Volkswagen voegt een R-model toe aan zijn Touareg-gamma. Dat heet logischerwijs Touareg R, en wordt het allereerste plug-inhybride R-model van de Duitse constructeur.
Herkennen doe je deze Touareg R, die in de tweede helft van dit jaar op de markt verschijnt, natuurlijk aan zijn sportievere bumperwerk. Daarnaast zijn er nog heel wat zwarte details, waaronder de spiegelkappen, luchtinlaten, ruitomlijsting en radiatorrooster. De led-lichten achteraan werden verduisterd en Volkswagen monteerde specifieke 20-duimsvelgen onder de Touareg R.
Binnenin combineert de R accenten in aluminium en zwart, en worden er de nodige R-logo's voorzien. Optioneel kan je nog kiezen voor de klassieke blauwe R-koetswerkkleur, 21- en zelfs 22-duimsvelgen en een speciale zwarte lederen bekleding met blauwe accenten.
Revolutie onder de motorkap, want de Touareg R is Volkswagens derde plug-inhybride (na de Golf GTE en Passat GTE, de eerste hybride R en de eerste plug-in met vierwielaandrijving in het Duitse gamma. Daartoe gebruikt Volkswagen de 3.0 V6 TSI van 340 pk uit zijn gewone gamma en koppelt het die aan een elektromotor van 100 kW (136 pk), goed voor een gecombineerd vermogen van 462 pk en 700 Nm. De Porsche Cayenne E-Hybrid gebruikt dezelfde aandrijflijn.
De elektriciteit wordt bewaard in een lithium-ionbatterij van 14,1 kWh. Verbruikscijfers of elektrisch rijbereik geeft Volkswagen nog niet, wel weten we dat de auto steeds in volledig elektrische modus start en in diezelfde modus een topsnelheid van 140 km/u haalt. Omdat Volkswagen weet dat Touareg-klanten hun SUV vooral gebruiken om te slepen, heeft het ervoor gezorgd dat ook deze Touareg R 3,5 ton kan slepen. Ook in elektrische modus.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter