nog had hij beenruimte op overschot op de achterbank. Het pick-up gedeeltje achteraan is praktisch uitgewerkt met een kofferklep met ingewerkte trap én leuning. Met een verkooprijs van €52.000 voor deze import-Amerikaan zijn de bestelling haast niet bij te houden, aldus ons contact. Wij weten nu waarom dat zo is, al wil dat niet zeggen dat wagens als deze relatief overbodig zijn op ons wegennet.

ford raptor

Foto's: Cristof Van Laer en Yannick Degroeve
Tekst: Yannick Degroeve
Met dank aan Ria Bijvelds: Auto Import Services

Specificaties

Motor

6.2l V8

Puissance

415pk

Couple

434 Nm

Overbrenging

SelectShift 5-bak automaat

Transmission

vierwiel

Poids

2 722 kg

Vitesse de pointe

0 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 52 000.00

Prix de base

€ 0.00

0 à 100 km/h

8.50 sec

Gemiddeld testverbruik

16.00 L/100km

Coffre min.

0 L

Coffre max.

0 L

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités