BMW X5 (F15) is nu ook officieel

Tuners en zaakvoerders kunnen zich in de handen wrijven, Range Rover- en Mercedes ML-rijders kunnen hun jaloerse blikken weer bovenhalen; hier is de nieuwe generatie BMW X5.

Na dik zes jaar vond BMW het namelijk tijd om de X5 volledig te herwerken. De derde generatie X5 mag er dan nog uitzien als een BMW, hij werd helemaal anders dan de vorige, zoals het hoort tegenwoordig. Ook een trend is de gewichtsvermindering; de BMW verliest 90 kilogram tegenover zijn voorganger. Om het verbruik verder te drukken worden Aero Blades geïnstalleerd ter hoogte van de achterruit. Die zorgen samen met de Air Curtains vooraan en de Air Breathers voor een luchtweerstand van 0,31, het beste in de klasse.

BMW X5 (F15) officieel

Schijnwerper

Wie instapt merkt een ruimer interieur op. BMW monteert een kickass scherm van maar liefst 10,25 inch. Dat scherm hoort bij het iDrive-systeem. Night Vision, Head-Up Display, het is er allemaal, net als een Dynamic Light Spot, een soort schijnwerper die overstekend wild vroeg opmerkt en zichtbaar maakt. De koffer kan 650 tot 1.870 liter bagage slikken, optioneel is een derde zetelrij beschikbaar. BMW biedt vanaf eind dit jaar een Parking Assistant en een Traffic Jam Assistant aan. De eerste zorgt voor het inparkeren, de tweede kan tot 40 km/u de besturing en het gas- en rempedaal overnemen. De autonoom rijdende auto is weer een stukje dichterbij.

BMW X5 (F15) officieel

Downsizing onder de kap

BMW biedt in primeur een X5 sDrive25d aan, al komt die pas later in het gamma. Dat is een viercilinder turbodiesel met 218 pk en achterwielaandrijving. Dankzij de kleine cilinderinhoud, het verminderde gewicht en de aerodynamische aanpassingen stelt BMW een CO2-uitstoot van 149 g/km voorop. Bij de introductie zijn er drie motorisaties beschikbaar; als benzine een 450 pk sterke xDrive50i, bij de diesels zijn er de xDrive30d (258 pk) en de xDrive M50d M Performance met 381 pk.

BMW X5 (F15) officieel

De wagens worden officieel aan het publiek voorgesteld in Frankfurt in september van dit jaar, rond november moeten de eerste auto's bij de dealer staan.

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités