Hou je bankrekeningnummer bij de hand, want het ideale excuus om een snelle auto aan te schaffen is er. Volgens Duitse autofederatie ADAC vormt een te trage acceleratie namelijk een serieus veiligheidsrisico. Hoeveel pk’s je auto dan wel nodig heeft om veilig te zijn, rekenden ze graag voor je uit.
Je kent waarschijnlijk wel het gevoel: je hangt achter een auto op de gewestweg die iets te traag rijdt naar je zin, en je beslist om in te halen. Je ziet een ruime opening tussen de tegenliggers en zet je inhaalmanoeuvre in, alleen maar om te merken dat die opening misschien toch niet ruim genoeg is voor de gebrekkige pk’s van moeders Peugeot 206 — we halen er even ons eigen trauma bij. Het gevolg laat zich raden: een wild met zijn grootlichten flikkerende tegenligger en een noodgedwongen retour naar huis om vers ondergoed… Maar hoeveel pk’s had je auto dan moeten hebben om dat vers ondergoed uit te sparen?
80 pk per ton, graag
Met die vraag — misschien iets anders verwoord — op zak stelde Duitse automobielfederatie ADAC zo’n 600 auto’s op de proef. Daarbij keken de onderzoekers niet zozeer naar de gewoonlijke 0-naar-100-tijd, maar becijferden ze hoeveel pk’s je nodig hebt om van 60 naar 100 km/u te accelereren binnen 250 meter — de lengte van de gemiddelde oprit van een snelweg. De uitkomst: je hebt zo’n 80 pk per ton gewicht nodig om dat veilig te kunnen doen. Een auto van 1,5 ton moet zo dus over minstens 120 pk beschikken, eentje van 2 ton over minstens 160 pk en rij je met een kolos van 2,5 ton, dan heb je zeker 200 pk nodig.
Tegenwoordig zitten heel wat modellen zonder moeite boven dat minimum, maar toch niet allemaal. Zo bleek de inmiddels uit productie gehaalde Volkswagen Up! met atmosferische 1.0-litermotor te zwak en ook de Hyundai i10 en de Fiat Panda Hybrid komen volgens de ADAC te moeilijk op tempo. De titel van allertraagste ging echter naar een EV: de Dacia Spring met zijn basismotortje van 45 pk. Die had de volle 330 meter nodig om van 60 naar 100 km/u te versnellen en zou dus helemaal niet genoeg hebben aan de gemiddelde snelwegoprit… Al moet natuurlijk gezegd dat de meeste Spring-rijders die waarschijnlijk niet gekocht hebben om snelwegkilometers mee af te leggen.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 3 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 11 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année