Officieel: Audi A4 Berline & Avant B9 (2015)

audi-a4-b9-2015_03

Na acht jaar dienst, en een tussentijdse facelift, krijgt de Audi A4 aflossing. Die vijfde generatie - B9 voor de Audi-kenners - zorgt alvast voor geen wereldschok op het vlak van design. Nee, de nieuwigheden moet je achter die carrosserie gaan zoeken.

Naar goede Audiaanse gewoonte moet het merk uit Ingolstadt twee keer zeggen dat het hier over een compleet nieuwe generatie gaat. Want visueel zou je zo geloven dat het om een facelift gaat. Desalniettemin groeide de A4. Zo meet de Berline voortaan 25 mm langer, 16 mm breder en groede de wielbasis een volle 12 mm. Uiterlijke nieuwigheden moeten de middenklasser vooral scherper doen ogen.

Dat scherper uiterlijk zorgt er trouwens voor dat de Berline en Avant kunnen uitpakken met een beter weerstandscoëfficiënt (0.23 voor de sedan en 0.26 voor de avant).

audi-a4-b9-2015_03

TT-interieur

Binnenin merk je de evolutie een stuk beter op. Als chauffeur krijg je een stevig 12.3-duims TFT-scherm en een head-updisplay voor je neus dat we ook al kennen vanuit de TT en Q7. Dat die systemen optioneel zijn mag trouwens wel duidelijk zijn. Je rechterhand kan dan weer het MMI-systeem bedienen via een draaitoets met geïntegreerd aanraakscherm. Dat systeem bedient op haar beurt dan het infotainmentsysteem dat zich toont via het - jawel hoor -8,3-duims zwevend scherm op het dashboard. Een Bang & Olufsen geluidssysteem behoort ook tot de mogelijkheden.

audi-a4-b9-2015_03

Kijken we voorbij die technologie - die tegenwoordig wel de helft van het interieur vult -, dan zien we ventilatiemonden die tegenwoordig over één lijn doorlopen, een fraaie middenconsole en compleet nieuwe stoeltjes. Voor de koffer-aficionados: de A4 Avant zeult voortaan tot 1.510 liter mee met de achterbank naar beneden. Moet die recht blijven, dan krijg je nog 505 liter kwijt. Dat is 15 liter meer dan voordien.

Op dieet

Audi heeft al haar nieuwe modellen naar de gym gestuurd, dat is niet anders voor deze nieuwe A4. Rijden doet hij op het MLBevo-platform dat er mede voor zorgt dat 'ie tot 120 kilogram verliest. Koppel dat aan een herwerkte stuurinrichting en de nieuwe generatie zou een stuk sportiever moeten rijden.

audi-a4-b9-2015_03

Op motorenvlak pakt Audi niet uit met 'sportiviteit', wel met het in dit segment veel belangrijkere 'zuinigheid'. Benzinerijders krijgen de keuze uit drie uitvoeringen. Zo is de instapper in het A4-gamma de 1.4 TFSI met 140 pk, 250 Nm en een CO2-uitstoot van 114 g/km. Daarboven staat de 2.0 TFSI Ultra. Die wekt 190 pk en 320 Nm op en koppelt dat aan een C02-uitstoot van 109 g/km. De strafste viercilinder benzine (ook een 2.0 TFSI) krijgt maar liefst 252 pk en 370 Nm (129 g/km).

Leasingdiesel

Diesels zijn natuurlijk de belangrijkste krachtbronnen in de A4. Daarom voorziet Audi 4 TDI's. Een 2.0 TDI Ultra met 150 pk, 320 Nm, een CO2-uitstoot van 95 g/km en een normverbruik van 3.7 l/100 km zal leasingrijders alvast doen kwijlen. Daarnaast staat een 2.0 TDI met 190 pk en 400 Nm (107 g/km) bij de viercilinders. Liever zes dieselontbrandende cilinders? Dan is er de 3.0 TDI. Die komt in twee vermogensversies. Met 218 pk & 400 Nm (110 g/km) en met 272 pk & 600 Nm (129 g/km).

audi-a4-b9-2015_03

Naar goede gewoonte kan je een resem van die motoren uitrusten met de Quattro-vierwielaandrijving. Standaard bedien je alle viercilinders via een gloednieuwe manuele zesbak. Een S Tronic met dubbele koppeling en 7 trappen is optioneel (waarbij de CVT officieel wordt vervangen). De krachtigste diesel krijgt dan weer een 8-traps tiptronic.

Laat de strijd beginnen

Deze herfst vervoegt de nieuwe A4 het felbevochten segment dat tegenwoordig bestaat uit de BMW 3 Reeks, Mercedes C-Klasse, Jaguar XE en de ook pas voorgestelde Alfa Romeo Giulia. Benieuwd wie het segment kan domineren.

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités