Rijtest: Opel Grandland X Hybrid4 (2021)

Opel Grandland X test 2021

Tegenwoordig gaat de nieuwe Mokka bij Opel met de aandacht lopen. Zeker in zijn elektrische versie. Maar de Blitz heeft ook nog een plug-inhybride SUV in de aanbieding: de Grandland X. Wij reden hem in zijn krachtigste uitvoering: de Hybrid4.

Je zou het haast vergeten nadat Opel de kleinere Crossland X een facelift gaf – en herdoopte naar ‘Crossland’ - en de Mokka volledig in het nieuw stak. Maar de grootste SUV bij de Franse Duitsers heet nog steeds Grandland X, en staat al sinds 2017 in de Opel-catalogus. In 2020 kreeg hij eindelijk zijn langverwachte plug-inhybride aandrijflijn, en dat meteen in twee versies: als vierwielaangedreven Hybrid4 en minder krachtige, voorwielaangedreven Hybrid.

Dat die stekkerversie in 2020 op de markt kwam, is uiteraard geen toeval. Het elektrificatieoffensief van de PSA-groep, intussen deel van Stellantis, draaide vorig jaar op volle toeren. We zagen de komst van de volledig elektrische Opel Corsa-e, Peugeot e-208 en dies meer, maar ook van enkele plug-inhybrides. Zoals deze Grandland X Hybrid4 dus, maar ook zijn Franse broers op hetzelfde EMP2-platform: de Citroën C5 Aircross Hybrid en Peugeot 3008 Hybrid.

Opel Grandland X test 2021

Elektromotor meer of minder

Zoals je ziet is er dat getalletje ‘4’ in de naam. Deze Opel is inderdaad vierwielaangedreven, met een elektromotor voor elke as, al is er ook een ‘gewone’ Grandland X Hybrid, die het zonder die extra elektromotor op de achteras stelt. De Peugeot 3008 laat je eveneens kiezen tussen voor- en vierwielaandrijving, de Citroën C5 Aircross houdt het alleen bij voorwielaandrijving.

In deze Crossland X komt het vermogen dus van de vertrouwde 1.6 THP-turbobenzine, die in dit geval goed is voor 200 pk. De elektromotor die de voorwielen aandrijft is ingebouwd in de achttrapsautomaat en produceert 110 pk (81 kW). Het exemplaar achteraan is op zijn beurt goed voor 113 pk (83 kW). Het systeemvermogen? Dat komt daarbij uit op 300 pk, het koppel op 520 Nm.

En dan is er nog het batterijgedeelte natuurlijk. De lithium-ionbatterij heeft een capaciteit van 13,2 kWh en moet een elektrisch WLTP-rijbereik van 59 kilometer opleveren. Opladen gebeurt standaard aan 3,7 kW, al staat er een boordlader van 7,4 kW in de optielijst die de laadtijd aan een wallbox tot twee uur moet beperken. De batterij zelf is weggewerkt onder de achterbank om niet aan de kofferruimte te knagen.

Opel Grandland X test 2021

In de praktijk

Op papier kun je trouwens een onoplettende leaserijder wel eens in de war brengen met deze Grandland X Hybrid4: hij sprint immers naar 100 km/u in een behoorlijk vlotte 6,1 seconden. Nu, we zeggen wel degelijk “op papier”, want in de praktijk houdt deze Opel niet van een sportieve rijstijl. Daarvoor weegt hij immers teveel (reken op vlot 1,8 ton) en is zijn stuur te licht afgesteld. Maar het is algemeen geweten dat je bij PSA voor wat meer stuurplezier eerder bij Peugeot moet zijn.

Gelukkig doet het extra gewicht van de batterijen niet teveel afbreuk aan het rijcomfort van deze Grandland X. Die is van nature wat droger dan die van zijn Franse stalgenoten, en oneffenheden worden in deze Hybrid4 wat meer uitvergroot, maar bij een ontspannen rijstijl voelt deze Grandland X zich nog het meest in zijn sas. Bij een volle batterij mag je in de praktijk dan rekenen op een goeie 40 kilometer aan elektrisch rijbereik, en in rijmodus ‘Hybrid’ op een verbruik dat nipt 4 l/100 km haalt. Is de batterij leeg, dan stijgt het vlot naar 7 l/100 km.

Je kunt via de boordcomputer trouwens al rijdend bijladen door de verbrandingsmotor energie te laten opwekken of – weliswaar heel beperkt – door de pook van de versnellingsbak in recuperatiestand ‘B’ te zetten. Stroom bewaren voor later gaat dan weer via de ‘E-Save’-functie. Er is nog een ‘Electric’-stand, een ‘AWD’-stand en een ‘Sport’-stand, maar wij switchten in de praktijk voornamelijk tussen ‘Electric’ en ‘Hybrid’.

Opel Grandland X test 2021

Prijzen

Voor de Grandland X Hybrid vraagt Opel momenteel 43.450 euro. Wil je de vierwielaangedreven Hybrid4, dan stijgt dat bedrag naar 48.200 euro. Gelukkig is de standaarduitrusting in beide gevallen wel meer dan correct te noemen. Bovendien is de stekkerversie van de Grandland X binnen de PSA-tak een paar duizend euro minder duur dan de Peugeot 3008.

Opel Grandland X test 2021

Conclusie

De overstap naar hybride maakt van deze Opel Grandland X in pure cijfers een verrassend atletische SUV, die het in de praktijk toch liever iets rustiger aan doet. Verder bevat hij zoals je van een Opel verwacht weinig verrassingen, tenzij zijn lage verbruik als je hem plichtsbewust zo vaak mogelijk aan de stekker hangt. De catalogusprijs is stevig, het fiscale gedeelte zal het plaatje voor de zakelijke rijder uiteraard weten te verzachten.

Specificaties

Motor

1.6 turbobenzine, vier-in-lijn + elektromotoren

Vermogen

300pk

Koppel

520 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 800 kg

Topsnelheid

235 km/u

Prijs basismodel

€ 48 200.00

0 tot 100 km/u

6.10 sec

Gemiddeld testverbruik

5.20 L/100km

CO2-uitstoot

34 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws