Grunt 15:05
Portrait de Grunt

OK, lets get scientific!
Het zal een beetje lang worden, maar als de verwarring over koppel ergens uitgeklaard kan worden, dan moet het toch bij de Autofans zijn!

Koppel vs vermogen heeft niets met "beter vinden" te maken. Koppel is een factor die het vermogen van een motor bepaalt (berekening: Nm maal omwentelingen per seconde maal 2 maal PI geeft je de Watt. 1kW = 1,36PK)
De absolute waarde van het koppel heeft geen enkel belang. Een auto kan een miljoen Nm hebben en nog niet vooruit te branden zijn. Newtonmeter is een statische kracht, geen vermogen. Het is net zoals gewicht; daar heb je dus niets aan.

Pas als het wordt omgezet in beweging, dan wordt het een vermogen en doet het iets. Zoals een auto voortbewegen...

De versnelling van de auto wordt bepaalt door 3 factoren: het gewicht, het vermogen (PK) en de overbrengingsverhouding (voor het laatste: daarom trekt een auto sneller op in eerste dan in zesde).

Een auto van een ton met een vermogen van 100PK bij een bepaald toerental zal altijd even snel optrekken bij dezelfde overbrengingsverhouding; maakt niet uit of de motor een koppel heeft van 100Nm (en dus 7028opm draait voor zijn 100PK) of een koppel van 300Nm (en dus 2342opm draait). Een trager draaiende motor (bvb een diesel) zal meer koppel hebben, maar ook een langere overbrenging, om toch dezelfde topsnelheid aan te kunnen.

Er moet maar 1 nuance bij: waar wel verschil in zit is dat turbo(-diesel) motoren een bollere koppelcurve hebben. Daardoor zullen dergelijke motoren in het middengebied relatief iets sneller hernemen.

Een voorbeeldje:
Een BMW 320d heeft een maximaal koppel van 380Nm (van 1750-2750) en levert 135kW aan 4000opm. Voor 135kW aan 4000opm moet de motor 322Nm hebben, dat is 85% van het maximum van 380.
Een 320i levert maximaal 270Nm (1250-4000) en dezelfde 135kW maar aan 5000opm. Voor 135kW aan 5000opm heb je 258Nm nodig, dat is 95% van het maximum 270.

Je mag ervan uitgaan dat de 320d een 25% langere overbrengingsverhouding heeft, want die haalt zijn topvermogen bij 4000opm ipv 5000opm voor de 320i.
De even krachtige 320d zal daardoor een goeie 10% sneller hernemen bij middentoeren door zijn bollere koppelkurve. Geen 40% sneller, wat je zou kunnen denken als je gewoon 380Nm vergelijkt met 270...

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités