Special: Porsche 356 SC (1963)

Porsche 356 SC (1963)

Het is 125 jaar geleden dat de Duitser Carl Benz de eerste auto ontwierp. Sindsdien kwamen en gingen er vele autoconstructeurs. Enkele bleven echter en drukten hun stempel op de geschiedenis. Porsche is zo'n merk dat doorheen de jaren uitgroeide tot een echt icoon. Wij willen de geschiedenis van dit merk in de verf zetten en gingen op zoek naar enkele mooie exemplaren die Porsche produceerde. De eerste die we u willen voorstellen is de Porsche 356 SC.

Porsche 356 SC voorkant

De Porsche 356 was de eerste auto die Porsche ooit maakte. Het was een lichte, kleine sportwagen waarbij de motor over de achterwielen lag. De 356 werd ontworpen in Gmünd, waar Volkswagen ingenieur Ferdinand Porsche in de Tweede Wereldoorlog naartoe was getrokken. Hij was  in de jaren '30 betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Volkswagen Kever. Porsche gebruikte voor de productie veel onderdelen van de Kever, zoals de luchtgekoelde boxermotor. De Porsche 356 was een vierzitter, maar achterin werden alleen twee noodzitjes aangebracht.

Porsche 356 SC (1963) interieur

In 1950 verhuisde de productie van de Porsche 356 naar het Duitse Stuttgart. In de loop der jaren werd het model een nog paar keer aangepast. Zo werd het motorvermogen verhoogd naar 1286 cc en later naar 1.582 cc. De Porsche 356 was tot 1965 in productie en werd opgevolgd door de Porsche 911.

Wij gingen op zoek naar een mooi exemplaar om onder de loep te nemen en kwamen uit bij deze 356 SC uit 1963. De C-variant was de vierde en laatste variant van de 356. De SC was de sporteditie. Hij perste 95 pk uit zijn 1.6 viercilinder en kreeg voor het eerst schijfremmen. Hij werd in 1963 geïntroduceerd en was uiteraard de meest doorontwikkelde 356. Dit exemplaar werd onlangs nog helemaal gerestaureerd en is bijna volledig orgineel. Het is een knappe en elegante verschijning in vergelijking met sommige moderne dozen op wielen.

Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers

Specificaties

Motor

1600 4 cilinder

Puissance

95pk

Overbrenging

4-bak manueel

Transmission

achterwiel

Poids

935 kg

Vitesse de pointe

180 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 0.00

Prix de base

€ 0.00

0 à 100 km/h

12.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Derniers articles publiés

Commentaires (9)

Laisser un commentaire
Quin 11:54
Portrait de Quin

Knap, waar heb je die vandaan kunnen halen?

Karel 19:38
Portrait de Karel

Mai, knap ding

Wim 11:27
Portrait de Wim

ik wil ook zo'n stuur, radiobediening heb ik niet nodig :)

Wim 12:15
Portrait de Wim

lijkt me een racestuur, dus misschien geen originele, niet dat dat uitmaakt hoor :)

PieterA 08:50
Portrait de PieterA

Mooi exemplaar!

mike 17:43
Portrait de mike

schitterend! toen ook al de kenmerkende porsche stijl

gr
Mike
http://www.goedhuysverf.nl

Anonieme gebruiker 12:54
Portrait de Anonieme gebruiker

Fantastische auto, heb onlangs in een grijze 356 SC gereden. Die auto heeft gewoon alles, comfort, looks en sportiviteit!

Echt zonde van het stuur hierboven, dat is namelijk een goedkoop fake stuur dat ze plaatsen op een hele boel merken gaande van Triumph tot aston martin.
Daarbij zie je dat er daarna nog een stickerlogo is opgekleeft. Beetje goedkope afwerking..

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités