Na heel wat ontwikkeling lanceert Hyundai de ix35 FCEV in de Belgische toonzalen. De wagen moet 55.000 euro kosten, exclusief BTW. Veel geld, maar dan heb je ook één van de eerste productieauto's op waterstof rijden in ons land.
De ix35 FCEV krijgt een 100 kW sterke elektromotor die wordt aangedreven door waterstof. Die wordt in de wage zelf omgezet in elektriciteit, waardoor de lange laadtijd wordt omzeild en een tankbeurt slechts enkele minuten duurt. Ook de range anxiety valt weg, want volgens Hyundai verbruikt de ix35 FCEV slechts 0,86 kg/100 km, waardoor een rijbereik van 594 vooropgesteld wordt. Hoeveel doe jij met je 136 pk sterke benzineauto?
tankbeurten
Het enige nadeel, en direct ook één van de enige dingen waar de Koreaanse constructeur geen controle over heeft, zijn de tankmogelijkheden. Waterstof tanken gaat op dit moment nog niet zomaar overal en het eerste publieke tankstation - te Brussel - opent pas zijn deuren in het eerste kwartaal van volgend jaar. Daarom mikt Hyundai op dit moment vooral op bedrijven, die zelf een waterstof-installatie op hun site plaatsen. Zo deed Colruyt dat eerder al, daar rijden al twee ix35 FCEV's rond.
Hyundai zorgt er verder voor dat dit staaltje technologie het hoogste uitrustingsniveau toebedeeld krijgt, zodat je waar voor je geld krijgt. Zo is er een lederen interieur, een automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem met bluetooth functie en achteruitrijcamera, elektrische stoelverstelling voor de bestuurder, verwarmde zetels, LED dagrijverlichting, een boordcomputer en aluminium velgen, allemaal gewoon standaard.
bekende looks
De carrosserie is die van het uitgaande model, waarbij Hyundai meldt dat geen compromissen gesloten worden op vlak van bruikbaarheid. Lees: de kofferruimte en interieurruimte blijven ongewijzigd.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter