Actualités: Officiel

Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)

Citroën pakt uit met een nieuwtje voor zijn C5 Aircross. Daarvan is de plug-inhybride straks niet langer de enige geëlektrificeerde variant, want er komt een nieuwe hybrideversie die het zonder stekker zal doen. Schrijf deze Hybrid 136 daarom echter niet af, want hij zou 15% zuiniger zijn dan een exemplaar met benzinemotor.

Een paar maandjes geleden onthulde Peugeot een nieuwe hybride aandrijflijn voor zijn 3008 en 5008. Die combineerde een elektromotortje met een vernieuwde versie van de 1.2-liter benzinemotor, wat de twee SUV’s op slag 15% zuiniger moest maken. Een ontwikkeling voor die Peugeots komt echter nooit alleen, want de modellen delen hun basis met bijvoorbeeld de Opel Grandland, de DS 7 en — inderdaad — de Citroën C5 Aircross. Drie keer raden dus welke motorisatie die laatste nu mee krijgt…

Tussen mild hybrid en full hybrid

Jawel: maak kennis met de Citroën C5 Aircross Hybrid 136. Die krijgt net als zijn concerngenoot de een vernieuwde 1.2-liter driecilinder benzinemotor onder de kap, en daar koppelen de Fransen een elektromotor aan die op zich zo’n 28 pk en 55 Nm koppel naar de voorwielen kan brengen. Samen sturen ze hun vermogen door een nieuwe zestraps automaat, en dat is ook iets meer vermogen dan je voorheen uit de reguliere 1.2-litermotor haalde. Zo produceert deze Hybrid 136 een toepasselijke 136 pk en 230 Nm koppel, terwijl je er aan het einde van de dag toch 15% minder mee verbruikt moet hebben dan wanneer je zonder elektromotor op pad was geweest.

Image
Citroën C5 Aircross Hybrid 136 2023

Dat zijn dus puike mildhybridecijfers, al gaan de Citroëns en Peugeots met deze aandrijflijn toch net een beetje verder dan dat. Zo kan de elektromotor de wielen hier rechtstreeks aandrijven, wat je de mogelijkheid moet geven om — weliswaar beperkt — zuiver elektrisch te rijden. Dat moet je C5 Aircross volgens Citroën wel de helft van de tijd doen wanneer je in de stad rijdt, al zal je dan best voorzichtig met het gaspedaal moeten omspringen met nog geen 30 pk aan elektrisch vermogen. Je moet het nog in de tweede helft van 2023 kunnen uitproberen, wanneer deze nieuwe hybride de Citroën-dealers bereikt.

Commentaires

" ...gekende 1.2-liter driecilinder benzinemotor ": dat klopt niet. De cilinderinhoud van het motorblok is dezelfde, maar voor het overige is zowat alles nieuw waarvan dit de belangrijkste wijzigingen zijn: een Miller cyclus, een turbo met variabele geometrie, een distributieketting (ipv distributieriem) en een verhoogde injectiedruk tot 350 bar

par Lodewijk Vander meiren
30/05/2023, 23u44


Ik snap wat je bedoelt: het blok zelf is blijkbaar wel hetzelfde, maar volgens het persbericht zijn inderdaad 40% van de onderdelen errond (zoals die turbo en distributieketting) nieuw. Ik heb de tekst bij deze wat aangepast om dat duidelijker weer te geven, bedankt voor je oplettendheid ;-)

avatar
par Joram Van Acker
31/05/2023, 11u37


Einde van de 1,2 Pure Pech distributieriem ?

par Van Dieren Chris
01/06/2023, 13u30


Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter