Hyundai commercialiseert de ix35 FCEV in België

hyundai-ix35-fuel-cell-_14_

Na heel wat ontwikkeling lanceert Hyundai de ix35 FCEV in de Belgische toonzalen. De wagen moet 55.000 euro kosten, exclusief BTW. Veel geld, maar dan heb je ook één van de eerste productieauto's op waterstof rijden in ons land.

De ix35 FCEV krijgt een 100 kW sterke elektromotor die wordt aangedreven door waterstof. Die wordt in de wage zelf omgezet in elektriciteit, waardoor de lange laadtijd wordt omzeild en een tankbeurt slechts enkele minuten duurt. Ook de range anxiety valt weg, want volgens Hyundai verbruikt de ix35 FCEV slechts 0,86 kg/100 km, waardoor een rijbereik van 594 vooropgesteld wordt. Hoeveel doe jij met je 136 pk sterke benzineauto?

tankbeurten

Het enige nadeel, en direct ook één van de enige dingen waar de Koreaanse constructeur geen controle over heeft, zijn de tankmogelijkheden. Waterstof tanken gaat op dit moment nog niet zomaar overal en het eerste publieke tankstation - te Brussel - opent pas zijn deuren in het eerste kwartaal van volgend jaar. Daarom mikt Hyundai op dit moment vooral op bedrijven, die zelf een waterstof-installatie op hun site plaatsen. Zo deed Colruyt dat eerder al, daar rijden al twee ix35 FCEV's rond.

Hyundai zorgt er verder voor dat dit staaltje technologie het hoogste uitrustingsniveau toebedeeld krijgt, zodat je waar voor je geld krijgt. Zo is er een lederen interieur, een automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem met bluetooth functie en achteruitrijcamera, elektrische stoelverstelling voor de bestuurder, verwarmde zetels, LED dagrijverlichting, een boordcomputer en aluminium velgen, allemaal gewoon standaard.

bekende looks

De carrosserie is die van het uitgaande model, waarbij Hyundai meldt dat geen compromissen gesloten worden op vlak van bruikbaarheid. Lees: de kofferruimte en interieurruimte blijven ongewijzigd.

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Adriaan 12:12
Portrait de Adriaan

Je kon toch al waterstof tanken in de total van sint pieters leeuw op de e19 richting halle? Meen zelf te herinneren dat ik daar een paar jaar geleden een 7 serie heb zien tanken. Of die nu nog operationeel is, dat weet ik niet.

Sven 15:12
Portrait de Sven

Daar is inderdaad een tankstation voor waterstof, waarvan we gebruik hebben gemaakt bij de test met de Hydrogen7 van BMW destijds.

Die pomp levert echter vloeibare waterstof, terwijl het bij de ix35 FCEV om waterstof in gasvormige toestand gaat, daarvoor wordt gebruik gemaakt van pompen die 700 bar druk leveren. De BMW gebruikt waterstof voor de ontsteking, terwijl waterstof bij Hyundai de elektromotor van energie voorziet

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités