Volvo's LCP2000 viert 30e verjaardag

30 jaar Volvo LCP2000

Tegenwoordig mag hij uitrusten in een Zweeds Volvo-museum maar in de jaren '80 was hij een pionier op verschillende vlakken. Rond deze periode blaast de LCP2000 zijn 30 kaarsjes uit.

Begin jaren '80 voelden veel merken de nood om een concept 2000-auto te bouwen, doorspekt met verschillende vooruitstrevende snufjes. Bij Volvo was dat niet anders en in 1983 werd, op één of ander seminarie in Stockholm, deze LCP 2000 geboren, waarbij LCP staat voor Light Component Project. Volvo bouwde de wagen op met behulp van aluminium, magnesium en verschillende soorten kunststoffen.

30 jaar Volvo LCP2000

Daardoor kwam het dat de wagen niet meer dan 700 kg woog en toch plaats bood aan 4 personen, waarvan er twee langs de achterklep instapten. De Volvo werd aangedreven door een driecilinder 1.3 turbodiesel uit magnesium met 50 pk of een 1.4 turbodiesel met evenveel cilinders en 90 pk. Bij die laatste werd de koeling verzorgd door de motorolie. Het verbruik lag op 4 l/100 km. Eén motorvariant kon worden aangedreven op koolzaadolie, goed voor een frituurluchtje en een klein hongerke erbij. Zowel een manuele vijfversnellingsbak als een elektronisch gestuurde CVT werd ontwikkeld voor de wagen.

30 jaar Volvo LCP2000

Volvo bouwde vier exemplaren van de LCP 2000 met de bedoeling later een beperkte productie op te starten. De markt was in 1983 echter niet klaar voor dit soort milieuvriendelijke wagens, hoewel men net een dikke oliecrisis achter de rug had.

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Trobken 11:43
Portrait de Trobken

Origineel concept! Deze kende ik nog niet!
Net zoals bij de Loremo (effe zoeken via je zoekmachine) rug-aan-rug.
Zeg nu zelf, hoe vaak wordt de achterbank benut bij Jan Modaal?
'n Zitbank wanneer nodig en anders 'n ruime en praktische koffer.

'n 1.4 diesel (zonder turbo?) met reeds 90 pk begin jaren '80?
Volgens mij staat er hier 'n fout in het artikel...

Heb zelf nog 'n tijdje gereden met PPO (koolzaadolie) maar mijn aanschaf van een moderne Fiesta met 1.6. TDCI maakte het rijden op PPO niet meer mogelijk (inspuiting 6 keer kleiner dan 'n menselijke haar, daar moet je geen dikke frituurolie proberen door te jagen!).

Sven 13:26
Portrait de Sven

daar moet natuurlijk 'turbo' voor, anders zou het vermogen gehalveerd moeten zijn :)

De Zundapp Janus (https://autofans.be/reportages/vergeten-autos/7673-vergeten-auto-57-zundapp-janus) had in de jaren '50 ook een tegengestelde achterbank. Mensen bleken echter misselijk te worden omdat ze niet zagen wat er aan kwam en het achteropkomende verkeer zorgde ook voor een verminderd veiligheidsgevoel.

Ik geloof dat ik in mijn jeugd een paar ritten heb doorgebracht op de andersomgeplaatste bank van een Toyota Camry Wagon uit de jaren '90.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités