Actualités: Officiel

Officieel: Audi Q7 gaat (alweer) aan de facelift (2024)

Audi heeft een facelift klaar voor zijn grootste SUV — en nee, dit is geen gerecycleerd nieuwtje uit 2019. Toen werd de Q7 namelijk al eens opgefrist maar deze keer pakt hij uit met iets véél spannenders dan alleen een nieuwe grille en wat andere bumpers. Wat dacht je namelijk van een personaliseerbaar lichtsignatuur?

Tijd voor een kleine duik in de geschiedenis, want dat mogen we de oorspronkelijke lancering van de huidige Audi Q7 bijna noemen. De tweede generatie van de SUV gaat namelijk al mee sinds begin 2015 waardoor het model dit jaar zijn negende verjaardag mag vieren. Dat is op zich al méér dan een heel leven in autojaren en de Q7 kreeg dan ook een facelift in 2019, die het design grondig bijpuntte. Nog eens vijf jaar na datum zou je dus denken dat het stilaan tijd is om afscheid te nemen, maar niet bij Audi.

Keuze uit vier lichtsignaturen

Dit is namelijk de Q7 voor 2024 en laat je niet misleiden: nieuw is die niet. In essentie kijken we namelijk nog steeds naar dezelfde SUV die we al bijna een decennium kennen, maar dan met nog een paar aanpassingen op zak. Die zijn minder ingrijpend dan bij de vorige facelift want terwijl de bumpers wel in het nieuw steken, blijft zowel de vorm van de grille als die van de koplampen zo goed als ongewijzigd. Allebei krijgen ze wel een nieuwe invulling en in het geval van de verlichting is die invulling zelfs te personaliseren met de keuze uit vier lichtsignaturen, een trucje dat we al kennen van de vernieuwde Q8.

Image
Audi Q7 facelift 2024

Net als bij die Q8 facelift kunnen we redelijk kort blijven over het interieur. Daar moet je namelijk een ware VAG-expert zijn om de verschillen te spotten want op het oog ziet dit er gewoon de cabine van de oude Q7 uit. Achter de schermen schuilt naar ’t schijnt wel een opgefrist infotainmentsysteem al behouden die schermen hun oude lay-out, waardoor je tegenwoordig een groter touchscreen krijgt in een Golfje. Gelukkig biedt de Q7 nog steeds meer binnenruimte dan zo’n Golfje en op dat vlak herinnert Audi ons er graag aan dat de SUV verkrijgbaar is met de keuze uit vijf of zeven zitplaatsen, en een mooie 780 liter koffervolume achter de tweede zitrij.

Ofwel diesel, ofwel SQ7

Ook op motorisch vlak blijft de vernieuwde Audi Q7 een feest van herkenning. Zo kan je dieselen met een 45 TDI of een 50 TDI, die respectievelijk 231 pk en 500 Nm koppel of 286 pk en 600 Nm koppel uit een mildhybride 3.0-liter V6-blok halen. Allebei beschikken ze meteen over Quattro-vierwielaandrijving en die eerste gaat ermee naar de 100 km/u in 7,1 seconden terwijl de 50 TDI daar een volle seconde afknipt. Is dat je niet snel genoeg, dan moet je meteen upgraden naar de machtige SQ7. Die haalt 507 pk en 770 Nm koppel uit een 4.0-liter V8-benzinemotor, goed voor een 0-naar-100-tijd van 4,1 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Image
Audi Q7 facelift 2024

In andere markten is er ook een 55 TFSI die 340 pk uit dezelfde V8 haalt, maar daarover blijft het in België stil. Hetzelfde geldt voor de plug-inhybride versies die de Q7 voorheen had, al zijn we er redelijk zeker van dat die later nog in geüpdatete vorm aan het gamma toegevoegd zullen worden. Voorlopig opent Audi de orderboekjes dus met twee diesels en een sportieve top-benzine en daar kleven ze ook al prijskaartjes op: de 45 TDI start aan 71.590 euro, de 50 TDI kost 74.570 euro en de SQ7 krijg je mee vanaf je 112.090 van je zuurverdiende euro’s over de toonbank kiepert.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter