Rijtest: Toyota GT86

toyota gt86 autofans

We hebben er lang op moeten wachten, maar Toyota heeft eindelijk weer een wagen klaar die de moeite is om naar uit te kijken. En dat deden we. Het Supra-tijdperk heeft onze website niet mogen meemaken, maar dat maakten we afgelopen week goed met een pak kilometers in deze GT86.

We kwamen een "géétéé" halen volgens de receptie bij Toyota, maar dat wisten we zelf ook wel. Want na het testen van een Prius, Auris, Land Cruiser, Aygo enzovoort kwamen we na een lange tijd nog eens met een schoen vol goesting aan bij de Japanners. We krijgen hem mee zoals hij officieel werd gelanceerd, in het H8R Oranje, uit de zeven kleuren ongetwijfeld de opvallendste keuze. Dat opvallen doe je altijd in de GT86. Op vlak van design moest hij top worden, zeker als je zegt de GT86 te hebben gebaseerd op de legendarische en deels vergeten 2000 GT. Vooraan en langszij krijgt hij van ons de meeste punten. Vooraan valt een erg spitse en sportieve snoet op die wordt onderbroken met knappe koplampen die opvallen met een streep LED-verlichting. De erg spitse snuit mondt uit in een vrij hoekige grille. De mistlichten langszij ogen wat te goedkoop binnen het geheel. Langszij pakt hij punten met zijn coupé-lijn, dikke velgen, mooie contouren bij de wielkasten, aflijnende snuit en kleine spoiler. Die laatste zorgt voor vele omstaanders voor een johny-gehalte, maar dat zijn mensen die de charme van de GT86 niet begrijpen en te snel door de bocht gaan. Maar toegegeven, de achterkant ziet er wat speciaal uit. Deels dankzij de spoiler, deels dankzij de twee enorme uitlaatpijpen en deels dankzij de erg opvallend aanwezige lichtenset.

toyota gt86 autofans

Gelukkig zet Toyota de sportieve tred verder binnenin, daar waar constructeurs in het recente verleden maar al te vaak in de fout gingen. De lage instap geeft je meteen dat sportwagen gevoel. Binnenin kregen we een déja-vu naar de GT-R toe. Het zwarte interieur met rode stiksels, kleine stuurtje, opvallend aanwezige toerenteller, vliegtuigknopjes om de airco en consoorten te bedienen, erg goede kuipstoelen... het waren elementen die de link met de snelste Nissan mogelijke maakten. Maar daar stopt de vergelijking ook, voor alle duidelijkheid.

De ingebouwde GPS voelt aftermarket aan en komt verouderd over, maar hij doet zijn werk wel, al gaat dat niet altijd even snel. De gebruikte materialen verraden de filosofie achter de GT86: een goedkope achterwielaangedreven wagen aanbieden. Niet in functie van de machine, wel in functie van de bestuurder. Zo merken we al snel flauwe plastics op, werd er gewerkt met carbon look-a-likes en kan je de afwerking rondom rond al wel eens een centimetertje induwen.

toyota gt86 autofans

De GT is relatief praktisch. De lage instap maakt hem niet meteen een prima kandidaat als leasebak voor het wit-geel-kruis, maar de koffer is wel van praktische omvang. Wist je trouwens dat Toyota de koffer zodanig ontwierp zodat er juist vier extra banden in passen? Om maar te zeggen dat Toyota goed wist voor wie en waarom ze de wagen maakten. De 2+2 configuratie is eerder theoretisch, want de achterbank is onbruikbaar. Knappe zeteltjes wel, maar daar heeft een jas, een rugzak of een fles water weinig aan, en meer dan dat zou ik er niet op gooien.

toyota gt86 autofans

Rijden doen we met een 2.0 liter grote viercilinder uit het kamp van Subaru. Een boxermotor dus, eentje met 200 pk en 205 Nm koppel. En hoewel iedereen het wel eensgezind is over het concept van de wagen en diens looks, kunnen de meningen over zijn rijgedrag niet haakser op elkaar staan. Je moet letterlijk groeien met de GT86. De eerste kilometers stoorde ik me aan een opvallend laat lossende koppeling waardoor het rijden niet altijd even smooth verliep maar na een paar dagen was ik gewend aan die koppeling en was dat euvel van de baan. Al moet gezegd zijn dan bij sneller schakelwerk de hogere koppeling wel parten blijft spelen.

toyota gt86 autofans

Aan vermogen lijkt geen gebrek. Met zes kilogram per pk zou een snelle sprint naar 100 km/u niet mogen ontbreken. Maar de 7,6 seconden die de Toyota op de teller zet spreken niet tot de verbeelding. Het snelheidsgevoel in de wagen maakt dat ietwat slappe cijfer op papier goed door de lage zitpositie en erg goed schakelende zestraps manuele versnellingsbak. Ondanks de aanwezigheid van het atmosferische blok, en dus de afwezigheid van een turbogat, is er onder de 3.000 rpm weinig wow-beleving. Vanaf de 3.000 toeren gaat de GT er wel als een speer vandoor, of zo voelt het toch, tot net over de 7.000 rpm. Het is op die 7.000 toeren dat de viercilinder zijn maximaal vermogen krijgt, maar dat gaat gepaard met een rood lichtje dat je vriendelijk vraagt even op te schakelen, jammer dan weer. Het koppel krijg je pas maximaal ter beschikking tussen 6.400 en 6.600 rpm, ook dat is erg laat. Het gemis aan het volle vermogen en koppel kom je echter enkel tegen als je ernaar opzoek gaat. Tijdens een gewone rit en zodra je boven de 3.000 toeren zit, dan is hernemen in dezelfde versnelling kinderspel. Daardoor lijkt het dat onze Belgische wegen te saai zijn voor een hoogtoerige achterwielaangedreven wagen als deze. Zo nodigen alle ingrediënten uit tot een mooi geplaatst driftmanoeuvre, maar ook dat is officieel op een openbare weg nergens geapprecieerd.

toyota gt86 autofans

Concurrenten kent de GT86 in principe niet, simpelweg omdat geen enkele constructeur zich er de laatste jaren nog mee bezighield om een betaalbare, sportieve en achterwielaandreven coupé te bouwen. Bij Toyota spreken ze over de Peugeot RCZ, maar die is voorwielaangedreven en is een stuk duurder. De GT86 koop je al vanaf 31.690 euro en kent welgeteld vier opties (metaallak, aeropak, alcantara en navigatie). Dat wil zeggen dat 17 inch aluminium velgen, airco, sportstoelen enzovoort in de basisprijs werden inbegrepen. Als accessoire kan je de Toyota nog laten bestickeren of kan je de zijspiegelbehuizing laten inpakken met een carbon-look.

Toyota zet met deze GT86 eindelijk weer een wagen op de markt waar elke Autofan naar uitkijkt om mee te rijden. Want na een reeks groene meuk is er eindelijk weer een rijdersauto in hun aanbod die betaalbaar is, een formule waarmee de Japanners destijds hun stempel drukten. Toyota maakte bekend te werken aan een variant met een mechanisch differentieel en daar zou eventueel wat extra vermogen bij kunnen zitten. Het liedje van deze Toyota GT86 is met andere woorden nog lang niet uit, en wij zingen graag mee.

toyota gt86 autofans

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Jordi Lauwers
Met dank aan Toyota Belgium voor de wagen

Specificaties

Motor

2.0 liter viercilinder boxermotor

Puissance

200pk

Couple

205 Nm

Overbrenging

6-traps manueel

Transmission

achterwiel

Poids

1 287 kg

Vitesse de pointe

226 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 0.00

Prix de base

€ 31 690.00

0 à 100 km/h

7.60 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Coffre min.

243 L

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités